Fıkıh nedir?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Serbest Kürsü kategorisinde ÖzcanY tarafından oluşturulan Fıkıh nedir? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 1,071 kez görüntülenmiş, 4 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Serbest Kürsü
Konu Başlığı Fıkıh nedir?
Konbuyu başlatan ÖzcanY
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan UpBot

ÖzcanY

Üye
Yeni Üye
Katılım
10 Eki 2012
Mesajlar
154
Tepkime puanı
19
Puanları
18
Yaş
66
FIKIH NEDİR?

Sözlük mânâsı, söz ve fiillerin amaçlarını kavrayacak şekilde keskin derin anlayıştır.
Şu âyet ve hadis'lerde geçen ve bu kökten türemiş olan kelimeler böyle bir anlamda kullanılmıştır: "And olsun ki biz, cehennem için de bir çok insan ve cin yarattık. Onların kalbleri vardır, ama anlamazlar; gözleri vardır, ama görmezler; kulakları vardır, ama işitmezler, işte bunlar hayvanlar gibi, hattâ daha da sapıktırlar, işte bunlar gafillerin ta kendileridir." (A'raf:179)
"Bunlara ne oluyor ki hiç bir sözü anlamaya yanaşmıyorlar."(Nisa:78)

"Allah, kime hayır murad ederse onu din'de fakih kılar." (Buhari; İlim,10-13)
İşte bu, fıkh'ın sözlük mânâsıdır.
İstilahî mânâsı da, bu mânânın pek dışına çıkmaz; gerçi bir özellik taşır ve şöyle tarif edilebilir: Fıkıh, şer'î-amelî hükümleri, tafsîlî (ayrı ayrı) delillerine dayanarak bilmektir.
Buna göre fıkıh ilminin konusu iki kısımdan ibarettir:

1) Şer'î-amelî hükümleri bilmek.
Dolayısıyla Allah'ın birliğini, Peygamberlerin gönderilişim ve Tann'dan aldıklarını tebliğ etmeleri gerektiğini, âhiret gününü ve bu günle ilgili şeyleri bilmek gibi itikadı hükümler, Fıkh'm istilahî mânâsına dahil değildir.

2) Her hükmün tafsîlî delillerini bilmek.
Meselâ; "Selem" (Para peşin mal veresiye olmak üzere yapılan alım satım akdine "Selem akdi" denilir. (
Çev.) Selem akdiyle bir satıştan söz edilirse, paranın akit zamanı teslim edilmesi gerekir diyebilmek için buna dair Kitab, Sünnet ve Sahabîlerin fetvalarından bir delil getirmek icab eder.
Faizin azı da çoğu da haramdır deyince, buna dair de Kitab'tan bir delil zikretmek lazım gelir.
Bu konuda ana paradan fazla olan herşey faizdir deniliyorsa, delil olarak; "Eğer tevbe ederseniz ana paranız sizindir, böylece hem haksızlık etmemiş, hem de haksızlığa uğramamış olursunuz." (Bakara:279) âyetini okumak gerekir.
Haksız yere insanların mallarını yemenin haram olduğunu anlatan kimse; "Mallarınızı, aranızda haksız yere yemeyin..."(Nisa:29) âyetini sözüne eklemelidir. Demek ki fıkıh ilminin konusu, helal, haram, mekruh ve vâcib olma yönünden insanların işlerine ait hükümler ve bunların dayandığı delillerdir. (Prof. Dr. Muhammed Ebu Zehra, Fıkıh Usulü, sh:19-24. Ankara-1990 Terceme: Prof. Dr. A. Şener) A . AZİZ
 

ÖzcanY

Üye
Yeni Üye
Katılım
10 Eki 2012
Mesajlar
154
Tepkime puanı
19
Puanları
18
Yaş
66
Cevap: Fikih nedİr?

DİNİ KONULARDA KONUŞMAK

Rahmetli Ahmet Kabaklı Hoca’nın bir sözü var, benim çok hoşuma gider, der ki: “Üç konu vardır ki herkes konuşur, ama bilmez.
Bunlar: Diyanet, Siyaset ve Tebabet’tir”.
Yani demek istiyor ki din alanında; siyaset alanında ve tıp alanında herkes bir şeyler söyler ama, herkes işin aslından haberdar değildir.
Gerçekten de başım ağrıyor deseniz, yanınızda, yakınınızda olan kişiler, hemen hap kullan, şu bitkinin suyunu iç vs. baş ağrısını giderici ilaçlar ve yöntemler sıralamaya başlarlar.
Dünyada veya Türkiye’de siyasi herhangi bir hadise olsa, o an yanınızda olanlar başlarlar yorumlamaya, öyle değil böyle olsaydı, şu partideki adam şunu deseydi, şu kanun da çıkar mı, bu ülke şöyle kurtulur, bu millet adam olmaz vs. Aynı şey din alanı için de geçerlidir.
Namazda hapşırdım namazım bozuldu mu? deseniz.
Yine yanınızdakiler bozuldu, bozulmadı, sen tekrar kıl vs. fetva vermeye başlarlar.
Düşününce Kabaklı Hoca’ya hak vermemek mümkün değil.
Tıp ve siyaset alanlarını bilemiyorum ama, din alanında bilgisizce konuşmak doğru olmayan bir tutumdur.
Nitekim atalarımız bunu ifade etmek üzere “Yarım hoca dinden eder, yarım doktor candan eder” demişlerdir.
Onun için dini konularda konuşmak için mutlaka bilgi sahibi olunmalı, bilmediklerimizi bilgi sahibi olanlardan öğrenmeliyiz.
Aksi taktirde, dinin aslından olmayan şeyleri dinleştirebileceğimiz gibi, dinin temeli olan şeyleri de ihmal edebiliriz.
Bilmediğimiz konular ve alanlarla ilgili olarak Yüce Allah Kur’an’da şöyle buyurur: “Eğer bilmiyorsanız, bilenlerden sorun” (Nahl, 16:43); “Hiç bilenle bilmeyen bir olur mu?” (Zümer, 39:9).
Elbette bu ayetler sadece din alanıyla ilgili olarak yorumlanmamalıdır.
Bu ayetlerin hükmü bilgimiz olmayan her alan için geçerlidir.
Herhangi bir konuda bilmeden ahkam kesmek, doğru değildir.
Eğer bu konu din alanıyla ilgili ise tamamen yanlıştır.
Din alanında herkes kafasına göre yorum yapma, hüküm çıkarma, fetva verme gibi şeylere girmemelidir.
Bunun en önemli sakıncası, bizim bilgisiz olduğumuzdan habersiz olan insanların vebalini yüklenmemizdir.
Bizim bilgisiz olduğumuz konuda ahkam kesmemiz neticesinde, bizim fetvamıza göre hareket eden insanların sorumluluğunu da üstlenmiş oluruz.
Bu ise kul hakkı denilen ve altından kalkılması oldukça güç olan bir alandır.
Büyük alimler de herhangi bir konuda fetva vermekten o kadar sakınırlarmış ki, insanların vebalini almaktan çekinirlermiş.
Rivayete göre İmam Malik, kendisine sorulan kırk sorudan otuz altısına “bilmiyorum” cevabını vermiştir.
Aslında bu misal bize bilediğini bilmenin faziletini gösterir.

Fakültede okurken değerli bir hocamız insanları şu şekilde tasnif ederdi.
Bilmeyen, bilmediğini de bilmeyen (en tehlikeli grup); bilmeyen, bilmediğini bilen (faziletliler); bilen, bildiğini bilmeyen (kendisine zarar veren grup); bilen, bildiğini bilen (en faydalı grup).
Ben de bu tasnife katılıyorum...
Daima birinci gruptan olmaktan kaçındım, bana göre eğer bilmediğini bilen grupta yer alabilirsem, kendim adına büyük bir fazilet işlemiş olurum.
Siz ne dersiniz?


Yrd. Doç. Dr. Ali DUMAN
İ.Ü İLAHİYAT FAKÜLTESİ
ÖĞRETİM ÜYESİ
 

Ferdinand Bardamu

Kahin
Yeni Üye
Katılım
30 Nis 2012
Mesajlar
1,302
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Cevap: Fikih nedİr?

Kişinin bilmediği bir konuda ahkam kesmesi elbette kendi tutumunu gösterir. Buna karşın her konuşmayı "ahkamdır" başlığı altına sokarak konuşma özgürlüğünü kısıtlanması gibi bir tehlike de vardır.
 

ÖzcanY

Üye
Yeni Üye
Katılım
10 Eki 2012
Mesajlar
154
Tepkime puanı
19
Puanları
18
Yaş
66
Cevap: Fikih nedİr?

Kişinin bilmediği bir konuda ahkam kesmesi elbette kendi tutumunu gösterir. Buna karşın her konuşmayı "ahkamdır" başlığı altına sokarak konuşma özgürlüğünü kısıtlanması gibi bir tehlike de vardır.

elbette...

ama konu belli ise ve konuşan bu konunun esaslarından bir haber ise yaptığı ahkam kesmektir...
 

UpBot

Kahin
Yeni Üye
Katılım
14 Ocak 2021
Mesajlar
1,017
Tepkime puanı
5
Puanları
38
Teşekkürler. Konuyu güncel tutalım herkes görsün :)
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst