Kader hakkında

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefi Tartışmalar kategorisinde mavimor tarafından oluşturulan Kader hakkında başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 29,178 kez görüntülenmiş, 153 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefi Tartışmalar
Konu Başlığı Kader hakkında
Konbuyu başlatan mavimor
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan DeepVision

Adem

Düşünür Üye
Moderatör
Katılım
26 Nis 2009
Mesajlar
623
Tepkime puanı
62
Puanları
28
Ynt: Kader hakkında

Ben kader in zaman ile çok yakından bir ilişkisi olduğunu düşünüyorum.Zamanın aslında var olmadığını yada sadece tek bir "AN"dan ibaret olduğu yönündeki fikirlerimi "Zaman nedir?bizi nasıl etkiler" adlı başlıkta yazmıştım.
Eğer böyle ise yani tek bir an varsa, o zaman hayatımızla ilgili seçimleri sonuçlarından önce değil belki aynı anda gerçekleştiriyoruz.Yani aslında yapılan seçimler,kullanılan iradeler zaman içinde yeri geldikçe kullanılmış değil,zaten yapılmış vaziyettedir.Çünkü sadece tek bir "AN" vardır...Bu tek bir anda bizim olmuş ve olacak diye nitelendirdiğimiz şeyle yaşanmış bitmiş,bizse olayları sadece sırası geldikçe görüyoruz.Zaman ve mekan birleşmiş bir şekilde yaşananlar sadece görünüp kaybolan görüntülerden ibaret diye düşünüyorum..
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Ynt: Kader hakkında

Bana göre kader vardır ve insanı tümüyle sorumluluktan kurtarmaz. Hayatın belirli kilometre taşları belkide kader denen şey. Akıl ve irade vardır çünkü ve özgürdür. Bence karmaşa içeren bir konu değil. sadece inanç meselesi.
 

Vladimere Lerant

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
12 Tem 2009
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
1
Yaş
2023
Ynt: Kader hakkında

Kaderin varlığını kimse inkar edemez. Lakin Allah (C.C.) kullarına akıl vermiştir. Düşünüp tutmamız için öğütler vermiştir. Günahıda, sevabıda o yaratmıştır. Örneğin zina yapmak günahtır. Nefsine hakım olamayıp yaptığın zaman günahı senindir. Bunun günah olduğunu yazmıştır alnına. Kısacası insan kendi kaderini çizer ama nefsinin doğrultusunda. Benim için Kader = İnsan nefsidir.
 

Simerenya11

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
29 Ağu 2009
Mesajlar
70
Tepkime puanı
0
Puanları
6
Yaş
2023
Ynt: Kader hakkında

Ben yalnızca kötülük problemine değinmek istiyorum. Tanrı kaderi bildiği için kötülüğe neden engel olmuyor meselesi.
Bence Din, dünyayı yadsıyor. Yani Tanrı'ya göre kötülükler geçicidir, çünkü dünya geçicidir; kişisel olarak ölüm(küçük kıyamet), evrensel olarak ölüm(büyük kıyamet) dünyanın faniliğini göstermektedir. Öyleyse eğer, kötülük insanın boynuna ebediyyen yüklenmiş bir boyunduruk değildir. Bu yüzden kötülüğün bizzat kendisi fanidir. Ebediyet öte alem içindir.
 

Aksiyom

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
4 Tem 2009
Mesajlar
569
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
32
Ynt: Kader hakkında

Benim için kader,bir yol da yürümek gibi sen istersen sağa sola saparsın, istersen direk gidersin bazen başkasının o yolu yürümesini istersin ama bi şekilde bitişe gelirsin işte burda kader devreye girer .Kader ancak o yolun başlangıcını ve bitişini belirler,yol boyuncaki tüm eylemler sensindir.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

istersen yolu bitirirsin istersen bitirmezsin.. sen istemesen de bitecek elbet.. o gün de bedenin bunu zorlamış olacak.. bunlar kader değildir.. metoolizmanın işleyişidir.. başlangıç da kader değildir.. sen belirlemezsin ama annen baban belirler.. onların genleri ve soyunun tümünün genleri belirler.. sen dünyaya gelirsin.. hiçbirşey kader denilen saçma kurmacayla açıklanamaz.. herşeyin bir sebebi vardır..
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

kader herşeyin bir sebebi olmasının diğer adıdır zaten hoşça:)başlangıcı aile ve genler belirler demişsin peki bunları belirleyen nedir?herşeyin bir sebebi varsa bir başlangıcı ve belirleyeni vardır,haksızmıyım?
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

kader herşeyin sebebinin olmasının diğer adı değildir.. kader sizin elinizde olmadan içine dahil olduğunuz yoldur.. yani kadar bir belirlenmişlik ve aynı zamanda tam tersi bir tesadüfiliktir.. herşeyin binlerce belki milyonlarca nedeni vardır.. bunu yazmanın bile sonsuz bir tarihi vardır benim ve sizin için.. kader birşeylerin zaten belli olmasıdır.. sıkışmışlıktır.. ve böyle birşey kabul edilemez.. ayrıca herşeyin bir sebebi varsa bir başlangıcı da olmak zorunda değildir.. hatta tam tersi herşeyin sebepleri varsa sizin başlangıç sandığınız şeyin de sebepleri olacaktır ve onlarında.. bu sonsuza kadar devam edecek bir zincirdir..
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

evet,,hoşça yazdıklarımıza bakınca kader kavramının zihinlerimizde farklı anlamlarla yer bulduğunu görüyorum,nitekim kader sıkışmışlık değildir,herşeyin belli olması hiç değildir..sebebi olan şey bir anlam ifade eder,anlamlı olan birşeyin başlangıcı olmaması düşünülemez.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

kader konusundaki tanımlarımızın farklı olduğu doğrudur.. o konuya değinmiyorum..

"sebebi olan şey bir anlam ifade eder,anlamlı olan birşeyin başlangıcı olmaması düşünülemez." fakat bu dediğine katılmam elde değil.. Bir başlangıç olmak zorunda değildir.. Emin olun bildiğimizi sandığımız, algılandığımız yaşmlarımızın ötesinde bilinmemişlikler çok fazladır.. Bilim adamları yaşadğımız dünyanınkinden çook farklı doğa yasalrına sahip paralel evrenelrden bahsediyorlar.. 4 boyutun ötesindeki boyutların varlığı tartışılıyor.. Belki de algımızdaki 3 boytulu (zorlayarak 4 e çıkardığımız) bu dünya ışığın zemindeki bıraktığı cisim gölgesinden başka birşey değil.. ve böyle bir yaşayışta Tanrının sonsuzluğuna inanan insanların sonsuzluğu bile kavrayamayacaklarını söylüyorum.. dar anlamda başlangıç ve sondan bahsedilemez.. Ama birşeyin başlangıcı sandıklarımız aslında sonsuzluğun tanımı olabilirler.. ve hiçbirşey anlamlı da olmayabilir.. analmlı dediklerimizin de başlangıç zorunluluğu yoktur..
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

başlangıç denilen olgu bizim gördüğümüzün çok ötesindedir,çok boyutlu anlayışla bunu çözümlemeye çalışmak bizi başalngıç noktasının varlığı ve yokluğu konusunda yeterli veriye sahip olmamızı sağlamaz,son diye birşey yoktur buna katılıyorum fakat başlangıç vardır ve anlamlılık/hiçlik buna göre şekillenir.''Hiçbirşey anlamlı da olmayabilir'' o halde neden mücadele ediyoruz?daha önceki forumlarına bakınca mücadele etmenin gerekliliği üzerinde durduğunu görüyorum hoşça.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

sümeyra ' Alıntı:
başlangıç denilen olgu bizim gördüğümüzün çok ötesindedir,çok boyutlu anlayışla bunu çözümlemeye çalışmak bizi başalngıç noktasının varlığı ve yokluğu konusunda yeterli veriye sahip olmamızı sağlamaz,son diye birşey yoktur buna katılıyorum fakat başlangıç vardır ve anlamlılık/hiçlik buna göre şekillenir.''Hiçbirşey anlamlı da olmayabilir'' o halde neden mücadele ediyoruz?daha önceki forumlarına bakınca mücadele etmenin gerekliliği üzerinde durduğunu görüyorum hoşça.

yukarda yazdığına göre son diye birşey varsa başlangıç olmaldırı demiştin.. son diye birşey yoktur diyorsan eğer başlangıç diye birşey de olmak zorunda değildir.. hatta yoktur diyebilir :) evet mücadele edilmesi gerektiğini söylerim hep.. bu mücadelenin niteliği aslında anlamlı olma ihtimalindedir.. anlamlı olmayabilir diyorsak olabilir de demişizdir aynı zamanda değil mi?:)
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

hoşça:)mücadele konusu bir ihtimale dayatılmayacak kadar değerli,öyle olmasaydı ölümle taçlandırmazdı bir yığın direnişçi hayatını,öyle değil mi?bu bir ispat olabilirmi bizim için tartışılır tabi ki ama insan doğası mücadeleyi ve hayatı anlamlı kılmayı önemli buluyor..ve şunu söylüyorum insan doğası hayatla örtüşmelidir.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

dedeiğin gibi bu bir ispat değildir :) benim inanmadığım şeyler uğruna mücadele ederken ölenler de var.. birbirine zıt şeyler için mücadele edenler de.. hangisi bir taçlandırma hangisi pisi pisine ölmek bunu söylemeyiz.. belki hepsi pisi pisine öldü.. bilemeyiz :) ve şunu iddaa ediyorum ki herşey ihtimal dahilindedir..Tabi ki bu mücadele etmeyin demek değil.. Bir anlık haz için bile mücadele etmelidir insan..
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

sorun tam da son söylediğin sözde çözümleniyor aslında..yineliyorum ki mücadele edilmeli diyorsan anlamlılık zorunludur.İtiraz ettiğin noktada haklısın fakat birşeyi gözden kaçırmışsın;bende aynı şeyi söyledim,insan doğasında vardır ''anlamlılık'' dolayısıyla her birey mücadele etme olgusuyla karşı karşıya kaldığında anlam yükleme gayretine girer,neden?çünkü güdüseldir.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

güdüsel demek doğru mu bilemiyorum ama insanların çoğu kendine dokunmadığı sürece hayatın işleyişine müdahele etmek için mücadeleye girişmiyor.. canı yanan bile çok zor dahil oluyor.. insan değişiyor.. içinde bulunduğumuz sistem bizi o kadar tembelleştirdi ki mücadele etmek nedir bilmiyoruz bile.. herneyse.. ben kader diye birşeyin varolmadığını söylüyorum.. en azından genel inanıştaki kader tanımının doğru olmadığını söylüyorum..

iyi tartışmalar sümeyra teşekkür ederim :)
 

sümeyra

Üye
Yeni Üye
Katılım
5 May 2009
Mesajlar
147
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

ben teşekkür ederim,güzel yorumların için,iyi forumlar.
 

Simerenya11

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
29 Ağu 2009
Mesajlar
70
Tepkime puanı
0
Puanları
6
Yaş
2023
Ynt: Kader hakkında

Felsefi anlamda kader(fatalizm) ile İslami anlamda kader aynı şeylere tekabül etmez. İlkinde belirlenmişlik vardır ve haklı olarak eleştirilir; İslami anlamda kader belirlenmişlik değildir. Yani Tanrı ben her şeyi belirledim siz gidin rollerinizi oynayın dememiştir. Bu yalnızca bir bilgi meselesidir. A'dan çıkan yolcu B'ye varacaktır. Tanrı ebedi olduğu için(İslamın iddiası budur çünkü) zaten B'dedir ve Yolcunun hangi yoldan geleceğini B'de görmektedir. Bu yüzden "ben senin hangi yoldan gideceğini biliyorum" der. İslam bu bilgiye Kader adını verir; yoksa yolcu için bir belirlenmişlik söz konusu değildir.
 

HoŞÇa

Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Haz 2009
Mesajlar
227
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Ynt: Kader hakkında

İslami anlamdaki kadar tanımı mantıksızdır.. Tanrı yüce iradesiyle olacakları zaten biliyordur.. müdahele etmez ama biliyordur.. Tanrının bilmesi demek, yanılma payı olmadığına göre, zaten olacakların belli olamsı demek değil midir bizim katımızdaki zaman kavramına göre.. :) o haalde aynen "değildir"le biten cümle gibi insanlar Tanrının rollerini oynamaktadırlar.. Tanrı vermediyse de belli roller oynamaktadırlar.. Herşey bellidir.. Bu tanım yanlıştır..

Sümeyra burada da İslam'ın yanlış aktarılmasıyla ilgili bir problem olabilir sanırım değil mi? Bu mevzuya dahil olursan mutlu olurum..
 

zifir

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
4
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
2023
Ynt: Kader hakkında

ben kader olayını şu şekilde algılıyorum
insan bir farklı yerlere açılan bir çok kapısı olan bir labirenttedir. ve bu labirente dair tek bilgisi gördükleridir. atacağı her adım sapacağı her sapak onu bir kapıya yaklaştırıp diğer kapılardan uzaklaştırmaktadır. insan nerede olduğuna dair bilgisi olmadığından hangi yola saparsa nereye varacağını bilemez. fakat tanrının elinde labirentin bir haritası vardır ve yapacağımız tüm tercihlerin bizi nereye götüreceğini bilir. kısacası her hayat sonsuz kombinasyonla yaşanabilecek olaylar zinciridir. biz bu kombinasyonlardan yalnızca birini yaşarız. fakat tanrı diğer seçeneklerimizi de bilir.yani biz ne yaparsak yapalım haritada öngörülen kapılardan başka birine varamayız. tabi tanrının olaylara direkt müdahale edip insanları belli bir yola sürüklediği/ ya da hiç oralı olmadığı ne halt yerseniz yiyin anlayışı içinde olduğu gibi iki farklı görüşte vardır ama kanaatimce bu kader hususundan bağımsız olarak incelenmesi gereken bir mevzuudur.
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç
Üst