- Konbuyu başlatan
- #1
Doğada vicdanlılık yoktur.Sadece güçlü/hızlı vb olana yaşama hakkı sunulur.Bir sperm yumurtaya ulaşmak için koşarken kardeşlerimin var olma hakkını ellerinden alıyorum diye mi düşünüyor?İnsanın insanlaşması için vicdan gereklidir.Eğitimin gerekli olduğu gibi.... hiç bir insan kötücül olarak doğmaz; bu doğanın kendine aykırıdır; onu kötüleştiren sosyal/ekonomik/politik dokulardır. Vicdanın bunlardan ayrı ele alınması olanaksızdır.
vicdan bizim Allah tarafından yaratıldığımızın en somut örneğidir.
"Kalplerimizde Allah ın nuru vardır ve bunun adı vicdandır."
Lev Nikolayeviç Tolstoy
orjinali
çevirim berbattır ama metin bilimler üstü olan en yüce bilim(irfan) ...ile ilgili... doğru anladı isem yanlışsam lütfen uyarın bir daha denemeyim.
.... ve bu şöyle başarılabilir; ruhlarımıza yerleştirilmiş olan bir kutsal ışık, vicdanımızın sesi(çağrısı) sayesinde...
orjinali
çevirim berbattır ama metin bilimler üstü olan en yüce bilim(irfan) ...ile ilgili... doğru anladı isem yanlışsam lütfen uyarın bir daha denemeyim.
.... ve bu şöyle başarılabilir; ruhlarımıza yerleştirilmiş olan bir kutsal ışık, vicdanımızın sesi(çağrısı) sayesinde...
bunu başarmak için, vicdan denilen kutsal ışık ruhlarımıza konulmuştur.
"it is necessary to purify one's inner man." kişinin içindeki adamı arındırması gerekir.
Tolstoy, kendi aynasını temizlemeyen için aynadaki görüntü bulanıktır demek istemiştir. Vicdan bu bulanıklıkta muhakemeden çok yanılgı getirir. temiz bir ayna ile ancak doğru muhakeme etmek mümkündür ki aynası temiz olanın muhakeme etme ya da vicdan gayreti yoktur. Aynası temiz olan evreni olduğu gibi görür.
vicdan, bireyde somutlaşan bir yargıdır; ama gerçekte, onun sosyal yapısı da göz-önünde bulunudurulmalıdır. yoksa anlaşılamaz. bundan fazla değil 100-200 yıl önce bazı kabilelerde kabile dışındaki insanlar insan sayılmayıp, öldürülüyor ve yeniyordu. şimdi bu insan topluluklarının vicdanı neye göre tartılacak. deniyor ki, "aynası temiz olan" bu kavram neye göre kime göre ve hangi zaman dilimi ile belirlenecek. hiç bir insan bulunduğu yer/zamandan , yaşadığı sosyal/taihsel dokudan ayrıştırılamaz. öyle ise vicdanın sosyal yanı görülmelidir. toplumsal vicdan denilen bir olgu bireysel vicdan ile sürekli birlikte var olacak ve çelişeceklerdir.