Neler yeni

Etik Yukumluluk

evrensel-insan

Yeni üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
4,110
Puanları
0
Yaş
63
Ahlak konusuna, ahlaki yukumluluk olarak bakildiginda, uc farkli olanagin ortaya ciktigini goruyoruz.

Yukumluluk yoktur-nihilizm

Yukumluluk baskasindadir-Otoritercilik

Yukumluluk kendindedir-bireycilik

Bu uc olanaga bakildiginda, ucunun de insan ve insanliogi adina yasam ve iliski birlikteligi olarak bazi sakincalar icerdigini goruruz.

Yukumlulugun olmamasi, bilhassa bilinc ve farkindalik olarak gelismemis insanoglu adina, bir kaos, anarsizm, her turlu kuralsizlik, kasnunsuzluk v.s. anlamini tasir. Insanlikdisi dusunce ve davranisa alismis olan insanoglu icin, bu bir insani katliamdir.

Eger yukumluluk sadece otoriteye verilirse, bu birey yetisimi onunde bir engeldir ve herkes bu otorite temelinde sinirlanmaya, yasaklanmaya v.s. yonelinir ve her turlu yonlendirim ve yasptirim, toplumu yonlendirenin insiyatifine birakilir. Bu da ayrimcilik ve cikar temelli bir ahlak anlayisidir.

Bunun tam tersi olan, yukumlulugun sadece kisiye verilmesi, bireyci akilciligin (individual rationalizm) sinirsiz ve pervasiz "herseyi kendi dogrusuna mubah" kilan bir birey otoritesidir ve bireyin, baskalari uzerinde her turlu hakimiyetine, guc gosterimine ve onun emri altina girmesine yol acar.

Insanoglu,henuz yukumsuz yasayasbilecek bilinc ve farkindalikta degildir. O zaman bir yukumluluk toplumun sagligi ve birlikteligi icin gereklidir.

Bu acidan konuya bakarsak, o zaman; yukumlulugu ne baskasina vermek, ne de sadece kendi uzerine almak yerine; ortak bir yukumluluk anlayisi gelistirmek gerekir. Bu ortaligin ...e goresi de, insan ve insanca yasam ve iliski olmalidir.

Hem herkes bu e goreye gore, hem kendini hem de baskasini kontrol edebilmeli, hem kendini hem de baskasini bu konuda gozlemleyebilmelidir.

Bir yerde kendi icin yapilmasini istemedigi hic bir seyi,kendisinin de baskasina yapmamasidir.

Buradaki dikkat edilecek nokta, dogru/yanlis degil; uiygunluk ve tutarlilik temelli, rahatsiz etmeyen, zarar vermeyen bir dusunce ve davranis olmalidir.

Bu temelde de bir degiskenlik, gorecelik soz konusudur. Yani, hic bir dusunce ve davranis yasam ve iliski algisi olarak sabit, kesin ve mutlak kilinmamali, toplumun duzey gelisimine gore degisebilmelidir. Tabi insan ve onun insanligi yonunde.
 

"ictenlik"

FSEditör
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
3,673
Puanları
38
yükümlülük kanundur-ortak insanlık kanunu ve bilinçlenmesi ve kanun kabulü ve ortak uyumdur -benimsemedir

yazılı beyandır ya da sözlü

tüm insanlar uyacağını söz vermişse kanundur
ve tüm insanlar uyacağına bilinçli olarak söz vermişse ve uymuşsa kanun geçerlidir

insanlar ve ortak uyabilirlik yasaları ya da benimsemsi tahahhütü ile
bu durumda onu herlkes-uyar koruru ya da bilinçlenir ve çeki düzene soakr ve veriri birbirine;
tabi ki yasalar herkes içindir;
kişi önce yasaların herkes için geçerli olduğunu ve herkesi koruduğunu ve herkesi yücelttiğini keşfetmelidir ve yasayı üstünlemelidir
ve ne kendini ve ne de bir diğerinide üstünlemelidir
ve insanoğlu bir yasa kutsal yasa arıyorsa bu kutsallanmalıdır

bu yoksa kanun koyucunun yasası geçerlidir
özgürlük koyucunun yasası geçerlidir
ortam yasası ve hükmü şeriatı ve internet kanunları grup ekip forum yorum kanunları geçerlidir

ve ben buradaki şeriata koyarım kendimi ve parmağımı ve kanunun kestiği parmak acımaz,

yazma diyen bana yüzüme yazma desin ben açtım sordum geride var
gerimde var
ben nasıl yazartım yazıyorum eleştirsin dedim isteyen sordum açın bakın
yine soruyorum
rahatsızlığı olan iletsin
iletmeyen üçüncü elden ,iletsin
mail atayım kimliksiz iletsin
beni düzeltsin
gocunmadım ve gocunmam

istenmiyorsam giderim; ben kendi başıma iletici değilim; benim hakkımda oylama isteyen açsın ve grup çoğulu aktif katılımcı üye bildirilsin çünkü daha demokratik bir yol ben de bulamıyorum
yazım eleştirisi ya da yazmama ve gitme fikri vb. herşeye açığım kabulüm ve oyum uyacağım sözüm söz sanalmatikoğlu sözü
 
Katılım
25 Ocak 2017
Mesajlar
887
Puanları
18
Yükümlülükler zorunlu olmak zorunda değildir.

İçten gelerek yapma ayrıdır,kurallara uyarak yapma ayrıdır.



Ahlaki yükümlülüklerin birey-toplum ortak kurulması ile belirsizlik oluşabilir.

Ortaklık,uyum ve istikrardan doğar.

Kişinin öz-doğruları ve toplumun öz-doğrularının düzenli bir imecesi yoktur.

Bu nedenle birey,bir olay,durum karşısında bir tavır sergilemesi gerektiğinde kendine mi topluma mı başvuracağını bilmez.

Rastgele birini seçer.Ancak bu andan sonra o tavırla "yükümlü" olacağı ve sonuçlarına katlanacağı için doğru bildiğini seçmeye özen gösterir.



Evrensel insan,birey-toplum ahlakı iç içe bir model öneriyorsa akabinde zorunlu gerçekleşecek ikisinin harmanından çıkan bir üst ahlak mı,yoksa kurulan bir çekirdek sistemle harmonik çalışan bir "ahlaklar ortaklığı" mı öngörüyor belirtmeliydi.