- Konbuyu başlatan
- #1
E
evrensel-insan
Ziyaretçi
Toplumumuzda oldugu gibi dunyanin her bir cografya ve toplumunda oralarda doganlara dogumdan itibaren ailesi basta olmak uzere yasam ve iliski surdugu her ortamin verdigi her turlu degerler vardir.
Bu degerlerin basinda etik yonlendirim ve yaptirim getiren kimilerinin sahiplendigi kimilerinin karsi ciktigi dini ve milli degerler bas sirayi alir.
Burada cok onemli ve algilanmasi gereken bir fark vardir. Birincisi hic bir deger, kavram kimsenin mali ya da tekelinde degildir. Ikincisi bu degerler kitle tarafindan tartisilan ve uzerinde dusunce belirtilen degerlerdir.
Ulkemiz ve toplumumuzdan ornek verirsek, ve ayni degerler uzerinden ornek verirsek, Allah, Kuran, Islam, Turkluk, Kurdluk ya da diger dini ve milli-kokensel degerler kimsenin tekelinde degildir.
Dolayisiyle olumlu ve olumsuz bu degerler bir tartisma ve herkesin bu konuda dusunce, bilgi, fikir v.s. belirtme alanlaridir.
Peki, o zamanlar bu degerler hic bir yazarin, biribire ile atismayacagi, kisisellige yonelmeyecegi, biribirini suclamayacagi, biribirine kendi dusuncesindeki etiketi, damgayi v.s. vermeyecegi, biribirine onyargili, pesin hukumlu v.s. yazi dili ve uslubu kullanilmadan nasil kitleye sunulacaktir?
Iste bir kitle platformunda onemli olan, kitlenin okumasina sunulan her mesajin, sadece bir bilgi, dusunce alis verisi olmasini saglamaktir.
O zaman mesela Bir Allah kavrami; dusunce platformunda nasil dile getirilmelidir ki, hem dile getiren hem de bu konuda olumlu/olumsuz dusunce sahibi olan okur ve yanit verecek olan yazar bunun dusunce platformuna uygun bir sekilde muhafaza etsin?
Iste burada onemli olan ve ilk algilanmasi gereken, Allah kavraminin kimsenin tekelinde olmadigi ve bu konudaki herhangibir olumlu/olumsuz dusunce dile getiriminin de, kisiye yonelik ve onun kisisel degerine yonelik olmadigidir.
Birisi Allah kavramini sahiplenirken, onun lehinde de, aleyhinde de dusunce belirtebilir. Iste bu dusunce kisinin kendine yonelik degil; sadece kavrama yoneliktir.
Yani birisinin "Allah vardir" ya da Allah yoktur" demesi, "Bu kisi benim Allah'ima yok diyor" anlamina gelmez.
Dolayisi ile, "Allah vardir" diyende, "Bu kisi olmayan Allah'i bana kabul ettirmeye calisiyor" anlaminas gelmez.
Cunku ortada tartisilan Allah kavramidir, ve tartisanlar da bu kavrami tartisiyordur. Cunku "Allah vardir" da "yoktur" da diyen kendi dusuncesini dile getiriyordur ve bu dile getirme, karsi tarafa bir satasma, ya da onun degerine bir saygisizlik degildir. Saygisizlik, kavram uzerinden yapilmaz, kisi uzerinden yapilir. O zaman demekki kavrami kisi ile ozdeslestirecek kullanim, yazi dili ve uslubundan kacinmak gerekirKimse kimsenin Allahina var/yok demiyor, Allah var yok diyor.
Umarim kavram tartismasi ile, kavramin kisiye mal edilerek, ya da kisinin kavrami tekeline alarak tartismasi farki algilanmistir.
Cunku bu farkin algilanmasi, hem sitemiz, hem kitleselligi, hem yazarlari hem de okurlari acisindan cok buyuk bir oneme sahiptir. Cunku ancak bu farkin algilanmasi, tartismalari kavramlarda ve ifadelerde birakarak, saglikli, tutarli, uygun, saygili olabilir.
Kavramlari tekeline alarak ya da kisiye mal ederek bunu saglamak mumkun degildir ve bunun kisiler arasi gereksiz ve bilgisiz bir polemik, satasma, atisma ve egosal/duygusal bir s.dik yarisindan baska bir sey saglayamayacagini da, her turlu gecmis gozlem hem yasamda hem de nette ortaya koymustur.
Tartisma kavga etmek, suclamak, atismak, alaya almak, kendini ispat etmek, karsi tarafi "mat" etmek, "kucuk" dusurmek v.s. kisaca bir egosal/duygusal "galibiyet/maglubiyet" degildir, tartisma farkli ve karsilikli dusuncelerin ayni platformda kendilerini ifade edebilmesi ve kitle okur yazarina da bu zenginlikten dogan bilgi, bilinc, verebilmek ve hatta kitle okurun kendi dusuncesinde konuyu degerlendirmesini saglamak ve tartismaya katilimini saglamaktir.
Bu degerlerin basinda etik yonlendirim ve yaptirim getiren kimilerinin sahiplendigi kimilerinin karsi ciktigi dini ve milli degerler bas sirayi alir.
Burada cok onemli ve algilanmasi gereken bir fark vardir. Birincisi hic bir deger, kavram kimsenin mali ya da tekelinde degildir. Ikincisi bu degerler kitle tarafindan tartisilan ve uzerinde dusunce belirtilen degerlerdir.
Ulkemiz ve toplumumuzdan ornek verirsek, ve ayni degerler uzerinden ornek verirsek, Allah, Kuran, Islam, Turkluk, Kurdluk ya da diger dini ve milli-kokensel degerler kimsenin tekelinde degildir.
Dolayisiyle olumlu ve olumsuz bu degerler bir tartisma ve herkesin bu konuda dusunce, bilgi, fikir v.s. belirtme alanlaridir.
Peki, o zamanlar bu degerler hic bir yazarin, biribire ile atismayacagi, kisisellige yonelmeyecegi, biribirini suclamayacagi, biribirine kendi dusuncesindeki etiketi, damgayi v.s. vermeyecegi, biribirine onyargili, pesin hukumlu v.s. yazi dili ve uslubu kullanilmadan nasil kitleye sunulacaktir?
Iste bir kitle platformunda onemli olan, kitlenin okumasina sunulan her mesajin, sadece bir bilgi, dusunce alis verisi olmasini saglamaktir.
O zaman mesela Bir Allah kavrami; dusunce platformunda nasil dile getirilmelidir ki, hem dile getiren hem de bu konuda olumlu/olumsuz dusunce sahibi olan okur ve yanit verecek olan yazar bunun dusunce platformuna uygun bir sekilde muhafaza etsin?
Iste burada onemli olan ve ilk algilanmasi gereken, Allah kavraminin kimsenin tekelinde olmadigi ve bu konudaki herhangibir olumlu/olumsuz dusunce dile getiriminin de, kisiye yonelik ve onun kisisel degerine yonelik olmadigidir.
Birisi Allah kavramini sahiplenirken, onun lehinde de, aleyhinde de dusunce belirtebilir. Iste bu dusunce kisinin kendine yonelik degil; sadece kavrama yoneliktir.
Yani birisinin "Allah vardir" ya da Allah yoktur" demesi, "Bu kisi benim Allah'ima yok diyor" anlamina gelmez.
Dolayisi ile, "Allah vardir" diyende, "Bu kisi olmayan Allah'i bana kabul ettirmeye calisiyor" anlaminas gelmez.
Cunku ortada tartisilan Allah kavramidir, ve tartisanlar da bu kavrami tartisiyordur. Cunku "Allah vardir" da "yoktur" da diyen kendi dusuncesini dile getiriyordur ve bu dile getirme, karsi tarafa bir satasma, ya da onun degerine bir saygisizlik degildir. Saygisizlik, kavram uzerinden yapilmaz, kisi uzerinden yapilir. O zaman demekki kavrami kisi ile ozdeslestirecek kullanim, yazi dili ve uslubundan kacinmak gerekirKimse kimsenin Allahina var/yok demiyor, Allah var yok diyor.
Umarim kavram tartismasi ile, kavramin kisiye mal edilerek, ya da kisinin kavrami tekeline alarak tartismasi farki algilanmistir.
Cunku bu farkin algilanmasi, hem sitemiz, hem kitleselligi, hem yazarlari hem de okurlari acisindan cok buyuk bir oneme sahiptir. Cunku ancak bu farkin algilanmasi, tartismalari kavramlarda ve ifadelerde birakarak, saglikli, tutarli, uygun, saygili olabilir.
Kavramlari tekeline alarak ya da kisiye mal ederek bunu saglamak mumkun degildir ve bunun kisiler arasi gereksiz ve bilgisiz bir polemik, satasma, atisma ve egosal/duygusal bir s.dik yarisindan baska bir sey saglayamayacagini da, her turlu gecmis gozlem hem yasamda hem de nette ortaya koymustur.
Tartisma kavga etmek, suclamak, atismak, alaya almak, kendini ispat etmek, karsi tarafi "mat" etmek, "kucuk" dusurmek v.s. kisaca bir egosal/duygusal "galibiyet/maglubiyet" degildir, tartisma farkli ve karsilikli dusuncelerin ayni platformda kendilerini ifade edebilmesi ve kitle okur yazarina da bu zenginlikten dogan bilgi, bilinc, verebilmek ve hatta kitle okurun kendi dusuncesinde konuyu degerlendirmesini saglamak ve tartismaya katilimini saglamaktir.