Mesajının başında;
diyerek "benim" sevgi anlayışım konusunda dediklerini burasının bir felsefe forumu olmasına ve sevginin de felsefenin bir konusu olmasına dayandırıyorsan, daha sonra ben de biliyorum dediklerimin felsefe olmadığını diyemezsin. Eğer onu diyorsan, o zaman bu yukarıdaki cümlenin bir anlamı olmaz, ki ben de bu yukarıdaki cümlen nedeniyle önceki mesajımda onları yazdım.
Forumda ya da başka bir yerde, hiç tanımadığın biri hakkında; boş yazmak, sahte olmak, eleştiri kaldıracak karakterde olmamak... gibi yakıştırmalar yapıyorsan, bunun neden hoş karşılanmadığını düşünürken, evet insanlar böyledir işte şeklinde başkalarında hata aramak yerine kendine dönüp, acaba ben karşımdaki kişi hakkında hiçbir şey bilmediğim halde bu eleştirileri yapabilir miyim? diye de sorabilseydin eğer, işte ancak o zaman haklı olabilirdin ve ancak o zaman gerçekten eleştiri yapmış olurdun.
Ama, ilk olarak, tanımadığın birisi hakkında kişisel yorum yapamazsın, her zaman yanılma ihtimalin oldukça yüksektir ve bu davranış, herhangi bir konuda (örneğin birisinin sevgi anlayışı) bilgi sahibi olmadan konuşmakla aynı şeydir, bu nedenle de doğru değildir. Yok eğer yapıyorsan da yaptıktan sonra bak hoş karşılamadı işte demek ki karekteri zayıf diyemezsin. İkinci olarak, sen insanlar üstü bir otorite, bir yargı mercii değilsin, bu nedenle de bu kişisel eleştirileri yaparken, bilincinde değilsin derken, sen de aynı şeyi yapıyor olabilirsin, sen de içinde bulunduğun durumun bilincinde olmuyor olabilirsin. Buradan da açıkça görülüyor ki bu tür eleştirilerin üzerinde konuşulabilir bir ortaklığı yoktur. "Sen şusun", "hayır sen busun"dan öteye geçemez. Üzerinde konuşulamayan, diyolaga girilemeyen bir şeyin de burada yeri yoktur.
Zaten diyalog (dia-logos) kelimesinin çok güzel bir kökeni ve anlamı vardır. Dia, iki demektir; logos ise hem söz, hem akıl, yasa, bilgi... anlamlarına gelir (bilimlerdeki "-loji" ekinin anlamı da buradan gelir). Bu kelime anlamı bile bize şunu gösterir ki; bir konuşma olabilmesi için iki akıl gerekir. Yani iki kişinin söylediği şeylerin de ortak, akılsal bir zemini olması gerekir. Birisi bir dogmadan, diğeri başka bir dogmadan bahseden iki kişi bu nedenle konuşamaz. Ortak bir akılsallığı yoktur düşüncelerinin. Aynı nedenle bir diyalogun taraflarından biri diğerine, "sen şusun" şeklinde hitap ediyorsa, burada da ortak bir akılsal zemin olamaz. Tamamen kişisel bir yorumdur ve sadece söyleyen kişiyi bağlar. Bu nedenle de bu şekilde konuştuğun sürece hem burada, hem başka forumlarda, hem de günlük hayatında rahatsız olduğun o hoş karşılanmama durumuyla karşılaşman kaçınılmazdır. Arzu ettiğin gibi felsefeden ve kelime oyunlarından bağımsız olmasa da, keşke biri söylese dediğin için naçizane yorumum budur. Ama şunu da ekleyeyim; sana yapılacak eleştirinin felsefeden bağımsız olması o eleştirinin daha iyi olacağı anlamına gelmez, hatta bence tersinin olması daha olasıdır. Felsefe kelime oyunu ya da, kendine yapılacak eleştirilerin ondan bağışık olmasını isteyeceğin türde değersiz bir şey değildir.
...ama şu en özelinizde kalan aile ve sevgi gibi 2 kelime var ya, işte ben onları eleştiriyorum. Burası felsefe forumu, burda sevgi dediğiniz şey de tartışılır.
diyerek "benim" sevgi anlayışım konusunda dediklerini burasının bir felsefe forumu olmasına ve sevginin de felsefenin bir konusu olmasına dayandırıyorsan, daha sonra ben de biliyorum dediklerimin felsefe olmadığını diyemezsin. Eğer onu diyorsan, o zaman bu yukarıdaki cümlenin bir anlamı olmaz, ki ben de bu yukarıdaki cümlen nedeniyle önceki mesajımda onları yazdım.
Forumda ya da başka bir yerde, hiç tanımadığın biri hakkında; boş yazmak, sahte olmak, eleştiri kaldıracak karakterde olmamak... gibi yakıştırmalar yapıyorsan, bunun neden hoş karşılanmadığını düşünürken, evet insanlar böyledir işte şeklinde başkalarında hata aramak yerine kendine dönüp, acaba ben karşımdaki kişi hakkında hiçbir şey bilmediğim halde bu eleştirileri yapabilir miyim? diye de sorabilseydin eğer, işte ancak o zaman haklı olabilirdin ve ancak o zaman gerçekten eleştiri yapmış olurdun.
Ama, ilk olarak, tanımadığın birisi hakkında kişisel yorum yapamazsın, her zaman yanılma ihtimalin oldukça yüksektir ve bu davranış, herhangi bir konuda (örneğin birisinin sevgi anlayışı) bilgi sahibi olmadan konuşmakla aynı şeydir, bu nedenle de doğru değildir. Yok eğer yapıyorsan da yaptıktan sonra bak hoş karşılamadı işte demek ki karekteri zayıf diyemezsin. İkinci olarak, sen insanlar üstü bir otorite, bir yargı mercii değilsin, bu nedenle de bu kişisel eleştirileri yaparken, bilincinde değilsin derken, sen de aynı şeyi yapıyor olabilirsin, sen de içinde bulunduğun durumun bilincinde olmuyor olabilirsin. Buradan da açıkça görülüyor ki bu tür eleştirilerin üzerinde konuşulabilir bir ortaklığı yoktur. "Sen şusun", "hayır sen busun"dan öteye geçemez. Üzerinde konuşulamayan, diyolaga girilemeyen bir şeyin de burada yeri yoktur.
Zaten diyalog (dia-logos) kelimesinin çok güzel bir kökeni ve anlamı vardır. Dia, iki demektir; logos ise hem söz, hem akıl, yasa, bilgi... anlamlarına gelir (bilimlerdeki "-loji" ekinin anlamı da buradan gelir). Bu kelime anlamı bile bize şunu gösterir ki; bir konuşma olabilmesi için iki akıl gerekir. Yani iki kişinin söylediği şeylerin de ortak, akılsal bir zemini olması gerekir. Birisi bir dogmadan, diğeri başka bir dogmadan bahseden iki kişi bu nedenle konuşamaz. Ortak bir akılsallığı yoktur düşüncelerinin. Aynı nedenle bir diyalogun taraflarından biri diğerine, "sen şusun" şeklinde hitap ediyorsa, burada da ortak bir akılsal zemin olamaz. Tamamen kişisel bir yorumdur ve sadece söyleyen kişiyi bağlar. Bu nedenle de bu şekilde konuştuğun sürece hem burada, hem başka forumlarda, hem de günlük hayatında rahatsız olduğun o hoş karşılanmama durumuyla karşılaşman kaçınılmazdır. Arzu ettiğin gibi felsefeden ve kelime oyunlarından bağımsız olmasa da, keşke biri söylese dediğin için naçizane yorumum budur. Ama şunu da ekleyeyim; sana yapılacak eleştirinin felsefeden bağımsız olması o eleştirinin daha iyi olacağı anlamına gelmez, hatta bence tersinin olması daha olasıdır. Felsefe kelime oyunu ya da, kendine yapılacak eleştirilerin ondan bağışık olmasını isteyeceğin türde değersiz bir şey değildir.