Dincilik nedir?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Genel Tartışma Alanı kategorisinde Nusret tarafından oluşturulan Dincilik nedir? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 6,049 kez görüntülenmiş, 44 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Genel Tartışma Alanı
Konu Başlığı Dincilik nedir?
Konbuyu başlatan Nusret
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan self_evident

Nusret

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
7 Tem 2012
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
36
Beni uzun süre düşüren bu kavram hakkında kafamda küçük küçük parçalar oluşmasına rağmen daha tam bir tanım yapamadım? Sizce Dinci kimdir? Dincilik nedir?
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Beni uzun süre düşüren bu kavram hakkında kafamda küçük küçük parçalar oluşmasına rağmen daha tam bir tanım yapamadım? Sizce Dinci kimdir? Dincilik nedir?

Din bir topluma yonlendirim ve yaptirim olarak getirilmis uygulamalar butunudur.

Bu uygulamayi yerine getirenler-dinli, dindar

Bu uygulamadan her hangibir cikar elde edenler ve profesyonel calisanlar-dincidir.

Dincilik te-bu getirilen yonlendirim ve yaptirimlari sadece kendi adinadegil; baskalarini da tesvik ederek uygulanmasi icin calismaktir. Yani dinin propagandasini yapmak, dini yaymak v.s.
 
P

Pyramos

Ziyaretçi
Nasıl uzun süre düşündünüz bu kavram hakkında enterasan yani*:) sorudan huylandım(!) ama genede yazayım kendimce bişeyler

Kitapçı...gözlükçü..kırtasiyeci.. dinci :)

Bana göre ;

Dinci: dinden menfaati olan kişi (maddi ,manevi,psikolojik farketmez)

Dincilik: profesyonel din erbabı, ideolojisi ve örgütlenmesi.
 

sakal

Kahin
Yeni Üye
Katılım
8 Nis 2012
Mesajlar
2,000
Tepkime puanı
1
Puanları
38
Bana göre '' dincilik '' din adına dindar geçinen kimseleri kendi çıkarları doğrultusunda sömüren din tüccarlarının genel adıdır.bu benzetmeyi sadece Türkiye'ye genellemek te yanlışdır bence,bu gibi insanları her millette her devlette görmek mümkündür örnekleri çoktur.Bence en aşağılık tüccarlar din tacirleridir..
 

Nusret

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
7 Tem 2012
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
36
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Sizce türbanlı insanlar veya herşeyi dine bağlayan insanlarda dinci mi? Bu ayrımı yapmakta zorlandığım için bunun için bu kadar düşündüm yani ayrımda zorlanıyorum dindarlık ve dincilik arasında ki. Tekrar teşekkürler
 

Thiπk

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
9 Tem 2012
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
29
Merhaba,
Bence Dinci Dini Satan kişiye denir yani din üzerinden para bir gelir elde etmeye çalışan kişilere dinci denir dindar ise dini yaşıyan kişiye denir bu günki bazı din mezhep'leri var mesela bunlar üzerinden para kazananlar var dini satan kişilerdir bunlar.
 
P

Pyramos

Ziyaretçi
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Sizce türbanlı insanlar veya herşeyi dine bağlayan insanlarda dinci mi? Bu ayrımı yapmakta zorlandığım için bunun için bu kadar düşündüm yani ayrımda zorlanıyorum dindarlık ve dincilik arasında ki. Tekrar teşekkürler

Dindar: bu kavramı tanımlamak çok zor. dindar kimdir? dindar dediğimiz bir kişi olduğuna göre ,öncelikle o kişinin dinden ne anladığına (idrakina) bakmak gerekir sonrada dinin kendisine. Din idraki herkeste değişiklik gösterebileceği için din ve dindarın ayrılabilme şansı var yani burada. din ve bu dinin mensuplarının algı,idrak, yaşayış ve davranışları birbirinden ayrılmalıdır bu sebeble. Dinin kendisi ile ilgili yorum ayrılıklarınıda (mezhep) düşünürsek durum iyice karmaşıklaşır. ama İslamdaki niyet ve takva gibi iki ana ölçü sistemi bu karmaşık görünen duruma (öznel olarak) net yanıtlar verir.
 

fides

Kahin
Yeni Üye
Katılım
15 Şub 2008
Mesajlar
1,694
Tepkime puanı
5
Puanları
38
Rivayet olunur ki: "simitçi nasıl ki simit satana deniliyorsa dinci de din satana denir."
"Dindar, kime denir?" diye sorulursa onu Sivas'ta; aydınları yakanlar için de manşetler "dindar" diye kullanmıştı.
Kim neye göre "dindar" neye göre "dinci?"

Kişisel görüşüme gelince içinde felsefe barındırmayan "din" kelimesiyle türetilen herhangi bir görüşe itibar etmemekteyim."Dindarım" deyip din felsefesinin ne olduğunu bilmeyen,özü önemsemeyen, dindarlık altında "yobazlık" yapan insanlardan da nefret ederim.
Bu "öz" olayı sağa sola " Allah" yazıp ateistleri ahlaksızlıkla suçlayıp kendi ahlaksızlığını/ucuzluğunu "din" kisvesi altında gizlemeye çalışmakla olmuyor.O yüzden önce felsefe derim.
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
dindar, dini inançlarına bağlı, ibadet vb. dini uygulamaları sırf dinin gereklerini yerine getirmek için gerçekleştiren kişidir... dinci, dini değerlere bağlıymış gibi görünüp, aslında bu değerleri dindar insanların inançlarını sömürerek kendi dünyevi çıkarlarını gerçekleştirmek için, araç olarak kullanan sahtekar kişiye denir... gerçek dindarların, bin yıldır sırtlarında taşıdıkları dincilerin tanrıyla aralarına girmesine izin vermemeyi, bu sahtekarlara inançlarını sömürtmemeyi, öğrenebileceklerinden pek umutlu değilim...
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Sizce türbanlı insanlar veya herşeyi dine bağlayan insanlarda dinci mi? Bu ayrımı yapmakta zorlandığım için bunun için bu kadar düşündüm yani ayrımda zorlanıyorum dindarlık ve dincilik arasında ki. Tekrar teşekkürler

Dini kendi adina uygulayan dindardir, dini uygulatan ve belirli bir amac adina kullanan da dincidir.

Bu da giyim ya da goruntuden ziyade kisinin soyleminden anlasilir.
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Turkce de, -li eki (ve her turlu ses uyumu versiyonlari) ve de -ci eki (her turlu ses uyumu versiyonlari) bir ismin sonuna eklenerek onu sifat yapar.

-li eki isme "ona sahip, onlu, osu var" anlam ve icerigini verirken;
-ci eki isme "o senin profesyonel/amator, isin/meslegin onun dusunce ve davranis mucadelesini ver" anlam ve icerigini verir. Bu anlamda insanoglunun aklinin yarattigi ve kendini inandirdigi uc degeri -li ve -ci eki farkiyla inceleyelim.

Tanrililik/Tanricilik; Tanrililik demek, bir kisinin kendi inanci olarak kendisinin bir tanrisi oldugu anlamini tasir. Kisi bu tanrisini sahiplenmistir ve onu kendine kisilik kimlik degeri yapmistir.

Tanricilik ise, farklidir. Kisi tanrisi olmasini sadece kendine degil, baskalarina da bu tanrisini vermesi icin empoze etmekte ve kendi tanrisini hem baska tanrilara karsi savunmakta hem de dusunce ve davranis olarak kendi tanrisinin misyonunu yuklenmekte ve propagandasini yapmakta, baska tanricilar, tanrililar ve tanrisizlar v.s. ile tartismaktadir.

Ayni fark, dinlilik/dincilik icinde gecerlidir. Yani dini olmak ve bunu kendine kisilik kimlik degeri yapmak ile; dinci olmak ve bunu dusunce ve davranis olarak savunmak baska dinlere karsi cikmak ve herkesi kendi dinine cekme mucadelesi vermektir.

Yine ayni fark, milliyetlilik/milliyetcilik olarak ta gecerlidir. Herkesin bir milliyeti vardir ve bu milliyet onun kisilik kimlik degeridir. Milliyetcilik ise, kendi milliyetini digerleri ile mukayese etmek, ustun gormek ve bunun savunu temelli mucadelesini vermek ve baska milliyetlere de yerine gore asagilamak ve karsi gelmektir.

Iste bu temelde, tanrili, dinli ve milliyetli olmak; bir kisinin kisilik ve kimlik degeri olarak onun hak ve ozgurlugudur.

Ama, tanrici, dinci ve milliyetci olmak ise; tam da bu hak ve ozgurluklere mudahele etmek, kendi tanri, din ve milliyetini one cikarmak, onlarin savasini vermek, misyonunu uslenmek ve hatta baska tanri, din ve milliyetlere karsi cikmak ve onlari yerine gore asagilamak ve onlarla savasmaktir.

Iste, burada insanligin sorunu -ci eki sahipleridir. Cunku onlarin dusunce ve davranis olarak verdikleri savas; baskalarinin insan haklarina ve de hask ve ozgurluklerinemudahele etmek ve hatta zorlamak, baski kurmak ve evrensel hukuka gore de rahatsiz etmek, zarar vermek, sorun cikarmak ve bireyin ozgur alanina girmektir ve cogu ulke ve toplumda suctur.

-li ve -ci ekleri sadece olumlu olarak ta kullanilmaz. Bu kullanim olumsuz anlam ve icerikteki isimleri sifat yapmakta da gecerlidir ve ayni izah edilen durum vuku bulur. Ayni orneklerimizden gidersek; Tanrisizlilik ve tanrisizcilik dinsizlilik ve dinsizcilik (burada mesela R.Dawkins'i din ile profesyonel anlamda mucadele eden biri olarak ornek verebiliriz) ve milliyetsizlilik ve milliyetsizcilik.

Kisaca birisinin tanrisi, dini ve milliyeti yoktur ve kendini boyle lanse eder ve bu onun hak ve ozgurlugudur; digerinde de tanrisizlik, dinsizlik ve milliyetsizlik bir mucadele, dusunce ve davranis savunusu, bu savunu disinda kalanlari kabullenememe v.s. temelli hak ve ozgurluklere mudaheledir.
 

Feylesof TeCe

Filozof
Yeni Üye
Katılım
31 Ara 2010
Mesajlar
926
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
30
Konuyu saptırmak ya da başka bir yere çekmek istemem ama genel kültür olsun ve aklımızda yer etsin diye söylüyorum. Okullarda "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi" dersi öğretmenlerine de kısaca dinci derler.
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Buradaki -ci son eki, onu uygulayan, savunan, ona yonelik anlamindadir. Eger bir ogretmen bu dersi, sadece ders olarak ve bilgi vermek temelinde yapiyorsa; dinci olmasi sart degildir.

Meselacografya dersini veren ogretmen, cografyayi ders olarak verir. Onun cografya ile olan bagi, sadece o dersi verme uzerinedir.

Bu temelde bir dinsiz de mesela cocuguna dinin ne oldugunu ve kulturunu anlatabilir. Bu onu dinci yapmaz.
 

birazdahaderinmavi

Kahin
Yeni Üye
Katılım
29 Ara 2011
Mesajlar
1,442
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
59
Buradaki -ci son eki, onu uygulayan, savunan, ona yonelik anlamindadir. Eger bir ogretmen bu dersi, sadece ders olarak ve bilgi vermek temelinde yapiyorsa; dinci olmasi sart degildir.

Meselacografya dersini veren ogretmen, cografyayi ders olarak verir. Onun cografya ile olan bagi, sadece o dersi verme uzerinedir.

Bu temelde bir dinsiz de mesela cocuguna dinin ne oldugunu ve kulturunu anlatabilir. Bu onu dinci yapmaz.

acaba profesyonel (ekmeğini/hayatını bu işten kazanan) din adamlarına ne demeli ya da soruyu şöyle soralım; aynı anda hem dinci hem de dindar olunabilir mi...
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
acaba profesyonel (ekmeğini/hayatını bu işten kazanan) din adamlarına ne demeli ya da soruyu şöyle soralım; aynı anda hem dinci hem de dindar olunabilir mi...

Tabiki. Konu iki turludur, bir dindar kendi dininin amatorce ya da profesyonelce propagandasini/savunusunu yapabilir.

Buradaki fark dincilerin genelde bir parti, politika, ideoloji, grup v.s. adina dini kullanmasi ve ondan menfaat elde etmesidir. Iste tehlikeli olan da budur.
 

cilek_yesili

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
9 Tem 2012
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
dinci, dinini kabul ettirmeye; dindar ise dinini yaşamaya, uygulamaya çalışır.
 

self_evident

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
21 Haz 2012
Mesajlar
34
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
"Dinci" tanımlaması, Türkiye'de dindarlara sövgünün rafine versiyonudur.

Açıkça dine(aslında İslam'a) karşı pozisyon alamamaktan doğan bir tür kamuflaj.

"Dinci, dinden menfaat elde eden kişidir" tarifi masumane gibi görünse de bence yanlış ve son derece sinsice ortaya atılmış bir tariftir.

Dinden menfaati olmayan dindar yoktur. İnsanın dünyadaki bütün eylemleri son tahlilde menfaat odaklıdır. Ama peşin peşin elde edilen, ama gelecekte elde edileceği umulan, farketmez. İnsan, istisna olarak sonucunda menfaat elde edileceği umulmayan eylemlerin faili olur.

"Dinci" tanımlaması kötü bir denemedir. Alıcısı hala var ama bana sorarsanız tedavülden kalkması da yakındır.
 

yamak

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
10 May 2012
Mesajlar
76
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Bunda hem fikirim son kertede dinini layıkıyla yaşayan veya yaşatmaya çalışan her insana dinci tanımlaması var.Yani dediğiniz gibi bir nevi kamuflaj.Ama maalesef din üzerinden makam,mevki,itibar,para kazanan truva atları da var.
 

cilek_yesili

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
9 Tem 2012
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
"Dinci" tanımlaması, Türkiye'de dindarlara sövgünün rafine versiyonudur.

Açıkça dine(aslında İslam'a) karşı pozisyon alamamaktan doğan bir tür kamuflaj.

"Dinci, dinden menfaat elde eden kişidir" tarifi masumane gibi görünse de bence yanlış ve son derece sinsice ortaya atılmış bir tariftir.

Dinden menfaati olmayan dindar yoktur. İnsanın dünyadaki bütün eylemleri son tahlilde menfaat odaklıdır. Ama peşin peşin elde edilen, ama gelecekte elde edileceği umulan, farketmez. İnsan, istisna olarak sonucunda menfaat elde edileceği umulmayan eylemlerin faili olur.

"Dinci" tanımlaması kötü bir denemedir. Alıcısı hala var ama bana sorarsanız tedavülden kalkması da yakındır.


dincilik tabiri dindar kesimi hedef almaz aksine dindar kesimi aklar dinine bağlı yaşayan gerekli yerine getiren kimseye lafı sözü yoktur sadece dini alet olarak gösteriş olarak kullananlara yönelik bir söylemdir.
 
P

Pyramos

Ziyaretçi
dincilik tabiri dindar kesimi hedef almaz aksine dindar kesimi aklar dinine bağlı yaşayan gerekli yerine getiren kimseye lafı sözü yoktur sadece dini alet olarak gösteriş olarak kullananlara yönelik bir söylemdir.

katılıyorum. ayrıca marjinal tipler, benimsenmiş ideoloji,belli hedeflere hizmet eden güç odakları,guruplar,örgütler ve bunlara hizmet edenler vs dışında kimsenin durduk yerde dinin kendisine karşıt olacağını sanmıyorum. çogunluk, din adı altında yapılanlar yüzünden karşıt durum sergiliyor..bir nevi buna zorlanıyor..savunma yapmak zorunda kalıyor..çoğunlugunun amacı din degil dincilik gibi bana göre..
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst