evlenenler neden? boşanır?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Serbest Kürsü kategorisinde kahin tarafından oluşturulan evlenenler neden? boşanır? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 2,556 kez görüntülenmiş, 35 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Serbest Kürsü
Konu Başlığı evlenenler neden? boşanır?
Konbuyu başlatan kahin
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan UpBot

evlenenler neden boşanır?


  • Kullanılan toplam oy
    0

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Bir kadına ait olmak istemezdim. Bir zaman bir kadına ait olmak isterdim. Bu sonsuzmuş gibi sürsün de belki isterdim. Yani yaşanacak çatışkısızlık yaşansın..
Ama öte yandan sonsuz ilişki ve sonsuz ilişki çeşitlemesi deneyimlemek isterdim...





işte bu sonunda sizi tam olarak anlıyabildim, yani siz subjektif olarak bir kadına
bir zamanlar kendinizi ona aitmiş gibi gibi hissettiğinizi söylüyorsunuz, fakat şimdi farklı
oldugunu düşünüyorsunuz,

sonuçta sizinle aşk konusunda ortak yönümüz olduğunu biliyordum,
ilk defa bu kadar açık ve net bir yorumunuzu gördüm.,

:) aramızdakı tek fark şu aramızda çok ince bir çizgi ve detay var,

siz inanmadıgınız bir şeyin varolma olasılıgı üzerine deneyimlemek ve deneyim kazanmak
amacıyla deneyimlemek istediğiniz sölylediniz.

bende inandığım bir değer için sonsuz ilişkiyi deneyimlemek istedım.. işte hepsi bu..

saygılar :)
 

insane

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
6 Kas 2018
Mesajlar
61
Tepkime puanı
3
Puanları
8
peki? size göre ölümsüz bir aşk mümkünmüdür? insanlar zamanla aşktan soğurmu?

maddiyat biterse aşkta bitermi? siz ne düşünüyorsunuz? :)

Bence aşk diye bir şey yok. Kavuşamazsan aşk olur.
Bu böyle işte. Bir zamanlar Aşk bir Hayal diye bir dizi vardı. Bilmeden en güzel tanımını yapmış...

Maddiyat en büyük sıkıntı yaratan şeydir tabiki. Şu anda ay sonuna yaklaşıyoruz ve hesabı tutturamayacağım belli olduğundan ben dahi sıkıntıdayım
 

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Bence aşk diye bir şey yok. Kavuşamazsan aşk olur.
Bu böyle işte. Bir zamanlar Aşk bir Hayal diye bir dizi vardı. Bilmeden en güzel tanımını yapmış...

Maddiyat en büyük sıkıntı yaratan şeydir tabiki. Şu anda ay sonuna yaklaşıyoruz ve hesabı tutturamayacağım belli olduğundan ben dahi sıkıntıdayım


hahahaha :D alttaki yorumunuzu okuyunca üstteki yorumunuzu unuttum .. :D

tıpkı aşık olduğum kadın gibi konuştuğunuz oda 2 çocukla ay sonunu nasıl? getiricegını
kara kara düşünüyordu,, eeeee ben demiştim ona senin ruh eşin benim diye
ama anlamamış anlaşılan neyse tanrı ona anlatır artık.. :D
 

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
bir kahin atasözü derki:
öldürmeyen aşk güçlendirir.

 

"ictenlik"

Kahin
Onursal Üye
FS - KT. Yöneticisi
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
6,615
Tepkime puanı
504
Puanları
113
kaliteli ve subjektif yorumunuz için teşekkürler sevgili sanalmanik, ara sırada sizi
yorumlarınızda objektif olarakta görmek isteriz,

varoluşumuzun bir nedeni olup olamdığını tam olarak bilmiyorum, aslında hiç bilmiyorumi desem daha objektif olurum,
ben genelde objektif olmaktan yanayım subjektif olmakta bir yere kadar haklı oldugumu
gösterir
olaylara subjektif yaklaşlmak

olaylara kendi görüş açısıyla bakmak olayları kendi görüş açısıyla değerlendirmek,bireysel kişisel değerlendirme yapmak % 100 dogru oldugunu anlamına
gelmiyor, yalnız size % 100 katıldıgım hatta takdir ettğim bir olgudan bahsetmek isterım.
varoluşta özgür iradenın olmadıgı konuşu sen ve ben bu konuyu tam olarak
anlamışa benziyoruz, birde mümkünse sizden ricam özgür iradenin olmadığını
sevgili üyemiz leftye anlatmanızdır

, ben bir türlü anlatamadım, nerdeyse kitap yazıcam
sevgili üyemiz anlamak istemiyor bu problem için öneriniz nedir? daha dogrusu
bir öneriniz varsa katılmak isterim. :)

Özgür irade var ve yok
Daha önce de belirttiğimiz gibi özgürlük, tutsaklık ve kölelik gibi kavramların ikilemi ve karşıtı ise ve her sonuçta iradeyi mutlak dolaylayan bir -mutlak- sahip yoksa irade özgürdür.
Ya da bu ikilem de diğer ikilemler gibi bir çatışkıdır ve ilüzyondur

Bir kadına ait olmak istemezdim. Bir zaman bir kadına ait olmak isterdim. Bu sonsuzmuş gibi sürsün de belki isterdim. Yani yaşanacak çatışkısızlık yaşansın..
Ama öte yandan sonsuz ilişki ve sonsuz ilişki çeşitlemesi deneyimlemek isterdim...

Bu arada burada "bir kadına" -tek bir kadına ve tek bir insana anlamında ele alınırsa karşıtı olan çoğulluk ve çeşitlilik üzerinden "bir" kavramının eleştirilmiş olduğunu söyleyebiliriz
Ordaki bir kadın kavramı da tek bir kadın değil.. "Bir kadınlar" anlamında alalım...

Evrensel olanı şöyle alabiliriz. Beethoven 500 yıl sonra dinlenecektir sanırım ve Nazım şiiri de 500 yol sonra okunacaktır
Ama bugün çok satan dinlenen ya da popüler olan pek çok içerik ikinci bir kuşağa hitap etmez-aktarılamaz
Çok satan bazı kitapları okuyanları gördüm ve bunların iyi kitaplar olduğunu söylüyorlar-anlaşamıyoruz
 
Son düzenleme:

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Özgür irade var ve yok
Daha önce de belirttiğimiz gibi özgürlük, tutsaklık ve kölelik gibi kavramların ikilemi ve karşıtı ise ve her sonuçta iradeyi mutlak dolaylayan bir -mutlak- sahip yoksa irade özgürdür.
Ya da bu ikilem de diğer ikilemler gibi bir çatışkıdır ve ilüzyondur



Bu arada burada "bir kadına" -tek bir kadına ve tek bir insana anlamında ele alınırsa karşıtı olan çoğulluk ve çeşitlilik üzerinden "bir" kavramının eleştirilmiş olduğunu söyleyebiliriz
Ordaki bir kadın kavramı da tek bir kadın değil.. "Bir kadınlar" anlamında alalım...

Evrensel olanı şöyle alabiliriz. Beethoven 500 yıl sonra dinlenecektir sanırım ve Nazım şiiri de 500 yol sonra okunacaktır
Ama bugün çok satan dinlenen ya da popüler olan pek çok içerik ikinci bir kuşağa hitap etmez-aktarılamaz
Çok satan bazı kitapları okuyanları gördüm ve bunların iyi kitaplar olduğunu söylüyorlar-anlaşamıyoruz


sevgili sanalmanik özgür irade hem var hemde yok diyemeyiz, böyle bir kavram
türetmeyiz böyle bir kavram türetmekle kendimizi kandırırız. :)
yanlış anlamayın böyle bir mantık yürütmek mantık hatası olur
hemde çok açık bir biçimde.


bir olgunun varlığı yada yokluğu kesinleşmemiş olsa bile özgür iradenizle
bir seçim yapmak zorunda kalırız işte bu seçimler bizi atheist agnostik deist determinist
septik, nihilist, hümanist, ve diğerleri saymaya gerek yok bu tarz inanışları
ortay çıkarmamızı saglar;
ben her zaman düşünmüştüm, ahlakı değerlerimizi
aklımız ve zihnimiz belirler fakat aklımızı ve zihnimizi belirleyen biyolojık
olgularıda birşey belirliyor gibi.

bu belirginliğe var yada yok diyemeyiz zihnimiz haklı olarak var yada yok diyebilir,
ama zihnimiz özgürmü? bakalım yani özgür irademi? bu zihin,özgür irade konusu
basit bir konu değil, var yada yok değip bir kenara atamayız.. :)

siz ve ben özgür irademiz olmadığı için kesin oldgulara sahip olamiyoruz, evrenin içini
görüp dışının varolup olmadıgını göremiyoruz ve siz özgür irade var yada yoktur diyorsunuzya :D komık geldi bana bal gibi özgür irademiz yoktur,

mutlak sahip yoksa irademiz yine özgür değildir, az önce ispatladım sen ve ben evrenin
dışının var olup olmadığını göremediğimiz sürece özgür irade sadece herşeyi görmek

zamanı görmek zaman dışı olmak ölmemek bu sıfatlara uyabbilrsek irademiz % 100
özgürdür onun dışında bir insanın basit varolusu ve basit yaşamı nasıl? özgür irade olabilir.

sanalmanik özgür iradesini kullanabilseydi, insan olmazdı zaten öyle değilmi? :D

sanalmanik özgür iradesini kullanabilseydi, ikilemde kalmaz var yada yok demez.
tanrıyla hiç işi olmaz arayada tanrıyı katıp, mutlak tanrı yoksa mutlak özgür irade
var demezdi demekki özgür irade insan dogasına aykırıdır aykırı bir kavramdır .
özgür irade tanrı içindir. bir insan için irade yeterlidir.
 
Son düzenleme:

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Ya da bu ikilem de diğer ikilemler gibi bir çatışkıdır ve ilüzyondur



Bu arada burada "bir kadına" -tek bir kadına ve tek bir insana anlamında ele alınırsa karşıtı olan çoğulluk ve çeşitlilik üzerinden "bir" kavramının eleştirilmiş olduğunu söyleyebiliriz
Ordaki bir kadın kavramı da tek bir kadın değil.. "Bir kadınlar" anlamında alalım..
.

Evrensel olanı şöyle alabiliriz. Beethoven 500 yıl sonra dinlenecektir sanırım ve Nazım şiiri de 500 yol sonra okunacaktır
Ama bugün çok satan dinlenen ya da popüler olan pek çok içerik ikinci bir kuşağa hitap etmez-aktarılamaz
Çok satan bazı kitapları okuyanları gördüm ve bunların iyi kitaplar olduğunu söylüyorlar-anlaşamıyoruz[/QUOTE]




ilizyon olsa sanalmanik yine ikilemde kalıcaktır, çünkü ilizyon nedir? nasıl varolmuştur
bu bildiğimiz insanların varettıgı sanal iliyonmudur? yoksa yasadıgımız görsellikmidir?
gibi sonu gelmıyen ikilemlerde varoluşsal nedenini sürsürmek zorunda kalıcaktır.

bu ikilemde kaldıgı sürecede sanalmanik net bir tanım yapamıyacak ve ikilemlere
devam edicektir.

o zaman rahatlıkla diyebilirizki sanalmaniğin koyduğu tüm tanımlamalar ve tüm
yanımsamalar sadece birer ilizyondan ibarettir, bunu dememek için senınle özgür
iraden olmadığını anlaman gerekıyor..

beethoven ve nazım örnegindede size katılıyorum bende sizin gibi düşünüyorum.
 
Son düzenleme:

"ictenlik"

Kahin
Onursal Üye
FS - KT. Yöneticisi
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
6,615
Tepkime puanı
504
Puanları
113
sevgili sanalmanik özgür irade hem var hemde yok diyemeyiz, böyle bir kavram
türetmeyiz böyle bir kavram türetmekle kendimizi kandırırız. :)
yanlış anlamayın böyle bir mantık yürütmek mantık hatası olur
hemde çok açık bir biçimde.


bir olgunun varlığı yada yokluğu kesinleşmemiş olsa bile özgür iradenizle
bir seçim yapmak zorunda kalırız işte bu seçimler bizi atheist agnostik deist determinist
septik, nihilist, hümanist, ve diğerleri saymaya gerek yok bu tarz inanışları
ortay çıkarmamızı saglar;
ben her zaman düşünmüştüm, ahlakı değerlerimizi
aklımız ve zihnimiz belirler fakat aklımızı ve zihnimizi belirleyen biyolojık
olgularıda birşey belirliyor gibi.

bu belirginliğe var yada yok diyemeyiz zihnimiz haklı olarak var yada yok diyebilir,
ama zihnimiz özgürmü? bakalım yani özgür irademi? bu zihin,özgür irade konusu
basit bir konu değil, var yada yok değip bir kenara atamayız.. :)

siz ve ben özgür irademiz olmadığı için kesin oldgulara sahip olamiyoruz, evrenin içini
görüp dışının varolup olmadıgını göremiyoruz ve siz özgür irade var yada yoktur diyorsunuzya :D komık geldi bana bal gibi özgür irademiz yoktur,

mutlak sahip yoksa irademiz yine özgür değildir, az önce ispatladım sen ve ben evrenin
dışının var olup olmadığını göremediğimiz sürece özgür irade sadece herşeyi görmek

zamanı görmek zaman dışı olmak ölmemek bu sıfatlara uyabbilrsek irademiz % 100
özgürdür onun dışında bir insanın basit varolusu ve basit yaşamı nasıl? özgür irade olabilir.

sanalmanik özgür iradesini kullanabilseydi, insan olmazdı zaten öyle değil mi? :D

sanalmanik özgür iradesini kullanabilseydi, ikilemde kalmaz var yada yok demez.
tanrıyla hiç işi olmaz arayada tanrıyı katıp, mutlak tanrı yoksa mutlak özgür irade
var demezdi demekki özgür irade insan dogasına aykırıdır aykırı bir kavramdır .
özgür irade tanrı içindir. bir insan için irade yeterlidir.

Özgür iradeyle ilgili şunu söyleyebilirim. Ben bir kadınla beraber olmak istiyorum derken bunu seçen bir ben var, bir seçim var, bir karar var ve bir istek var ve bunu belirten bir seçimci var
Daha bunu belirten ben özgür değilim ve bu benim seçimim değil mi diyor?
Ben denen içerikten bahsederken aynı an da özgür iradeden ve özgür seçimlerden yani benim seçimlerimden ve isteklerimden ve bunların tek bana ait olmasından dolayısıyla da özgür iradeden sözetmeyor muyuz?
Ya da ben bunu bunu istiyorum derken bana ait ve özgü bir seçimden sözetmiyor muyum?

Ben derken ele aldığımız içerik bu benim diyor, istiyor ve sahipleniyor...

Özgürlük kavramı tutsaklık kavramının çatışkısıyla veriliyor ve beliriyor , bunu anlattım
 

"ictenlik"

Kahin
Onursal Üye
FS - KT. Yöneticisi
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
6,615
Tepkime puanı
504
Puanları
113
Ya da bu ikilem de diğer ikilemler gibi bir çatışkıdır ve ilüzyondur

Bu arada burada "bir kadına" -tek bir kadına ve tek bir insana anlamında ele alınırsa karşıtı olan çoğulluk ve çeşitlilik üzerinden "bir" kavramının eleştirilmiş olduğunu söyleyebiliriz
Ordaki bir kadın kavramı da tek bir kadın değil.. "Bir kadınlar" anlamında alalım..
.

Evrensel olanı şöyle alabiliriz. Beethoven 500 yıl sonra dinlenecektir sanırım ve Nazım şiiri de 500 yol sonra okunacaktır
Ama bugün çok satan dinlenen ya da popüler olan pek çok içerik ikinci bir kuşağa hitap etmez-aktarılamaz
Çok satan bazı kitapları okuyanları gördüm ve bunların iyi kitaplar olduğunu söylüyorlar-anlaşamıyoruz


ilizyon olsa sanalmanik yine ikilemde kalıcaktır, çünkü ilizyon nedir? nasıl varolmuştur
bu bildiğimiz insanların varettıgı sanal iliyonmudur? yoksa yasadıgımız görsellikmidir?
gibi sonu gelmıyen ikilemlerde varoluşsal nedenini sürsürmek zorunda kalıcaktır.

bu ikilemde kaldıgı sürecede sanalmanik net bir tanım yapamıyacak ve ikilemlere
devam edicektir.

o zaman rahatlıkla diyebilirizki sanalmaniğin koyduğu tüm tanımlamalar ve tüm
yanımsamalar sadece birer ilizyondan ibarettir, bunu dememek için senınle özgür
iraden olmadığını anlaman gerekıyor..

beethoven ve nazım örnegindede size katılıyorum bende sizin gibi düşünüyorum.[/QUOTE]

Tutsaklık yoksa özgürlük var ya da özgür olmak ya da tutsak olmak gibi bir ikilem belirmez gibi bir tanımı ele alalım. Özgürlük kavramını ortaya koyan tutsaklık, bağımlılık gibi antilerdir ve karşılıklardır. bunu anlattım

bu herşeyin varettiği ki aslında varolduğu bir ilüzyon...

Gerçeği soyarsak ve açarsak ? diyelm ki şöyle
örneğin bir elmayı soyarsak, kabuktan sonra iç elma ,sonra çekirdek felan ama en sonunda da orta da elmasızlık, anti-elma kalıyor..
 

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Özgür iradeyle ilgili şunu söyleyebilirim. Ben bir kadınla beraber olmak istiyorum derken bunu seçen bir ben var, bir seçim var, bir karar var ve bir istek var ve bunu belirten bir seçimci var
Daha bunu belirten ben özgür değilim ve bu benim seçimim değil mi diyor?
Ben denen içerikten bahsederken aynı an da özgür iradeden ve özgür seçimlerden yani benim seçimlerimden ve isteklerimden ve bunların tek bana ait olmasından dolayısıyla da özgür iradeden sözetmeyor muyuz?
Ya da ben bunu bunu istiyorum derken bana ait ve özgü bir seçimden sözetmiyor muyum?

Ben derken ele aldığımız içerik bu benim diyor, istiyor ve sahipleniyor...

Özgürlük kavramı tutsaklık kavramının çatışkısıyla veriliyor ve beliriyor , bunu anlattım

anlıyorum dostum, sizin tabirinizle bir kadına aşık olmak için özgür irade gerekiyor,
benim düşüncem biraz farklı, bir kadını aklını ve mantığını zihinsel olarak
kontrol edebilirsem bu benim özgür irademi ispatlar, ben bir kadına sizinde
verdiğiniz örnek gibi ona aşık olup aşkımı dile getirmeye çalışmam zihnimde oluşan
biyolojık veya metafiizk tam olarak bilemiyorum her neyse bu kavram özgür değildir
bir tetikleme mekanızması vardır.;


kaynagı belirsizdir biz biyolojık zannederiz fakat değildir ne olduugnu? anlıyamayız.
fakat acı çekeriz ağlarız gururlanırız tıpkı yapay zeka gibiyizdier. bir program gibidir.

evet öyle diyor daha bu eyleminizin sizin eyleminiz olup olmadıgını bilemiyoruz
az önce belirtmiştim sizde kurallardan gidiyorsunuz diye beni haklı çıkardınız,
lütfen kuralları unutmaya çalışın özgür iradeyi siz kontrol edin, özgür iradenizle

size aşık olmuyan bir kadını kendinize deli gibi aşık etmeye çalışın eğer başarabilirseniz
haklı olduğunuzu ispatlamış olursunuz.
yoksa ben haklı çıkarım ben diyorumkı ben aşık oluyorum ama o kadın bana aşık olmuyor.
irademi sınırlıdır, bir yerden sonra özgürlüğüm kayboluyor..
ben uçmak istiyorum ama kanatlarım yok çırpınıyorum ama ama file uçamıyorum.

einstein kadar zeki ve ünlü olmak istiyorum ama başaramıyorum her zaman önündekı kısıtlı
irade bana dur diyor sen busun diyor daha fazlası olamazsın diyor.

şimdi çok net anlamışsınızdır umarım, ben özgür irademle tanrı olmak istiyorum,
fakat olamıyorum gücüm yetmiyor. insan olmak istemıyorum bana özgür irademle anlamsız
geliyor o zman derin düşünün sanalmanık deyinkı bana senın özgür iraden bir şer yaramaz
çünkü eylem aşamasında yok olup gider.

o zaman bende derimki size benim özgür iradem gerçekten özgür değil kısıtlı bir iradedir.
işte ispatladım ne yanı? budamı? ispat değil size göre.

ama bana göre;
özgür irade sadece düşünme yetenegi değildir, düşünme yetenegini kullanmaktır.
eğer siz sadece düşünüp bunu eyleme çeviremiyorsanız, birileri sizden daha zeki veya daha aptal olabilir, bir denge oluşmaz dengesizlikte kaos ve anlamsızlık demektir.

bakınız bir önekle bagdaştıralım ben 3 hamle sonra rakibime şah mat çekicem
evet sadece 3 hamle fakat bu düşüncemi eyleme dönüştürmem içinde düşüncelerimi
birilerini bilmesi gerekir yanı özgür irademı kullanmam için ses gerekır ses frekansı
gerekır benım 5 duyu organım kapalı iken beynımdekı özgür irade ve yetenek
ne işe? yararkı işte bu kısıtlı iradedir. 5 duyu organımız çalıştıgı halde
burdan baktıgımda jüpiterdekı devasa hortumun içini göremiyoram bu kısıtlı iradem oldugu içindir.
 
Son düzenleme:

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
Tutsaklık yoksa özgürlük var ya da özgür olmak ya da tutsak olmak gibi bir ikilem belirmez gibi bir tanımı ele alalım. Özgürlük kavramını ortaya koyan tutsaklık, bağımlılık gibi antilerdir ve karşılıklardır. bunu anlattım

bu herşeyin varettiği ki aslında varolduğu bir ilüzyon...

Gerçeği soyarsak ve açarsak ? diyelm ki şöyle
örneğin bir elmayı soyarsak, kabuktan sonra iç elma ,sonra çekirdek felan ama en sonunda da orta da elmasızlık, anti-elma kalıyor..[/QUOTE]


siz aslında varlık içindekı zıtlık kavramlarına genel tabirler zıtlık varlık yokluk
kavramlarının aslında zihinsel halisinasyon dediğimiz ilizyonlardan
ibaret oldugunu varsayıyorsunuz anlıyorum. :)

belkise somutsal anlam itibariyle haklı oldugunuz noktalar var, bakın şöyle düşünün
bir elmayı soymadam kabugu kabugunu görürüz, soyunca iç elmayı görürüz,sonrada çekirdeğini
en sonundada elmayı görmeyiz ama kokusunu alırız demekki sizde eksik tabir var.
eylem bitmemiş 5 duyu organımız çalışmaya devam etmiş..

sonrada anti elma kalmıyor, dışkımızla o elmayı atıyoruz o elma gübre olup tekrar çekirdeğinden elma oluyor burdakı oluşum bize devirdaım motorlarını hatırlatıyor.
saygılarımla... :)
 
Son düzenleme:

"ictenlik"

Kahin
Onursal Üye
FS - KT. Yöneticisi
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
6,615
Tepkime puanı
504
Puanları
113
Özgürlük ya da özgür irade gibi kavramlar bu forum da ya da başka yerlerde de eminim bir çok kez tartışılmıştır

Buradan
http://www.felsefe.net/nedir/74958-ozgur-irade-nedir-5.html
43-44 ve 45.postlardan

Burada bir kac kavram bir birine karisiyor.
Ozgur ve ozgurluk tamamen politik ve sosyal bir kullanimdir.
Hak ve hukuk ile birliktedir.

...hukuk da bunun icin vardir.
Hem hak ve ozgurlukleri saglamak, hem de hak ve ozgurluklerin ihlal edilmesini onlemek.

Ozgur iradedeki "ozgur" dogru bir kullanim degildir. "Free will" olarak olan "free" ozgur degil, serbest demektir.
Yani buradaki serbestligin, politik ozgurluk ile bir bagi yoktur.
Ozgur yani serbest irade ile ilgili soyle bir tanim verebiliriz.

Özgür irade veya erkin irade, kişinin eylemlerini, arzu, niyet ve amaçlarına göre kontrol altında tutabilme ve belirleme gücüdür. Kişinin belli eylem ya da eylemleri gerçekleştirmede sergilediği kararlılık; belli bir durum karşısında, gerçekleştirilecek olan eylemi, herhangi bir dış zorlama ya da zorunluluk olmaksızın, kararlaştırma ve uygulama gücü; eyleme neden olan eylemi başlatabilen yetidir.
İnsanın liberteryen manada bir erkin iradeye sahip olup olmadığı halen bir tartışma konusudur.
Burada onemli olan bir kisinin iradesini kullanirken, baska bir iradenin baskisi etkisi zorlamasi v.s. altinda kalmamasidir.

Bu temelde zaten ozgur irade olmazsa, kimse kimseyi bir seyden sorumlu ve yukumlu tutamaz, suclayamaz, yargilayamaz, kimse kimseye guvenemez, atilan imzalar gecersiz olur v.s.

Yani duzen ve sistemin her turlu isleyisi "vatandasin ozgur iradesi vardir" temelindedir.
Bunun kullanilip kullanilmamassi ozgur irade determinism bagi v.s., ise felsefenin tartisma konusudur.

.

...
Bu alıntıyı biraz da özgür kavramı serbest kavramına da çekmek ve yakınlaştırmak için (de) aldım..
Örneğin hukukta irade serbestisi deriz, denir...
ve aynı ifade hukukta yine irade özerkliği" olarakta kullanılır..
Bağımsız ve otonom gibi kavramlarımız var.
Eğer başkası tarafından yönetilmiyorsak ya da sınırlanmıyorsak bir ölçü de (bu ölçüde) özgür olduğumuzu kabul etmeliyiz..

Kisaca konu kisinin determinizmin secim ve karar hakkini kendinde mi yoksa baska seydemi arayacagi onun serbest iradeyi kullanip kullanmamasinin belirleyicisidir.

Kisilerin secim ve karar hakki ve farki oldugu ise bilimsel olarak kisilerin ayni durumda farkli secimler ve kararlara yonlenmesinde gozlem vermektedir.

Yani insanoglunun secim ve karar hakki vardir, bunu oyle ya da boyle kullanmasi; kazanc, kullanmamasi ise kayiptir.

Kullanan yasamini kendi karari ve secimi ile yonlendirebilir, kullanmayan ise yasamini ya inandigina ya da olana terk eder.

Dunya genelinde ingilizce kokenli bir kavram olarak kullanilan determination/determinizm'in Turkce en uygun ve tutarli esanlamlilari; kararlilik ve belirliliktir.

Burada iki turlu yanlis algi vardir. Birinci yanlis algi, ozgur irade ile kararlilik/belirliligin karsi karsiya getirilmesi ve birinin digerine karsi olarak sadece birine indirgenmesidir.

Ikinci yanlis algi ise ozgur iradedeki "ozgur" algisindadir. Buradaki "ozgur" algisi liberal temelli degil, free temelli "serbest" anlamindadir.

Buradaki serbestlik, kisinin dusunce ve davranisindaki herhangibir kararinda ve belirliligindeki yanasimin tamamen kendi kendilik bilinci ile olmasi ve kendi disinda baska bir yerden etki zorlama, mudahele v.s. yasamadan yaptigini kendi bilinc ve farkindaliginda yapmasidir. Yani kisi serbest olarak dusunme ve davranma durumundadir ve bunun kararliligini ve belirliligini sergilemektedir.

Iste basta bu sekildeki bir algi kararlilik/belirliligin ozgur irade ile celismedigini aksine; buradaki serbestligin zaten kararlilik ve belirlilik ile ortaya kondugunu gostermektir.
 

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
anlıyorum sevgili sanalmanik bizde bu özgür irade konusunu defalarca rahmetli abimiz
ve çok değerli dostumuz olan evrensel insan nikli üyemizle defalarca tüm sitelerde
sadece başabaş tartışmıştık, genelde özgür irade konusunu o ve ben açarız bizden başkada
konuyu genişleten fazla üye o zamanda yoktu sanırım şimdide olmuyacak gibi .. :)

şimdi gelelim senin yorumundan çok evrensel abimizin özgür irade konusundaki tutumuna

1: Ozgur ve ozgurluk tamamen politik ve sosyal bir kullanimdir

özgür irade ve erkin irade tanımı tamamen politik veya sistematiksosyal bir konu değildir.
kişinin düşünme yetenegi sosyo ekolojık zamanlardan öncede oluşmuş bir kavramdır.
altını çizelim.evrensel abimizin belirttiği özgür irade değil kısıtlanmış aklımızın kısıtlanmış
özgürlüğüdür asla unutmuyalım.

2: Hak ve hukuk ile birliktedir.

...hukuk da bunun icin vardir.
Hem hak ve ozgurlukleri saglamak, hem de hak ve ozgurluklerin ihlal edilmesini onlemek.




hak hukuk tabirler içinde tabiki irademizle oluşturduğumuz bir takım maddeler veya
bir takım kurallar vardır, bu kuralları belirliyenler, her bireyin iradesine uygun
kurallar belirlemişmidir?
tartılışılır. örnegin ben hukuk eğitimi almış biri olarak size soruyorum..
madde 105/1 cinsel tacizde magdurun beyanı esastır ilkesini dogru buluyormusunuz?

biraz açalım burdaki eylem taciz eylemidir, olmuş veya olamışta olabilir, % 50 ihtimallidir.
% 100 müş gibi bir ihtimalmiş gibi kişilerin özgürlüğünü kısıtlayıcı bir kanun hükmü
sizce özgür irademidir? kişileri rencide edici ve asıl sanık durumunda olanları magdur eden
bu hukuksuz ve kanunsuz hukuk sizce özgürlükmüdür???

örneğin ben kadın olsam bir erkekten intikam almak için üstümü başımı yırtsami ve sonrada
bir iftirayla bir erkekten şikayetçi olsam o erkegin hayatını karartmak için yeterl ibir
ispat olurdum böyle kanun böyle özgürlükmü? olur hani= nerde? evrensel hukuk
yasaları..
 
Son düzenleme:

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
ben özgür iradeyi oldukça farklı düşündüğümü size anlatmıştım, sanırım sizde azda olsa anladınız.

sizin anlattıgınız özgür iradeden çok irade kavramını oluşturmak ve kavramı kurallarla
ve sistematık düzen içinde yaşanılıcak bir özgürlük deyimiyle bağdaştırmanızdır.

Burada onemli olan bir kisinin iradesini kullanirken, baska bir iradenin baskisi etkisi zorlamasi v.s. altinda kalmamasidir

güzellll işte bende bundan bahsetmiştim, kişiler savunma iradesini kullanırken
iftiraya kurban gitmemeli, bir başkasının hazırladıgı yanlış irade yani kanunlar ile
baskı altında kalmadan aklanmalıdır, ancak ve ancak bu şekilde tam olarak
özgür olduğumuzu varsayabilriiz.

gelelim size sz varlık veya yokluk kavramları üzerinde duruyorsunuz oluşmuş veya
oluşturulmuş bir kavram sizce özgürlükmüdür?
tanrının verdiği oluşturulmuş bir akıl sizce özgür irademidir?
tanrının kusursuz olması bizim aklımızında kusursuz ve özgür oldugu anlamınamı? gelir..


evetttt sanalmanik size devam edelim..

Eğer başkası tarafından yönetilmiyorsak ya da sınırlanmıyorsak bir ölçü de (bu ölçüde) özgür olduğumuzu kabul etmeliyiz

bir başkası derken sadece insanlardan bahsetmek dogru bir tanımmıdır?
sırf insanlarla yaşaıyoruz diye tanrı oldugumuz ve irademizin özgür oldugu anlamınamı? gelir.
ispatı bile olmuyan bu tanımlar trajikomıktır.

ölçü dediğimiz nedir? ölçünün kısası veya ölçüsü kime? neye? göre belirlenmiştir. daha o belli değil.

sizin belirtmeye calıştıgınız özgür irade tanımı % 100 muğlak! bir tanımdır altını net bir şekilde çizelim.
 
Son düzenleme:

kahin

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,152
Tepkime puanı
4
Puanları
38
Yaş
57
determinizm konusunu girmiyeceğim çünkü özgür irade kavramı determinizmde farklı algılar
oluşmasına sebebiyet verir, örnegin % 100 bir tanım koyar tanrısızlık ilkesine yorumlar.
ben tanrısızlık ilkesine göre yorumluyamam tanrısızlık ilkesine göre yorumlarsam, anlamını
derinden yitirmeye başlarkı bu tatsız bir tartışma olur.

çünkü bilimsel olarak özgür iradenin varolduguna asla inanmadım ve halada
inanmıyorum, özgür irade veya erkin irade denilen kavram bilimsel veriler içermez
aksine metafiizik veya fiizik ötesi veriler içerir..

1: düşünme.( bilimsel değiildir?
2: zihin yürütme ve eylem( eyleme geçene kadarki eylem fiiziksel değildir.
3: fiziksel eylemin çıkış noktası yanı kaynagı bilimsel değildir.
 
Son düzenleme:
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç
Üst