- Konbuyu başlatan
- #1
Yaklaşımcılık Nedir?
Egemen görüş olan her şeyin bilinir ve bilinmezliği kanısından başka bir boyut düşünce daha oluşturulmasının
mümkünatını anlamlandırabilme ve boyutlandırabilmeye çalışmasıdır.Felsefe şimdiye kadar olanın ötesi metafizi-
ği ve rasyonel gözlemlere ve olgulara dayanan pozitivizmi ele alarak hareket etmiştir.Tabiki felsefe belli al-
anlarda kısıtlanarak oluşur denemez fakat ortaya koyulan töz belli kuramlar içinde değerlendirilmiştir.Bu ku-
ramlar dışında olan bir felsefe bunlardan ayrı kabul edilmek zorunda değildir aynı zamanda bunların içindede
kabul edilmek zorunda değildir tıpkı kelimlerin illaki toplumca saptanmış anlamının dışında düşünldüğünde
kelimenin değişmemesi fakat aynı da kalmaması gibi diyebiliriz.Yaklaşımcılık bir kuram değildir demek veya
kuramdır demek bir şey ifade etmeyecektir.Başlangıcı arayan bir rasyoneliteye ve onu daha farklı olsada yine
aynı şeyi arayan metafiziğe karşı yeni bir yol dememiz doğru olabilir fakat bu yollarında üzerinde giderek.
''üzerinde konuşulamayan hakkında susulmalı'' dediğimizde seçtiğimiz yol nedir? kelimeleren uzaklaşmak mı ya
da düşüncelerden ya da ikisinin bitişiği olan farklı bir yol mu?Nesnelere öznel olarak bakılamayacağını düşün-
mek ya da nesnenin sadece öznel bir gözle görülebileceğini düşünmek nesnenin pekte umrunda olmayacaktır.
Bir güvercinin hisleriyle İnsana özel hareketleri anlaması ne saçma ise.İnsanında bir şeyleri rasyonel ya da
iransyonel olarak kavrayabileceğini düşünmesi güvercinin yeminin var mıdır sorusunu araması kadar sınırlıdır.
Peki bu durumda rasyonel gözlerle baktığını kabul ettiğimiz bu hayvanın başka bir yol dahilinde algısı olduğu
nu söylemek yanlışmıdır.İnsanların kendini hayvandan üstün görürken bir takım hayvanların bazı özelliklere
sahip olmaması gösterilirken biz insanlarında onların (isim veremeyeceğim) özelliği sayesinde algı oluşturuyor
ve tıpkı güvercinin bizim bu özelliğimizi bilmediği için onların algısını düşük görürken neden hayvanlar
da farklı bir algı olabileceğini düşünmeyiz?Burda yaklaşmak istediğim töz ikinci bir algının iki tarafaça da kullanılırken
birbirinden habersiz olunabileceğidir.Yani hayvanların düşünmemesi farklı bir yolla algılamadığı anlamına gelmez.Düşünmenin
de insandaki tek algı yolu olduğunuda göstermez.
Egemen görüş olan her şeyin bilinir ve bilinmezliği kanısından başka bir boyut düşünce daha oluşturulmasının
mümkünatını anlamlandırabilme ve boyutlandırabilmeye çalışmasıdır.Felsefe şimdiye kadar olanın ötesi metafizi-
ği ve rasyonel gözlemlere ve olgulara dayanan pozitivizmi ele alarak hareket etmiştir.Tabiki felsefe belli al-
anlarda kısıtlanarak oluşur denemez fakat ortaya koyulan töz belli kuramlar içinde değerlendirilmiştir.Bu ku-
ramlar dışında olan bir felsefe bunlardan ayrı kabul edilmek zorunda değildir aynı zamanda bunların içindede
kabul edilmek zorunda değildir tıpkı kelimlerin illaki toplumca saptanmış anlamının dışında düşünldüğünde
kelimenin değişmemesi fakat aynı da kalmaması gibi diyebiliriz.Yaklaşımcılık bir kuram değildir demek veya
kuramdır demek bir şey ifade etmeyecektir.Başlangıcı arayan bir rasyoneliteye ve onu daha farklı olsada yine
aynı şeyi arayan metafiziğe karşı yeni bir yol dememiz doğru olabilir fakat bu yollarında üzerinde giderek.
''üzerinde konuşulamayan hakkında susulmalı'' dediğimizde seçtiğimiz yol nedir? kelimeleren uzaklaşmak mı ya
da düşüncelerden ya da ikisinin bitişiği olan farklı bir yol mu?Nesnelere öznel olarak bakılamayacağını düşün-
mek ya da nesnenin sadece öznel bir gözle görülebileceğini düşünmek nesnenin pekte umrunda olmayacaktır.
Bir güvercinin hisleriyle İnsana özel hareketleri anlaması ne saçma ise.İnsanında bir şeyleri rasyonel ya da
iransyonel olarak kavrayabileceğini düşünmesi güvercinin yeminin var mıdır sorusunu araması kadar sınırlıdır.
Peki bu durumda rasyonel gözlerle baktığını kabul ettiğimiz bu hayvanın başka bir yol dahilinde algısı olduğu
nu söylemek yanlışmıdır.İnsanların kendini hayvandan üstün görürken bir takım hayvanların bazı özelliklere
sahip olmaması gösterilirken biz insanlarında onların (isim veremeyeceğim) özelliği sayesinde algı oluşturuyor
ve tıpkı güvercinin bizim bu özelliğimizi bilmediği için onların algısını düşük görürken neden hayvanlar
da farklı bir algı olabileceğini düşünmeyiz?Burda yaklaşmak istediğim töz ikinci bir algının iki tarafaça da kullanılırken
birbirinden habersiz olunabileceğidir.Yani hayvanların düşünmemesi farklı bir yolla algılamadığı anlamına gelmez.Düşünmenin
de insandaki tek algı yolu olduğunuda göstermez.