Yunus Emre ve İsyankarlık

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Kültür ve Sanat kategorisinde Ferdinand Bardamu tarafından oluşturulan Yunus Emre ve İsyankarlık başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 9,534 kez görüntülenmiş, 81 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Kültür ve Sanat
Konu Başlığı Yunus Emre ve İsyankarlık
Konbuyu başlatan Ferdinand Bardamu
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan sakal

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

Bu nedir? Link açılmıyor
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

tekrar dene
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

108 sayfayı okumamı beklemiyorsun herhalde. Bu paylaşımdaki amaç nedir?
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

şüphelendiğimden değil mümkün görmediğimden itiraz ettim..konu umarım anlaşılmıştır.dini değerlere tasavvuf düşünürleri üzerinden saldırmakta yeni moda olsa gerek,asıl itirazım da bunadır..
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

Yaptığın iş değil ama yine de bir şey demeyeceğim.
 

Objectivity

Kahin
Onursal Üye
Katılım
23 Ara 2012
Mesajlar
4,763
Tepkime puanı
319
Puanları
83
Cevap: Bilim ve Ütopya

-Yunus Emre ve Tasavvuf, A. Gölpınarlı, İnkılap kitabevi, 1992- bu kitapta da yukardaki şiir Yunus Emre'nin dizeleri olarak geçiyor.

Şiir Yunus Emre'ye aittir fakat bizlerin anladığı şekilde değil onun o an ulaştığı ruh hali ile yazılmış dizelerdir. Yunus Allah'ı aşmamıştır tam tersi Allah aşkı ile yaşamış ender insanlardandır. Bu dizeler Allah'ı aştı anlamına gelmiyor.
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

Ne yazdığı ortadadır. İsyankarlık yakıştırmasını biz anlayamayız diyerek geçersiz kılmaya çalışmak, ardından anlayamayız denileni tespit etmişçesine neyi ne için yazdığını ortaya koymaya çalışmak tutarlı değildir. Dizeler içerisinde "ben bir şey yapmamışken neden peşinen günahkar ilan ettin?" manasına gelen ifadeler mevcuttur. Bu dizeler, yaratıcının eleştirisidirler. Yunus gibileri bilgedir softa değildir.
 

Objectivity

Kahin
Onursal Üye
Katılım
23 Ara 2012
Mesajlar
4,763
Tepkime puanı
319
Puanları
83
Cevap: Bilim ve Ütopya

Ne yazdığı ortadadır. İsyankarlık yakıştırmasını biz anlayamayız diyerek geçersiz kılmaya çalışmak, ardından anlayamayız denileni tespit etmişçesine neyi ne için yazdığını ortaya koymaya çalışmak tutarlı değildir. Dizeler içerisinde "ben bir şey yapmamışken neden peşinen günahkar ilan ettin?" manasına gelen ifadeler mevcuttur. Bu dizeler, yaratıcının eleştirisidirler. Yunus gibileri bilgedir softa değildir.

Eleştirmek ayrı aşmak çok ayrı ben baştan beri Allah'ı aşmışlardır cümlesine itiraz ediyorum ve edeceğim de böyle bir yaklaşımları yok her ikisinin de...Sonuç olarak bu dizeler Allah'ı aşmıştır gibi bir sonuca götürmez bizi benim itirazım bu cümleye.
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

Eleştiriyorsa aynı fikirde değil demektir. Bir kısmını anlamsız buluyorsa, kendini yaratıcı ile mutlak sınırlamıyor demektir. Yaratıcının mutlak sınırından özgürleşebiliyorsa yaratıcıyı aşıyor demektir.
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

108 sayfayı okumamı beklemiyorsun herhalde. Bu paylaşımdaki amaç nedir?

iş olsun diye paylaşmadım belki okur doğruyu bulursunuz demiştim ama nafile,malum şiir pek tutulmuş ateist sosyalist sitelerde..hem ucuz hem aşağılık bu şiir yunusun değil bende bu kadar söylüyorum..

bu ne nazdır ne niyaz olsa olsa küstahlıktır..
 

nefha

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
10 Ocak 2013
Mesajlar
86
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Cevap: Bilim ve Ütopya

Ya İlahi Ger Sual Etsen Bana

yâ ilâhî ger sual etsen bana
bu durur anda cevabim uş sana
ben bana zulm eyledim ettim günah
n'eyledim n'ettim sana ey padişah
ben mi düzdüm beni sen düzdün beni
pür ayip nişe getirdin ey ganî

gözüm açip gördügüm zindan içi
nefs ü hevâ pür dolu şeytan içi
haps içinde ölmeyeyim deyü aç
mismil ü murdar yedim bir iki kaç

nesne eksildi mi mülkünden senin
geçti mi hükmüm ya hükmünden senin
rizkini yiyip seni aç mi kodum
ya yiyip öynünü muhtaç mi kodum
geçmedi mi intikamin öldürüp
çürütüp gözümü toprak doldurup
kil gibi köprü yaparsin geç deyü
sen seni gel dûzahimdan seç deyü

kil gibi köprüden âdem mi geçer
ya düşer ya dayanir yahud uçar
kullarin köprü yaparlar hayr içün
hayri budur kim geçeler seyr içün
tâ gerek bünyâdi muhkem ola ol
ol geçenler eydeler uş dogru yol
terzi kurarsin hevâset dartmaga
kasd idersin beni oda atmaga
terezî ana gerek bakkal ola
yâ bezirgân tâcir ü attar ola
çün günah murdarlarun murdaridur
hazretinden yaramazlar kâridur
sen basirsin hod bilürsün hâlimi
pes ne hâcet dartasin âmâlimi
degmedi hiç yunus'dan sana ziyan
sen bilürsün âşikâre vü nihan
bir avuç topraga bunca kiyl ü kal
neye gerek iy kerim-i zül-celâl

bu sözler isyan sözleri değildir.cem makamında söylenmiş,şatahat tabir edilen sözlerdendir.nitekim bir avuç toprağa bunca kıylü kalneye gerek derken,neden insana bunca değer verdiğine hayret ediyor.çünkü nefsini bilen rabbini bilir denir.nefsini anlayan insan onda hayır namına hiçbirşey olmadığını idrak ettiği zaman,yukardakine benzer bir hayrete düşebilir.Daha sonra tüm hayırların Allahtan geldiğini idrak edince kulluk başlar.
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

bu şiiri şatahat kılıfına bürümek fazla iyimser bir bakış..baştan sona istihza,isyan ve inkar dolu..insan aşkını bakkal bezirgan yapar mı yada aç gözlü yada gözünü intikam bürümüş bir zalime benzetir mi..resmen kendini öne çıkarıp sende kim oluyorsun diyor,bu resmen küfürdür...

bunca kıylü kale ne gerek derken,bunca alavere hile hudaya ne gerek var diye alay ediyor daha nasıl açık söylesin,kendince edebiyat parçalamış zavallı..
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

....................
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

bu da başka bir versiyonu,artık kime aitse...


Adem-i Balçıktan Yoğurdun Yaptın
Yapıp Da Neylersin Bundan Sana Ne
Halk Ettin İnsani Saldın Cihana
Salıp Da Neylersin Bundan Sana Ne

Bakkal Mısın Teraziyi Neylersin
İşin Gücün Yoktur Gönül Eğlersin
Kulun Günahını Tartıp Neylersin
Geçiver Suçundan Bundan Sana Ne

Katran Kazanını Döküver Gitsin
Mümin Olan Kullar Didara Yetsin
Emreyle Yılana Tamuyu Yutsun
Söndür şu Ateşi Bundan Sana Ne

Sefil Düştüm Bu Alemde Naçarım
Kıldan Köprü Yaratmışsın Geçerim
şol Köprüden Geçemezsem Uçarım
Geçir Kullarını Bundan Sana Ne

Ne Kaygusuz Abdal Der Cennet Yarattın
Cehenneme Nice Kulları Attın
Nicesin Ateş-İ Aşk İle Yaktın
Yakıp Da Neylersin Bundan Sana Ne

Kaynak: Kaygusuz Abdal
 

Objectivity

Kahin
Onursal Üye
Katılım
23 Ara 2012
Mesajlar
4,763
Tepkime puanı
319
Puanları
83
Cevap: Bilim ve Ütopya

Sakal senin anlayamadığın olay şu, Yunus'un bu şiiri çok sağlam kaynaklarda da geçiyor. Yazmış olması senin düşündüğün gibi küfürmüş ya da isyanmış gibi anlamlara gelmez şayet böyle düşünüyorsan sen Yunus'u hiç tanımamışsındır. Allah sevdiği kullarından böyle bir şiirle vazgeçecek kadar adaletsiz değildir. Allah insanların yüreğine bakar, niyetine bakar böyle 2 çift sözle kimse O'nun gözünden düşmez, Yunus'un gerçek tavrı, Allah aşkı ortadadır,sen halen neyi tartışıyorsun?

Allah'ın yerine karar mı veriyorsun hayırdır? Kim günahkar kim değil sana mı düştü bunun kararını vermek?

Özdemir İnce ya da Ferdinand gibi düşünen insanlara saldırmak yerine düzgün cümlelerle bildiğini anlatırsın. İkna olur ya da olmazlar sen üzerine düşeni yaparsın. Herkes yanlış biliyor da sen mi biliyorsun tüm doğruları, bu nasıl bir kibir nasıl bir öfkedir?

Yunus Emre böyle şiirlerden yüzlerce yazmış olsa da kalbini Allah da biliyor sevenleri de biliyor, gerisi boş sen halen insanlara saldırmaya devam et. Kendinden ve bildiğinden emin insan saldırmaz, inançlı insan başkalarına kavga ile hakaret ile doğruları anlatmaz. Senin tavrın hiç hoş değil, bu halinle kendine yazık ediyorsun. Şu bilgiçlikten vazgeç artık bu dünyada her görüşe her inanca yer var, Allah bu kadar farklılığa tahammül edebiliyor da sen mi edemiyorsun? Yazık
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

genişliğine hayranım..nasıl bi gözle bakıyorsan artık fenafillah makamını da geçmişsin tasavvuf seni kör etmiş,ne diyeyim sanada eyvallah...
 

nefha

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
10 Ocak 2013
Mesajlar
86
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
55
Cevap: Bilim ve Ütopya

şiire birde şöyle bakın;
Ya İlahi Ger Sual Etsen Bana

yâ ilâhî ger sual etsen bana
bu durur anda cevabim uş sana
ben bana zulm eyledim ettim günah
n'eyledim n'ettim sana ey padişah
ben mi düzdüm beni sen düzdün beni
pür ayip nişe getirdin ey ganî


Allahım beni sorguya çekersen,sana tek cevabım benim kendime zulmetmiş olduğumdur.sana birşey yapmam imkansız.beni ben değil sen yarattın,pür ayıptan ( yokdan,sıfırdan)yarattın ey en zengin.(yani sıfırdan, zenginliğine yaraşır varlık bağışladın)
gözüm açip gördügüm zindan içi
nefs ü hevâ pür dolu şeytan içi
haps içinde ölmeyeyim deyü aç
mismil ü murdar yedim bir iki kaç

bu dünya,müminin zindanıdır hadisine atıf yapılmış.nefs ve şeytanınbu dünyada ortaklaşa insan alaşağı etme gayreti yüzünden .yine dünya alemi ruhlar için adeta hapishanedir.Dünya deni (alçak)kelimesinden türemiş bir kelimedir.Buranın taamı(yemeği)de bu yüzden gök sofraları ,manevi rızıklar yanında murdardır.fakat kişi ölmemek için yemek zorundadır.nihayetinde yediğimiz içtiğimiz topraktır.Manevi sofraların rızkı ise manevi güzel ilimler ve hallerdir.

nesne eksildi mi mülkünden senin
geçti mi hükmüm ya hükmünden senin
rizkini yiyip seni aç mi kodum
ya yiyip öynünü muhtaç mi kodum
geçmedi mi intikamin öldürüp
çürütüp gözümü toprak doldurup


mülk senin ve ben ondan birşey eksiltemem,senin hükmüne muhalif bir hükümde veremem.rızkını yiyip seni aç koyamam.( benim kendime ve başkasına yaptığım zulümlerden dolayı muntakim ismin gereği intikam alırsın .
kil gibi köprü yaparsin geç deyü
sen seni gel dûzahimdan seç deyü

kil gibi köprüden âdem mi geçer
ya düşer ya dayanir yahud uçar
kullarin köprü yaparlar hayr içün
hayri budur kim geçeler seyr içün
tâ gerek bünyâdi muhkem ola ol
ol geçenler eydeler uş dogru yol

burada halkın sırat anlayışı eleştiriliyor.böyle kıldan ince kılıçtan keskin köprüden adam mı geçebilir.(bu sırat başka sırat -sıratı mustakim olmalı ki kıldan ince kılıçtan keskinliği niyeti bozmadan doğruluğun bu derece zor olmasından kinaye.
terazi kurarsin hevâset dartmaga
kasd idersin beni oda atmaga
terezî ana gerek bakkal ola
yâ bezirgân tâcir ü attar ola

yine mizan denilen iyilik ve kötülüklerin ölçüleceği terazinin bu alemdeki bakkal yada tüccar terazisi gibi olmadığını işaret ediyor.
çün günah murdarlarun murdaridur
hazretinden yaramazlar kâridur
sen basirsin hod bilürsün hâlimi
pes ne hâcet dartasin âmâlimi

çünkü günah en çirkin işlerin çirkinidir.yaramaz insanların işidir.sen zaten halimi bilmektesin tartmaya gerek yok.
degmedi hiç yunus'dan sana ziyan
sen bilürsün âşikâre vü nihan
bir avuç topraga bunca kiyl ü kal
neye gerek iy kerim-i zül-celâl

yunusun sana bir ziyan vermeğe gücü yetmez.açığı gizliyi herşeyi sen bilirsin.ben bir avuç toprağım.Yada her insan öyledir.böyleyken niçin bizim için bunca kitaplar indirdin bunca vaveyla koptu.bizim değerimiz ne ki bu kadar dikkate alındık diye dinleyenlerde bir tefekkür uyandırmak gayesi olduğunu düşünüyorum.
Allahın insana hiç bir ihtiyacı yokken ve insan yaptıklarıyla ona hiçbir zarar ve fayda vermeye güç yetiremezken neden bizi yarattı hemde ayıptan yani yoktan yarattı bunun insanlar tarafından tefekkür edilmesini istiyor.
İnsanın yarısı ayıptan yarısı gayıptandır denir.
nitekim meleklerde insanın halife kılınması üzerine "kan dökecek ve fitne çıkaracak birini mi halife yapıyorsun "demişlerdi.Bu kuranda yer alır.O halde meleklerinde bu sözleriyle isyan etmiş olması gerekirdi.Oysa buradaki soru isyan değil hayret sorusuıdur.nitekim cenabı Hakk,Ben sizin bilemeyeceklerinizi bilirim demişti.Yani hikmetsiz hiçbir işi yoktur Allahın.İnsana üflenen ruh sayesinde insan meleklerden bile üstün olabilir.ruh tarafının farkında olmayan insanın sadece ayıp tarafını görür.ki nefsi bilmede ilk basamak nefsin bu tarafının farkedilmesidir.benim gibi kötülük yapacağını bildiğin birini niye yarattında cehenneme mahkum ettin diye düşünebilir insan.nefsini bilmekte derece derecedir.insan kendisini bile tanırken her aşamada bir üst idrake yükselir.nefis emmare iken sadece şerre aklı çalışır Oysa nefs sadece Allahın yardımıyla mutmain,kamil,ve saf hale gelebilir o zaman meleklerden üstün olur.İnsanın yaradılış gayeside budur.
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

Bu yorumlar sizin güzelliğiniz sayın nefha,elinize emeğinize sağlık..biri bakar diken görür biri bakar gülü görür bakış farkı,
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Bilim ve Ütopya

iş olsun diye paylaşmadım belki okur doğruyu bulursunuz demiştim ama nafile,malum şiir pek tutulmuş ateist sosyalist sitelerde..hem ucuz hem aşağılık bu şiir yunusun değil bende bu kadar söylüyorum..

bu ne nazdır ne niyaz olsa olsa küstahlıktır..

Bilmediğin bir şey hakkında konuşarak cehaletini ortaya koymuşsun. Sana anlayış göstemişim, hadi neyse demişim, üstüne gelmemişim; sen ise bunu suistimal ederek, düştüğün çukurdan karşıdakine laf ederek çıkabileceğini sanıyorsun. Bir çukura girdiğini fark etmen için illaki birilerinin lafına ihtiyaç duyuyor isen "nefsin" körelmiş demektir.
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Cevap: Bilim ve Ütopya

tamda amacım bu idi nefsi köreltmek evet iyi tesbit etmişsin,benim mücadelem en başta kendi nefsim ile,senin beni tanımlaman cahil yapman şunu bunu demen beni incitmez benim ne olduğum yazılarım ile ortadadır..sen kalitesi düşükte bulabilirsin cahilce de edebiyattan yoksun da bulabilirsin,bir başkası tam tersi görür..her insan bildiğinin alimi bilmediğinin cahilidir..ayrıca senin anlayışına filanda ihtiyacım yok anlayış göstereceksen dini konulara alaycı yaklaşımını bırak önce ..birileri anlamasa da şiir üzerinden cenneti üç kuruşluk yaparak,Allah'ı bakkal defteri tutturarak,terazisi bozuk bilmem ne yaparak aşağılamanı görmezden gelemem ve bu yaptığının benim lügatimde daha ağır bir ifadesi var ama neyse..ben cehalet çukurundan çıkarımda sen bu küfür çukurundan nasıl çıkarsın onu düşün..

tavsiyem, her bulduğun bozuk fikirli islam kisvesi altındaki ne yazara ne düşünüre ne de yazıyı kullanarak benim değerlerime saldırma,aşağılama hakaret etme..her yaptığının karşılığını veririm..
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst