- Konbuyu başlatan
- #1
- Katılım
- 1 Kas 2012
- Mesajlar
- 3,434
- Tepkime puanı
- 1
- Puanları
- 0
- Yaş
- 68
Bu yazimda, bir aciklama yapmak istiyorum.
Benim yazi yazmamin, bir kac sebebi vardir. Bunlari soyle siralayabilirim.
Birincisi; ya bir bilgi sunmak icin yazarim
Ikincisi; ya bir bilgi alis-verisi icin yazarim
Ucuncusu; ya konuda birsey ogrenmek icin yazarim
Dorduncusu; site yazar ve uyelerinin; belirttigim konudaki dusuncelerini ogrenmek icin yazarim.
Besincisi;, cok nadir de olsa, belirtilen dusunceyi, evrensel-insan ile ozdeslestirmek isteyenlere, yani kisisel yanasanlara, cevap vermek icin yazarim.
Kisacasi, hic bir yazim; tartismak icin degildir.
Burada yazi her zaman bilgi ve dusunce olarak ve neresi oldugu gosterilerek ve nedeni de
aciklanarak, konu ve kavram butunlugunde ve bunyesinde "elestiri" ya da "yapici elestiri "alabilir. Bir yerde bu zaten acilan konu ya da kavram basliginin ilerlemesi detaylanmasi ve yazardan bas yazinin daha net algilanir kilinilmasinin istenmesi Adina zaten arzu edilendir.
"Yikici elestiri" ya da yazisindan dolayi yazarin kisiligine yonelme ise, hem baslik konu ve kavram ile bagdasmaz, hem de acilan basliga okur ve yazar acisindan hic bir bilgi ve dusunce katkisi saglamaz.
Ustelik devam ettigi surece de basligi sabote eder ve okunurlugunun ve yazi katkilarinin onunu alir.
Kisaca provakasyondur.
Cunku tartisma; dusuncelere yonelik degil; dusunceyi ileten kisiye yoneliktir.
Tartismada bilgi alis-verisi, bilgi sunmak, bir konuda bir sey ogrenmek, dusunce ogrenmek yerine; yazilana karsi cikmak ideolojilerin inancsal dogrulari temelinde, kendi dogrularini karsindakine kabul ettirmek cabasi, karsidakinin dusuncesine mudahele etmek, hatta baski yapma girisimi, satasma, atisma, "igneli dil" kullanma, ve konuyu, dusunce bazindan uzaklastirip; kisisel degerler bazina indirgeme, mantik yerine, duygu, anlayis ve hosgoru yerine, kendini kabul ettirme, algilama yerine, dogrulama-yanlislama, dusunceye yonelme yerine, kisinin kisilik degerlerine yonelme, kendi dogrularini nedenleyip-sorgulama yerine, onlara inat ve sabitlilikle sarilma, onlari inat ve sabitlilikle savunma, karsidakinin dusuncesini algilama yerine, onu kendi dogrularina iknaya calisma v.s.
Oyuzden, herhangibir mesajimda; yapmak istemedigim tek sey; tartismaya girmektir.
Sorun ise; iletisimin, tek yonlulugu degil; cift yonlulugudur. Yani sizin tartismaya girmemek istemeniz, yetmez. Bu istek, ancak; karsi tarafta tartismaya girmezse saglanir.
Ama, maalesef; genelde yapilan, tartisma acmaktir ve cogu kiside; her nedense, bundan haz duyar, zevk alir. Bu da zaten tartismanin ozunun mantikli yanasim degil; duygusal bir yanasim oldugunu ortaya koyar.
Peki bir kisi, neden tartismaya girer? Bunun tek bir nedeni vardir. Yazi hangi dil ve uslupla yazilirsa yazilsin; okuyucu, her nedense; onu "sanki kendisine, kisiligine ve hatta kisisel degerlerine yonelik" olarak algilar. Bu algi icin; yazida; kisinin lakabini kullanmaniza gerek yoktur. Okuyan; yazinin kendi dogrularina uyup uymadigini anlamak maksadiyla okudugu icin; eger, yazi kendi dogrulariyla uyusmuyorsa; o zaman; o yazinin kendi dogrularina karsi bir icerik tasidigina karar verir ve bu karari kendi ustune alinir.
Genelde; tartismada ki, bir nokta da; karsidakini "susturmak" amaci guder. Genelde; kisiler, herhangibir konuda yazilan bir yazinin; bilgi icerigine, yanit verebilecek, bilgi haznesine sahip degillerse; veya o an o yazi icerigine verilecek bir yanit bulamamislarsa; konuyu tartismaya tasirlar.
TARTISMANIN TEMELINDE; BILGI NOKSANLIGI, USTUNE ALINMA, DOGRULARIN ZARAR GORECEGI DUSUNCESI,INANILAN IDEOLOJILERIN SARSILACAGI DUSUNCESI, "YENILGI" DUSUNCESI, "ALTTA KALMA" DUSUNCESI, BENCIL KORUNMA, v.s. gibi; kisinin, kisiligini olusturan nedenler yatar.
Insanoglu iletisiminin amaci; karsilikli anlayis, hosgoru, biribirine mesaj iletimi, bilgi alisverisi, bilinc paylasimi, biribirinin dusunce ve davranislarini daha detayli ve icerikli tanima, gerekirse; bir konudaki ortak bakis acisini bulup ortaya cikarma, ortak karar alabilme, ortak, yanasim, dusunce ve davranis uretimi v.s. olmalidir.
Yine de, yazilarinda; tartismak isteyenler tartisabilirler. Ama en azindan; bu tartismanin, dozunu, kararini, kacirmadan. Yani; biribirlerinin, kisisel ve kisilik hak ve ozgurluk alanlarina girmeden ve tartismayi, mumkun oldugu kadar dusunce ve bilgi bazinda tutarak; kisiye ve ve kisinin, kisisel ve kisilik degerlerine tasimadan.
Bunu basarmayi, goze alacak olanlar icin; bu o kadar zor olmasa gerek.
Benim yazi yazmamin, bir kac sebebi vardir. Bunlari soyle siralayabilirim.
Birincisi; ya bir bilgi sunmak icin yazarim
Ikincisi; ya bir bilgi alis-verisi icin yazarim
Ucuncusu; ya konuda birsey ogrenmek icin yazarim
Dorduncusu; site yazar ve uyelerinin; belirttigim konudaki dusuncelerini ogrenmek icin yazarim.
Besincisi;, cok nadir de olsa, belirtilen dusunceyi, evrensel-insan ile ozdeslestirmek isteyenlere, yani kisisel yanasanlara, cevap vermek icin yazarim.
Kisacasi, hic bir yazim; tartismak icin degildir.
Burada yazi her zaman bilgi ve dusunce olarak ve neresi oldugu gosterilerek ve nedeni de
aciklanarak, konu ve kavram butunlugunde ve bunyesinde "elestiri" ya da "yapici elestiri "alabilir. Bir yerde bu zaten acilan konu ya da kavram basliginin ilerlemesi detaylanmasi ve yazardan bas yazinin daha net algilanir kilinilmasinin istenmesi Adina zaten arzu edilendir.
"Yikici elestiri" ya da yazisindan dolayi yazarin kisiligine yonelme ise, hem baslik konu ve kavram ile bagdasmaz, hem de acilan basliga okur ve yazar acisindan hic bir bilgi ve dusunce katkisi saglamaz.
Ustelik devam ettigi surece de basligi sabote eder ve okunurlugunun ve yazi katkilarinin onunu alir.
Kisaca provakasyondur.
Cunku tartisma; dusuncelere yonelik degil; dusunceyi ileten kisiye yoneliktir.
Tartismada bilgi alis-verisi, bilgi sunmak, bir konuda bir sey ogrenmek, dusunce ogrenmek yerine; yazilana karsi cikmak ideolojilerin inancsal dogrulari temelinde, kendi dogrularini karsindakine kabul ettirmek cabasi, karsidakinin dusuncesine mudahele etmek, hatta baski yapma girisimi, satasma, atisma, "igneli dil" kullanma, ve konuyu, dusunce bazindan uzaklastirip; kisisel degerler bazina indirgeme, mantik yerine, duygu, anlayis ve hosgoru yerine, kendini kabul ettirme, algilama yerine, dogrulama-yanlislama, dusunceye yonelme yerine, kisinin kisilik degerlerine yonelme, kendi dogrularini nedenleyip-sorgulama yerine, onlara inat ve sabitlilikle sarilma, onlari inat ve sabitlilikle savunma, karsidakinin dusuncesini algilama yerine, onu kendi dogrularina iknaya calisma v.s.
Oyuzden, herhangibir mesajimda; yapmak istemedigim tek sey; tartismaya girmektir.
Sorun ise; iletisimin, tek yonlulugu degil; cift yonlulugudur. Yani sizin tartismaya girmemek istemeniz, yetmez. Bu istek, ancak; karsi tarafta tartismaya girmezse saglanir.
Ama, maalesef; genelde yapilan, tartisma acmaktir ve cogu kiside; her nedense, bundan haz duyar, zevk alir. Bu da zaten tartismanin ozunun mantikli yanasim degil; duygusal bir yanasim oldugunu ortaya koyar.
Peki bir kisi, neden tartismaya girer? Bunun tek bir nedeni vardir. Yazi hangi dil ve uslupla yazilirsa yazilsin; okuyucu, her nedense; onu "sanki kendisine, kisiligine ve hatta kisisel degerlerine yonelik" olarak algilar. Bu algi icin; yazida; kisinin lakabini kullanmaniza gerek yoktur. Okuyan; yazinin kendi dogrularina uyup uymadigini anlamak maksadiyla okudugu icin; eger, yazi kendi dogrulariyla uyusmuyorsa; o zaman; o yazinin kendi dogrularina karsi bir icerik tasidigina karar verir ve bu karari kendi ustune alinir.
Genelde; tartismada ki, bir nokta da; karsidakini "susturmak" amaci guder. Genelde; kisiler, herhangibir konuda yazilan bir yazinin; bilgi icerigine, yanit verebilecek, bilgi haznesine sahip degillerse; veya o an o yazi icerigine verilecek bir yanit bulamamislarsa; konuyu tartismaya tasirlar.
TARTISMANIN TEMELINDE; BILGI NOKSANLIGI, USTUNE ALINMA, DOGRULARIN ZARAR GORECEGI DUSUNCESI,INANILAN IDEOLOJILERIN SARSILACAGI DUSUNCESI, "YENILGI" DUSUNCESI, "ALTTA KALMA" DUSUNCESI, BENCIL KORUNMA, v.s. gibi; kisinin, kisiligini olusturan nedenler yatar.
Insanoglu iletisiminin amaci; karsilikli anlayis, hosgoru, biribirine mesaj iletimi, bilgi alisverisi, bilinc paylasimi, biribirinin dusunce ve davranislarini daha detayli ve icerikli tanima, gerekirse; bir konudaki ortak bakis acisini bulup ortaya cikarma, ortak karar alabilme, ortak, yanasim, dusunce ve davranis uretimi v.s. olmalidir.
Yine de, yazilarinda; tartismak isteyenler tartisabilirler. Ama en azindan; bu tartismanin, dozunu, kararini, kacirmadan. Yani; biribirlerinin, kisisel ve kisilik hak ve ozgurluk alanlarina girmeden ve tartismayi, mumkun oldugu kadar dusunce ve bilgi bazinda tutarak; kisiye ve ve kisinin, kisisel ve kisilik degerlerine tasimadan.
Bunu basarmayi, goze alacak olanlar icin; bu o kadar zor olmasa gerek.