Güzel yada çirkin kavramlarına nasıl karar veriyoruz!?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefi Tartışmalar kategorisinde Synergy tarafından oluşturulan Güzel yada çirkin kavramlarına nasıl karar veriyoruz!? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 16,932 kez görüntülenmiş, 68 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefi Tartışmalar
Konu Başlığı Güzel yada çirkin kavramlarına nasıl karar veriyoruz!?
Konbuyu başlatan Synergy
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan DeepVision

Unsal

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
31 May 2011
Mesajlar
19
Tepkime puanı
0
Puanları
1
Yaş
56
Güzelligin tanımı tam olarak yapılamamıstır.
Yapılamaz da.
Bu konuda ne kadar düsünen varsa o kadar da tanım vardır.
ASLINDA GÜZELLIK ;ALLAHìn insanlara sundugu ihsanlardan biridir.

Güzeller seciliyor, matematiksel ölcümlerle..!

Güzellik, icindedir, yüregindekilerdir.
Güzellik ÖZ güvendedir.

Güzel insan, nereye giderse gitsin, bütün gözler de güzeldir.
Güzelligi her zaman dogal olarak onunla gider.

Güzellik gülüsdedir.
Güzellik bakıstadır.
Güzellik dildedir.
En önemlisi güzellik kalbindedir.
Kalbinde nelere yer actıysan yüzünde onlar cicek acar.

Güzellik beyinle ilgilidir.
İnsanı güzel yapan düsünceleridir, aklıdır.


Ben merkezli olmak.CIRKINLIKTIR
KIBIR güzel degildir.
Kıskanclık cirkinlestirir.
Sevgi vermek güzelliktir.
Sevgiyi dogru yerlerde dogru kisilere vermek güzellestirir.


Asık Veysel satıroglu’nun dizelerinde güzellik tam anlamını buluyor:
Güzelligin on par'etmez
Bu bendeki ask olmasa
Eglenecek yer bulaman
Gönlümdeki kösk olmasa .
"Güzel" demekle güzel olunmaz"
Güzel insan, ahlakı ile davranısı ile güzeldir.
İnsani degerleri kusandıgı ölcüde güzelligi artar.
GÜZEL INSAN OLMAK EMEK ISTER
Bakım ister. Güzellik, bakan, gören gözdedir.
Bakılan, bakan gözde deger bulursa güzel olunur.
Gülünce, sohbet edince,sakalasınca cıkan sonuclar insanı güzellestirir ya da CIRKINLESTIRIR
 

DüşünceliKarga

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
12 Eki 2013
Mesajlar
95
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Güzel sıfatı insana göre değişen bir sıfattıre bi insana göre çok güzelken diyer insana göre çok çirkindir bu insanların kimle ve nasıl yaşadığına bağlıdır Çirkin sıfatı ise gene insana göre değişen bir sıfattır eğer çok kötü iğrenç kokan çirkin insanlarla yaşıyorsan başkalarına göre çok çirkin biri sana çok güzel gözükebilir.
 

flzf

Filozof
Yeni Üye
Katılım
12 Mar 2009
Mesajlar
850
Tepkime puanı
2
Puanları
0
Yaş
37
Kimine göre güzeldir kimine göre çirkindir diyebilmek pek mümkün değil gibi gözüküyor beni ve kenan imirzalıoğlunu yanyana koysak tabiki onu seçecek büyük bir çoğunluk yada gören insanların tamamı bu durumda bu kavramlar izafi olmaktan çıkıyor sanırım :)
 

DüşünceliKarga

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
12 Eki 2013
Mesajlar
95
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Kimine göre güzeldir kimine göre çirkindir diyebilmek pek mümkün değil gibi gözüküyor beni ve kenan imirzalıoğlunu yanyana koysak tabiki onu seçecek büyük bir çoğunluk yada gören insanların tamamı bu durumda bu kavramlar izafi olmaktan çıkıyor sanırım :)
Öyle yan yana koymakla deyil Abi\Abla başka yerde başka zamanda ve başka insanda :D
 

flzf

Filozof
Yeni Üye
Katılım
12 Mar 2009
Mesajlar
850
Tepkime puanı
2
Puanları
0
Yaş
37
Öyle yan yana koymakla deyil Abi\Abla başka yerde başka zamanda ve başka insanda :D

ne ablası bayandan filozof olurmu tarih yazmışmı acaba :) Acaba kendimi bergüzar korelle değil kenanla mukayese ediyorum akıllım yakala ufak ayrıntıları.
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
bu forumda yazanlar, kuşkusuz biliyorlardır; felsefenin üçüncü temel sorunu, etik ve estetik değerler sorunudur... güzel ya da güzel olmayan; bilincimizi biçimlendiren, kendi türümüze ait görüngülerin, bize yakın olanlarının (şu coğrafyada yaşıyorsak, alnı basık; ama başka bir coğrafyada burnu basık... rengi, vs... ) belirgin biçimde ve açık bir simetrinin kendini dışa vurması ya da vuramamasıyla belirlenir... güzel olan, insan için, kendisine uygun olandır; aslında kendisine değil de, 'kendi iyi imgesine' uygun olandır... burada belirtmeliyim ki, 'iyi imgesine uygun olanın, gerçekten de 'iyi' olması gerekmez... neyse, üçüncü temel sorunun çözümü uzundur... meraklısıyla tartışırız...
 

seyrialemir

Meraklı Üye
Yeni Üye
Katılım
29 Eyl 2013
Mesajlar
258
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Mecnun´a sormuslar, ugrana yanip kül oldugun Leyla kuru dari, pekte güzel olmayan bir hatun, bunca yanma, ask diye cöllere düsmek niye?
Mecnun, siz onu benim gördügüm gözle görmezsiniz de ondan, Birde benim gönül gözümle görseniz, yanitini vermis.
Bana kalirsa göreceli güzellik anlayisinin en güzel örnegi Mecnun´un Leyla icin verdigi yanittir.

Estetik güzel ve cirkin kavrami tartisilir mi, bu da ayri bir konu bence. kisinin yasam felsefesine, dogru ve yanlis kavramlarina bagli olmasi gerek, güzeli ya da cirkini belirlemesin de.
Kimi salt estetik güzellik ile ayirir cirkin ve güzeli, kimi daha derinde gönülde, tavir ve düsüncede.
 

phi

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
13 May 2008
Mesajlar
1,906
Tepkime puanı
174
Puanları
63
Bu aksiyoloji sorunlarini ben ahlak yani din merkezli iyi/kotu, estetik yani sanat merkezli guzel/cirkin olarak goruyorum. Bu durumda sanat icin guzel olan nu bir resim ahlak icin kotu olabilir. Bu sorun insan merkezlidir. Kisiden kisiye de degisir. Bir temele oturtamayiz.
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
Mecnun´a sormuslar, ugrana yanip kül oldugun Leyla kuru dari, pekte güzel olmayan bir hatun, bunca yanma, ask diye cöllere düsmek niye?
Mecnun, siz onu benim gördügüm gözle görmezsiniz de ondan, Birde benim gönül gözümle görseniz, yanitini vermis.
Bana kalirsa göreceli güzellik anlayisinin en güzel örnegi Mecnun´un Leyla icin verdigi yanittir.

Estetik güzel ve cirkin kavrami tartisilir mi, bu da ayri bir konu bence. kisinin yasam felsefesine, dogru ve yanlis kavramlarina bagli olmasi gerek, güzeli ya da cirkini belirlemesin de.
Kimi salt estetik güzellik ile ayirir cirkin ve güzeli, kimi daha derinde gönülde, tavir ve düsüncede.

yazdıklarınıza kısmen hak veriyorum; ama tümüyle değil... güzel olan, tümüyle bize yabancı ve bizden uzak olmayan, ama tümüyle bize ait ve bizim bir parçamız da olmayan, bizim 'iyi imgemize uygun olan' ( ama bu -gerçekten de 'iyi olmasını' gerektirmeyen) bir nesneye yönelttiğimiz ve kendisini kazanmakla biraz daha 'kendi bireysel varoluşumuzu kazanacağımızı/varlayacağımızı/üreteceğimizi' hissettiğimiz bir değerdir... o değer, yani güzellik ve güzelliğe yönelme, insan yaşamında ciddi bir yer tutar... kendi güzelimizi, bir şekilde hissederiz ve ona yöneliriz, bedel ödemeye hazırlanırız, çok gerekiyorsa, hayat, başka türlü olamayacağını bir duvar gibi önümüze çıkarıyorsa, canımızı da veririz... çünkü, kendi güzelimize yönelmek, kılıcı kınından çıkarmayı şart koşabilir... /...
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
Bu aksiyoloji sorunlarini ben ahlak yani din merkezli iyi/kotu, estetik yani sanat merkezli guzel/cirkin olarak goruyorum. Bu durumda sanat icin guzel olan nu bir resim ahlak icin kotu olabilir. Bu sorun insan merkezlidir. Kisiden kisiye de degisir. Bir temele oturtamayiz.

ne diyorsunuz, aslında ne demek istiyorsunuz... ( size yönelik kırgınlığımı beni tanıyan arkadaşlar biliyor; ama bundan bağımsız olarak sormak istiyorum) felsefi bakımdan, etik ve estetik değerlerin uyumsuzluğunu mu, çelişik olduğunu mu ifade etmek istiyorsunuz... ?... asıl neyi anlatmak istiyorsunuz...?... buyrun...
 

seyrialemir

Meraklı Üye
Yeni Üye
Katılım
29 Eyl 2013
Mesajlar
258
Tepkime puanı
1
Puanları
0
nicin sadece güzel kavramiyla örneklediniz birazdahaderinmavi? Güzellik kavraminin var olmasi tezatinin sayesindeyse, cirkinlige haksizlik etmemek gerekir. Güze ya da cirkin yakistirmasini insan üzerinden yaptim aslinda.
Eger bu kavramlari genellestirirsek ve gözün gördügü her nesne ve görüntüye indirgersek o zaman Phi´nin bakis acisi ve yorumu kuskusuz dogru. Örnegin bir tabloda ciplak insanlarin resmedilmis olmasi bakis acisina göre degisir. Kimine göre güzel bir tablo ve sanat eseri gibi alginirken kimi icin müstehcen ve cirkindir. Burda da estetik ve etik anlayisin fikir catismasi kendini gösterir.
Veya bir limona bakarak kac insan / tanrim ne kadar güzel bir limon/ der? Oysa her insan biraz soguk alsa, soda lmon, limonlu cay, nane imon illa limondan sifa arar. Bu durumda faydasi bilinen limona güzel ya da cirkin kavrami yüklenir mi? Limonun insan sagligina damak zevkine kattigi güzelligi görmek icin derin bir kavram kargasasi yasamak gerekmiyor sanirim.
Güzel olani kabullenmek cokta derine inilecek bir kavram olmamali bence.
Fakat benim en cok yalaka buldugum bir deyimi burda paylasmak isterim. Tüm kadinlar güzeldir, / cirkin kadin yoktur/ vb deyimler. Bu konuda resalist olmak gerek, görsel olarak erkegin cirkini oldugu kadar kadinin da cirkini mevcut. :)
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
eğer felsefe yapmak istiyorsak, aklın gücü olarak soyutlamayı (yani herhangi bir niteliğini, nesnenin kendisinden koparıp alarak, bu 'niteliği' kavramlaştırmayı) öğrenmek zorundayız... güzel kavramını kazanabilmek için, hafif bir rüzgarda süzülen yelkenli gemiden, al yanaklı bir elmaya; yahut dünya güzeli bir kadının gözlerindeki ifadeden, öfkeli bir boğanın boynuzlarındaki parıltıya kadar; güzel olan her şeyden (ama her şeyden), şeyin kendisini geride bırakarak, ona güzelliğini veren niteliğini sıyırıp almak (yani, aklın soyutlama yeteneğini kullanmak) zorundayız... yani güzellik, ( bir şeyi güzel olarak nitelemek) her zaman -örtük de olsa- bir hüküm (yargı) olduğundan; aklın bir fonksiyonudur... çünkü zaten akıl dediğimiz yetenek, (i. kant'a göre) hüküm verme, yargılama melekesidir... aklımız, güzel olanı belirlerken, bize yakın olanı daha doğrusu, tümüyle bize ait olmamakla birlikte; tümüyle bizden uzak da olmayanı, yani ara yerde bir nesneyi, henüz fiilen bize ait olmamakla birlikte, aslında potansiyel olarak bize ait olanı, ya da reel olarak bize ait olursa, bizi tamamlayacak olanı, hiç olmazsa bizim olanaklı en tam kendimize biraz daha yaklaşmamızı, ya da biraz daha kendimizi üretmemizi/kazanmamızı sağlayacak, bu yönde bize yeni bir fırsat ve olanak verecek olanı; başka deyişle kendimizi gerçekleştirme sürecinde bizi kışkırtacak ve bize dinamizm katacak olanı, ön plana çıkarır; ve o nesnenin 'bizim için' güzel olduğuna hükmeder...
 

seyrialemir

Meraklı Üye
Yeni Üye
Katılım
29 Eyl 2013
Mesajlar
258
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Siralamis oldugunuz maddeler tüm düsünce kavraminin temelini olusturmaz mi? Insan duyusu ve algilarinin tamami kisinin özbenlik dürtüsüyle, mantigi örtüstürüp, yine kendiyle bütünlestirmesi sayilmaz mi?
Insan kendi duyularinin tatminligi disinda hic bir kavrami kabulmeyecektir kuskusuz. Bir kadina baktiginda kendi duyularina yanit vermeyi arar ilkin, bu yaniti almadigi taktirde, farki gözlerin bir kadina güzel demesi hic bir etken veya farkli bakis olusturmayacaktir kuskusuz. Bu durum bana Tahir ile Zühre meselesini cagristirdi her nedense.
Güzel veya cirkin kavrami, zevk alma veya alamama hissiyatiyla baglantili olduguna göre, zevk alma kavramida bakis acisinin temelidir.
Aslinda ayni düsünceleri farkli yöntemlerle ifade ediyoruz. Bu da kisinin kendini ifade etmede ki baska bir güzellik kavrami bence.

Ancak Su da bir gercektir ki, bizim icin güzel oldugunu hükmeden her nesne veya varligin salt kendi duygularimizin dürtüsü oldugu yanilgisidir. Burda etik ve kültürel etkilesim yadsinamaz bir faktör sergiler. Kimi zaman kimligimizi degil, toplumun genellemesiyle zoraki kavramlar ediniriz.
Nötr olmaktan uzak, fakat real olduguna ve dogru olduguna inanma, kavramlari genellestirip, cogunluk gözüyle bakma, örgütlülük kavramini bireysel ideoloji kabul etme ve kendi kavramindan soyutlanma gibi.
Bu yüzden güzel veya cirkin kavramini insanlar üzerinde oynamak mümkün.
 

phi

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
13 May 2008
Mesajlar
1,906
Tepkime puanı
174
Puanları
63
ne diyorsunuz, aslında ne demek istiyorsunuz... ( size yönelik kırgınlığımı beni tanıyan arkadaşlar biliyor; ama bundan bağımsız olarak sormak istiyorum) felsefi bakımdan, etik ve estetik değerlerin uyumsuzluğunu mu, çelişik olduğunu mu ifade etmek istiyorsunuz... ?... asıl neyi anlatmak istiyorsunuz...?... buyrun...

Sunu demek istiyorum bay [MENTION=3289]birazdahaderinmavi[/MENTION] Her iyi guzel olmak durumunda degildir, her kotu de cirkin. Yani bu durumu nufus ettigi alanla degerlendirmek gerekiyor. Bu matematikte kullanilan isaretler gibidir arti yerine carpi isareti koyarsaniz sonuc degisir. Simdi ahlaki degerler ile sanat degerlendirilmez sanati degerlerle de ahlak degerlendirilmez onu demek istiyorum. Ve bu durumun insan kaynakli oldugunu soyluyorum. Insana gorede degisir, guzel, cirkin, iyi, kotu kavramlari.

Kirginligina gelince sen hala orda misin?
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç
Üst