Değiştirelim

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefe.Net Arşiv kategorisinde Nejdet Evren tarafından oluşturulan Değiştirelim başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 22,235 kez görüntülenmiş, 91 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefe.Net Arşiv
Konu Başlığı Değiştirelim
Konbuyu başlatan Nejdet Evren
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan Nejdet Evren

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
teknik bir olumsuzluğu düzeltirken, katılımcılara teşekkür ediyorum

--------------------------------------------------------------------------------
Ata sözleri bizlere bir olgu hakkında düşünme ve dğerlendirme şansı tanır. Bunlar içerisinde benimsemediklerimiz ve değiştirmek istediklerimiz olamaz mı? Olabilir diye düşünüyorum. Örneğin;
..
1. "ağaç yaş iken eğilir"
hayır değiştiriyoruz
"ağaç yaş iken düzeltilir"
...
2."Yalancının mumu yatsıya kadar yanar"
değiştiriyoruz
"yalancının mumu yandığı an söndürülmez ise bir daha sönmez"
..
3."oku oku adam oll baban gibi, eşek olma"
değiştiriyoruz
"oku oku adam ol baban gibi, aptal olma"
...
------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet
--------------------------------------------------------------------------------
4-''Sırtında sopayı, karnında sıpayı eksik etme''

Değiştiriyoruz;

Karnından çıktığını sırtına al ki, insan olasın...

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
5-" atı atın yanına bağlarsan ya huyundan ya da suyundan çeker"
değiştirelim,

atı atın yanına bağlarsan hem huyundan hem de suyundan çeker...
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet


--------------------------------------------------------------------------------
6-" balık baştan kokar"

değiştirelim


balık bozulmadıkça kokmaz...
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


medusa_ee
hipparchia
Beni öldürmeyen şey, beni güçlendirir

--------------------------------------------------------------------------------
Akıl yaşta değil baştadır

tecrübe yasta değil bastadır
--------------------------------------------------------------------------------
Neysen o ol. Gerçekler olmadan kişi kim ya da ne olduğunu nasıl keşfedebilir


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
8- "alet işler, el övünür"

ilk alet el, övünse de yeridir.

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


HoŞÇa

--------------------------------------------------------------------------------
nejdet dostum kusura bakma da bu konuda seni eleştirmek istiyorum..

şimdi bu yaptığın öncelikle edebi anlamda atasözlerinden hiçbir kelime değiştirlememesi gibi bir kurala karşı gelmektedir..

ayrıca yaptığın düzeltmelerde atasözünün asıl vermek istediği anlamı değiştiriyor.. yani o başka söylemiş, sen başka söylemişsin böyle oluyor..

örneğin "Akıl yaşta değil baştadır

tecrübe yasta değil bastadır" : burda yaptığınbunu örneklendirir.. onlar akıldan bahsediyor, sen aslında akıl değişmez tecrübe edinilir diye düşünerek tecrübe yapıyorsun.. hayatın içersinden yanlışlarını bulabilirsin elbette ama bunu onu değiştirerek değil açıklama yaparak yapabilirsin.. yoksa "atasözü" kavramının varolan kurallarını çiğnemiş olursun..


5-" atı atın yanına bağlarsan ya huyundan ya da suyundan çeker"
değiştirelim,

atı atın yanına bağlarsan hem huyundan hem de suyundan çeker...

bunu anlayamadım. yani ne farkı var ki? ya huyundan çeker ya suyundan, yani uzun süreli beraberlikte mutlaka bişeyler aynılaşır.. hem suyundan hem huyundan herşeyiyle aynılaşır anlamındaysa bi kere doğru değil..
yine özür dileyerek eleştirimi yöneltiyorum: gereksiz bir geyik muhabbeti olmuş gibi geldi bu konu...



"3."oku oku adam oll baban gibi, eşek olma"
değiştiriyoruz
"oku oku adam ol baban gibi, aptal olma""

bu laf atasözü değildir bildiğim kadarıyla, klasikleşmiş, kültürümüzün bir sözüdür.. genelde dedeler tarafından söylenir.. her neyse öyle ele alalım: eşek olma yerine aptal olma ?? eşeklik zaten aptallık manasında kullanılmış... hani denir ya "ya yaptık işte bi eşeklik". bunun gibi. değiştirmeye çalıştığınız nokta neydi acaba?


bence yalnızca muhabbet babında bişeyler yapmışsın nejdet arkadaş sağolasın..

--------------------------------------------------------------------------------
belkilerle dolu bir hayat yaşıyoruz derken bile bir belki geliyor insanın aklına..


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
Geyikler sevimli canlı türlerindendir. ne yazık ki insanlar onlara kıymakta tereddüt etmiyorlar.

Sevgili HoŞÇa,
eleştirilerin için her şeyden önce teşekkür ediyorum. Ancak, bilmelisin ki, geyik sohbetlerinden gerçekten haz duymamaktayım. Forumu açarken de amacım bu değildi. Eleştirinin bu yönünü benimsemediğimi iletmeliyim. ''akıl yaşta değil baştadır'' değiştirimini ben yapmadığım için bu konuda açıklama yapamayacağım. Ana/ata-sözlerini değiştirmekteki kastım onların içlerinde saklı mesajların içerik olarak eleştirdiklerimi tersinden düzeltmektir. Bu konuda ciddiyim inan. Bu nedenle ana/ata sözlerinin değiştirilmemeleri gerektiği olgusuna bağlı kalmayı düşünmüyorum.

''bağlamak'' özgürlüğü kısıtlamaktır. Özgürlük kısıtlandıktan sonra huyundan mı suyundan mı çekmiş olmasının bir farkı yoktur. Buradaki anlamsızlığı tersinden ortaya koymak istedim.

Türler arasında küçümsemeye karşı olduğumdan ''eşek'' yerine ''aptal'' kelimesinin kullanılmasını önerdim.

teşekkürler dost...
-------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


HoŞÇa

--------------------------------------------------------------------------------
anlıyorum nejdet dostum..

edebi anlamda yerleşik kuralalr atasözlerinin değiştirilemeyeceği yönündedir.. bunu belirtmek istedim.. ama bunu da yıkmak istiyor olman da güzel aslında..

tabi burda anonim olduğu için mi rahatça değiştiriliyor onu da değerlendirmek gerekir.. keza sözlere fikirlere eserlere kaynak belirtme konusundaki hassasiyetini biliyorum.. Anonim de bi yerlerden çıkıp gelmiş şeylerdir.. İsimsiz de olsa bir kültürün imzası vardır altında..

yani katıl katılma, eleştirini yap, öyle şey mi olur de.. ama değiştirelimi pek kafama yatıramıyorum..
--------------------------------------------------------------------------------
belkilerle dolu bir hayat yaşıyoruz derken bile bir belki geliyor insanın aklına..


nejdet
--------------------------------------------------------------------------------
Sevgili hoŞÇa,

eleştirini dikkate alacağım. değiştirme yaparken seçici davranmam gerektiğini hatırlattığın için sağol dost..

ayrıca, Anadolu coğrafyasının kültürünü taşıyorum. Alıntıladığım ve değiştirmeye çalıştığım sözlerin çoğu yine Anadolu coğrafyasında yaşamış/yaşamakta olan kültürlerin sözleridirler. Bu sözler o kadar yer etmiş bulunmaktadırlar ki kaynak belirtmeye gerek görmedim. Çünkü Anadolu kültürleri iç-içe yaşar, paylaşır ve çoğaltırlar; bu bir zenginliktir.

değiştirme yaparken elbette düşüncelerimdeki doğruluğun -kendimce- herkesçe savunulması gerektiğini söyleyemem. Yalnızca öneririm. benimsenir mi? sorunum bu değil!

sağol dost...
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet
--------------------------------------------------------------------------------
9- "ak akçe kara gün içindir"

değiştiriyorum

ak akçe kara-günün yaratıcısıdır.
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet
------------------------------------------------------------------------------
10- "denize düşen, yılana sarılır"
../.

denize düşene yılan dokunmaz; o, ya kendisini bulur ya da yok olur...
-------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


monaliza

--------------------------------------------------------------------------------
Üzgünüm Sn. Nejdet, bu konuda tümüyle HOŞÇA' ya katılıyorum. Her durumda, her şeye muhalif olmak değil(Sizin böyle yaptığınızı kastetmiyorum ) değişime uğratma çabasına girişmek yaşamı zorlaştırır kanısındayım. Ben de atasözlerinin çok büyük kısmının, anlamlı yaşanmışlıklar sonucu edinilen tecrübelerle ortaya çıktığına inanıyorum. Zira anlamlarını ve yaşama yansımalarını düşündüğümde geröekte ne anlatmaya çalıştıklarını anlayabiliyorum. Atasözleri genelde ironiktir, anlayabilirsek tabii.

Örneğin;
"Ak akçe kara gün içindir " ; Burada sadece günü kurtarmanın akılcı bir davranış olmadığı, yaşamın ne gibi zorluklar getireceği bilinmediğinden temkinli davranılması gerektiği anlatılmakta, anladığımca. Ayrıca, akçe sadece maddeyi, materyeli de kastetmiyor kanısındayım, Sevgi, dayanışma, fedakarlık gibi özellikler de gelecek için yapılan ve kara günümüzü aydınlatacak unsurlar olabilir.

"Denize düşen yılana sarılır" ; Her insanın bazı ilkeleri vardır, yaşamsal konularda ilkelerinden ödün verebilirler. Bu atasözü söylendiğinde, yüzme bilen insan sayısı az olduğundan deniz potansiyel tehlike olarak algılandığından burada da bir ironi var aslında.

"Akıl yaşta değil, baştadır" çok güzel bir söz. Genç ve deneyimsiz birinin bazen, yaşlı ama boş bir insandan daha akıllı davranabileceği anlatılmaktadır. Çünkü, çok yaş almış, ama hiç bir tecrübe kazanamamış ve çoğu genç insandan daha büyük hatalar yapan, ayrıca genç olup çok olgun davranan insanlar olduğu gerçek. Önemli olan aklı doğru kullanmak değil mi?

"Kadının sırtından sopayı, karnından sıpayı eksik etmeyeceksin" sözü atasözü değildir. Törenin oluşturduğu bir kavram olsa gerek. Erkek egemen ve bilinçsiz toplumlarca. Zira atasözlerinde iyiye sevk etme vardır. Ders alınabilecek olumlu deneyimler bazen direk, bazen ironik anlatımla ruh bulmaktadır. Bu sözde ne saygı, ne deneyim, ne de iyiye sevk etme var... Saçma sapan bir söz ve en azından bizim atalarımıza ait olmadığı kesin. ;)Halk arasında ünlenmiş, gelişi güzel bir söz...



sümeyra
kadın doğulmaz kadın olunur!!!

--------------------------------------------------------------------------------
''kadının sırtından sopayı karnından sıpayı eksik etmeyeceksin''sözünün atasözü olmadığında dair yaptığınız yorumu hayretle karşıladım doğrusu monaliza..çünkü ''atalarınız''ın kadın konusunda ne kadar demokratik bir tutum sergiledikleri(!) ortada.'Ata'erkin çağımız insanları tarafından üretilen bir değer sistemi olmadığını,bunun kökeninin övgüyle bahsettiğiniz sözlerin sahipleri olan atalarınıza ait olduğunu bilmemek gözünü gerçeğe kapatmaktan başka birşey değildir diye düşünüyorum.

--------------------------------------------------------------------------------
felsefe yapmak ölümü anlamaya çalışmaktır..CİCERO


sümeyra
kadın doğulmaz kadın olunur!!!

--------------------------------------------------------------------------------
atalarının sözlerini değiştirmekten çekinen bir toplum aynı ataların değerlerini sorgulama cesaretini nasıl gösterir??dolayısıyla nasıl gelişir,üretir,değişir?değişmenin ilk adımı değişmekten/değiştirmenin ilk adımı da değiştirmekten geçer.
sevgili hoşça atasözlerini değiştirme davranışıyla sahiplerine saygısızlık yapıldığı endişeni çok yersiz buldum açıkçası çünkü atasözleri zamanla toplumda değer haline gelen,''anonimleşen''-asıl espri de burada yatıyor zaten-dolayısıyla toplum tarafından benimsenmiş ve zamanla sorgulanması,değiştirilmesi gereken sözlerdir.

--------------------------------------------------------------------------------
felsefe yapmak ölümü anlamaya çalışmaktır..CİCERO


HoŞÇa
--------------------------------------------------------------------------------
sümeyra bana cevaben yazdığın mevzuyla ilgili yazmak istiyorum.. o mevzuya saygısızlık demeyelim.. öyle sert bir tabir kullanmadım zaten..

yalnız şimdi şöyle düşünmelidir. Atasözleri edebi değeri olan şeylerdir.. Geçmişten kalan şiirlerden yazılardan bir farkı yoktur.. Bu açıdan düşünüldüğünde herhangi bir şairin şiirini değiştirmek nasıl doğru değilse bir atasözünü değiştirmek de doğru değildir..

Bakın bahsettiğim şey atasözünün içeriğini kabullenmek anlamında değil.. Elbette saçmalıklar mevcuttur birçok atasözünde.. Bunları eleştirir doğrusunu anlatırsınız.. Fakat atasözünü tutup değiştirmek bir şiirden kelime eksiltmek gibi geliyor.. Yani yapılan yanlış değil de bu yapılan açıklama şeklinde olmalı diye düşünüyorum.. Kalıbı değiştirerek değil.. Örneğin, "doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar". Bunu tutup ters bir anlam verecek şekilde düzenlemekle değil de "doğru söylemek kimi insanların işine gelmese de yine de doğruluk esas alınmalıdır. bu yüzden bu atasözü yalnıştır" şeklinde eleştiri ortaya konularak yapılmalıdır.. bilmem anlatabildim mi?


Bir de sümeyra, Monaliza'nın bahsettiği o sopalı sıpalı sözün atasözü olup olmadığı atasözleri ve deyimler sözlüğünden bakılmalıdır.. ben internetten araştırdım ama bulamadım orada böyle bir atasözü.. yine de araştırarak söylenmelidir..

fakat burada da şu noktaya kafam takıldı. Monaliza'nın ataları kimdir bilmiyorum ama sanırım bu coğrafyanın atalarından bahsediyor.. Eğer Türklerden bahsediyorsak İslamiyet öncesinde Orta Asya'da anaerkil bir toplum sözkonusudur.. Ataerkil yapı daha sonra yerleşmiştir.. Bunu düzeltmek istedim..

Elbette bu söz, atasözü yada değil her neyse saçmalığın daniskasıdır.. Aşağılayıcı, yıpratıcı, insanlık dışı birşeydir.. Hiçbir şekilde kabul edilemez..
--------------------------------------------------------------------------------
belkilerle dolu bir hayat yaşıyoruz derken bile bir belki geliyor insanın aklına..


nejdet
--------------------------------------------------------------------------------
Monaliza,
Değişim yaşamı zorlaştırmaz tam tersine statüko yaşamaya ayak-bağı olur. Ana/ata sözü olarak bildiklerimiz birer özdeyiş değillerdir; anonimdirler. Ayrıca geçmişten güne süzülen söylemlerdirler. Kaynağı bilinmez. Şimdi “sırtından sopa...” söylemi günümüzün bir ürünü mü? Bir özdeyiş mi? Kaynak nerede? Yerleşmiş bir yargı mı? Söylenip duruluyor mu? Verilecek yanıtlar bizi bu sözün/söylemin ana/ata sözü olduğuna götürecektir. Bunun için internet sitelerinde ya ds sözlüklerde bulunması gerekmiyor. Bir kere bunu kabul etmeliyiz.

Sümeyra,
Ana/ataların seni, bizi, sizi olmaz buna katılmıyorum. Diğer yazdıklarına aynen katılıyorum.


HoŞÇa,
Bir kısım açıklamaları Monaliza’ya yazarken verdim. Aynısını yinelemeyeceğim. Geçende bir arkadaşımız biyoloji sözlüğü adlı bir forum açtı. Oldukça da yararlı bir forum. Buna değil itirazım. Çoğu Latince kökten gelen sözlükte ilginçtir ki “x” , “w”, “Q” harfleriyle başlayan sözcükler yoktular. Çok ilginç değil mi. Kıtlık kıran girmiş gibi. Ben de araştırdım internet sitelerinden ve o kadar zor buldum ki bir tane “x” harfli sözcük....pes doğrusu. Şimdi hepimiz Büyük İskender dediğimizde hemencecik hatırlıyoruz da Alexander dediğimizde şaşırıp kalıyoruz. Demek ki belirleyici olan yönlendirilmiş olanlar değildir.ve ayrıca değiştirmek istenilenler bir özdeyiş değildir ve şiirle hiç ilişkilendirlemezler. kaçtane şiir vardır toplumun genelince neredeyse ezbere bilinir ve yeri geldiğinde söylenir. düşünce kalıplarımızı etkiliyor iseler elbette buna karşı yeniyi yaratmak gerekecektir.


Teşekkür ediyorum arkadaşlar..

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


HoŞÇa

--------------------------------------------------------------------------------
(kafasını usulca sahneye sokarak cevap verir )

arkadaşlar ben bu bölümde tam olarak anlaşılamadığımı görüyorum.

anlatım yalnızca yazıyla olunca bazı durumlarda çıkmazlar çözülemiyorlar.. kısacası kendimi ifade edemiyorum:)

atasözleri aynı kalsın, onlar geçerlidir değil mevzum.. farklı bişeyden bahsediyorum..

neyse.. ben de teşekkür ederim toptan iyi forumlar..

(ve sahneden çekilir )
--------------------------------------------------------------------------------
belkilerle dolu bir hayat yaşıyoruz derken bile bir belki geliyor insanın aklına..


sümeyra
kadın doğulmaz kadın olunur!!!

--------------------------------------------------------------------------------
nejdet..''atalarınız'' ithamının altında yatan serzeniş insanların kendinden önce yaşamış insanları ata olarak kabul etmesiyle ilgili duyduğum rahatsızlıktan ileri geliyor..ataların sizi bizi yoktur evet,''ata''ların varlığı göndermede bulunduğum..ama yanlış anlaşılacak şekilde söylemişim bu konuda haklısın:)

--------------------------------------------------------------------------------
felsefe yapmak ölümü anlamaya çalışmaktır..CİCERO


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
teşekkür ediyorum Sümeyra,

ve sevgili HoŞÇa, seni anlamadığımı düşünme; senin eleştirilerini dikkate alarak daha seçmeci davranacağımı söylemiştim; bunu biliyorsun; hem öyle gitmek de neyin nesi bakayım...

sevgiyle kalın...

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
11- "Zenginin malı, züğürdün çenesini yorar."
../.
her zenginlik, bir yoksulluğun karşılığıdır

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


monaliza

--------------------------------------------------------------------------------
Atassözlerinden birini belki değiştirebilirim. (Hiç bir felsefi amaç gütmeksizin)

Dost acı söyler...

Dost doğruyu söyler... Ancak çoğu kez, hataları ile ilgili olarak kişiye söylenen doğrular insana acı gelir. Aslında aynı kapıya çıkıyor ya.



nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
13- "Yılanın başı küçükken ezilmeli"
.../.
suç yılanda değil, onu doğurandadır.
-------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
14- "böyle gelmiş, böyle gider"
../.
böyle gelmiş, böyle gitmez

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
15- "Çobansız koyunu kurt kapar. "
../.
sürünün başındaki çoban, dolunayda olur kurt adam.
-------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


monaliza

--------------------------------------------------------------------------------
Bu kez bir özdeyişi sizin doğrultunuzda, ama cümle anlamının doğru orantısında değiştireceğim sevgili Necdet

Parayı veren düdüğü çalar...

Parayı veren, sefayı sürer.




monaliza

--------------------------------------------------------------------------------
Bir tane daha geldi içimden

PARA PARA PARA.

PARA/İTİBAR, PARA/İNSANLIK, PARA/DEĞER...

(Bu gün paraya takmışım anlaşılan )



nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
sevgili Monaliza,
teşekkür ediyorum ve aynı zamanda bir istisna yaparak senin değiştirdiklerini de değiştiriyorum; izninle

para/maske
para/vahşet
para/çöküş
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


monaliza

--------------------------------------------------------------------------------
Alıntı sahibi: nejdet üzerinde 14 Ağustos 2009, 17:24:28

para/maske
para/vahşet
para/çöküş


Aynen katılıyorum sevgili Necdet. Anladınız siz onu

(Para; aynı zamanda varlığı bir dert, yokluğu yara )



nejdet
------------------------------------------------------------------------------
sevgili monaliza,

tersinden eleştirini görmüştüm. sağol..

ne diyor Ozan

"sermayem derdimdir
servetim ahım"

böylece büyük Üstadı, Aşık Mahzuni Şerif'i sevgi ve saygı ile yad etmiş oldum.
--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
19-"Baş kes, yaş kesme. "
../.
başı da kesme, yaşı da...

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet
--------------------------------------------------------------------------------
20-"Davul dengi dengine çalar. "
../.
davul, zurnasız çalmaz

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
21- "sakla samanı, gelir zamanı"
../.
sakla samanı, geçsin zamanı

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


fides
--------------------------------------------------------------------------------
Alıntı sahibi: nejdet üzerinde 21 Ağustos 2009, 01:51:29
20-"Davul dengi dengine çalar. "
../.
davul, zurnasız çalmaz


Nejdet hocam biz bunu neden değiştiriyoruz ki? Ya da neden değiştirmek istiyoruz?
Davul dengi dengine çalar, gerçekten de öyle. Evliliklerden örnek vermek gerekirse; boşanmaların çoğu bu dengesizlikten kaynaklı.
--------------------------------------------------------------------------------

Eğer biri sana parmağıyla güneşi gösterir ve sen de parmağa bakarsan aptalsın demektir. Eğer güneşe bakarsan daha da aptalsındır, çünkü güneş gözlerini kör eder. Senin bakman gereken parmakla güneş arasında uçan kuştur... Subcomandante Marcos



nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
Fides hocam,
Sanırsam sen eleştirdiğim ana/ata sözünü geniş yorumlamaktasın. –yanılgı payı bana ait olsun- Ana/ata sözleri kristalize olmuş düşüncelerdir; ancak masum ve her zaman doğru düşünmeye sevk eden bir yapıda olduklarını düşünmüyorum. Davulun dengine çalmasını öğretmek sürekli var olacak kast sistemini benimsetmek demektir. Son zamanlarda aile içi huzursuzluk/mutsuzluğun arttığını söylemek olanaklıdır. Bunun nedeni denklikte/denksizlikte değildir. Bir kere bireyleri özgür düşünemeyen/düşüncelerini özgürce geliştiremeyen/kendisini gerçekleştirecek eylemini yaratamayan toplumlarda davullarda ne denklik olur ne de ilişkilerde sağlık; evliliklerin çoğu inan ki, diğer ilişkiler gibi sakat doğduğu için bir süre sonra fire vermeye başlıyor. Bu nedenle diyorum ki, davul, zurna olmadan çalamaz. Özgürlük olmadan ilişkiler sağlıklı olamayacağından denklik diye bir şey kast sisteminin ve süre-gelen eşitsizliğin savunulmasıdır. Yıkılması gereken de bu olsa gerek...
-------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.


nejdet

--------------------------------------------------------------------------------
22-"Fakirlik ayıp değil, tembellik ayıp. "../.
../.
yoksulluğun karşıtı tembelliktir; ayıp olan, yoksulluğun sırtından yaratılan zenginliktir.

--------------------------------------------------------------------------------
kadınlarını erkeğe muhtaç bir şeklilde yaşamaya zorlayan bir toplum, kökünden acizdir.
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
Ynt: Değiştirelim

23-''üzümü ye, bağını sorma''
../.
Üzüm bağsız, bağ kimliksiz olmaz; bağını bilmediğin üzümü yeme
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
Ynt: Değiştirelim

24-"Kaz gelen yerden tavuk esirgenmez."
.../.
kaz gelecek diye tavuk verilmez.
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
Ynt: Değiştirelim

25-" bakarsan bağ, bakmazsan dağ olur"

../.

bakarsan dağ gibi özgür,
bakmazsan zincirden bağ olur.
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
26-''kızını dövmeyen, dizini döver''

../.

canlıyı/insanı döven, kendisini eğitemez.
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
27-“Kızı gönlüne (keyfine) bırakırsan ya davulcuya varır, ya zurnacıya.”

../.

kadını aşağılarsan insan olduğunu unutursun, ne davulcu ne de zurnacı olabilirsin...
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
28-"Oynamasını bilmeyen gelin yerim dar demiş."

../.

oynamasını bilmeyen damat, yer beğenmezmiş.
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
29-"İnsanoğlu çiğ süt emmiş."

../.

insan çiğden bir damlaymış
 

nolan

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
5 Ağu 2010
Mesajlar
26
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
30
sütten agzı yanan yogurdu üfleyerek yermiş..

-ben bilmem beyim bilir
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
süt ile yoğurdu karıştırmayın, bol kepçe yoğurt yemeyi sürdürün...

.../
siz bilirsiniz
 

Süreyya Önal

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
16 Nis 2010
Mesajlar
469
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
''KALDIR BENİ ARADAN ÇIKSIN ORTAYA YARADAN''

Kaldır SENi aradan………... Bilinir, kendini yaradan da oldukça şıktır, kanımca
 
M

monaliza

Ziyaretçi
25-" bakarsan bağ, bakmazsan dağ olur"

../.

bakarsan dağ gibi özgür,
bakmazsan zincirden bağ olur.

Çoğu uymuyor yaaa Nejdet)))Değiştirdiklerinizin yani... Bu kadar takmayın bence atasözlerine. Ya da söyleniş anlamlarını anlamaya çalışın ne dersiniz???

SAKLA SAMANI, İNEKLER ACIKINCA YER)))
 

cogito

Üye
Yeni Üye
Katılım
30 Ocak 2010
Mesajlar
198
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Sevgili Nejdet atasözlerini tamda yerinde değiştiriyorsunuz. Keyifle takip ediyorum.
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Mensubu olduğu toplumla ve ataları ile fazlasıyla kavgalı olan kişilerde "kişisel kompleks" olduğu inancım vardır. Ve bunda kararlıyım, inançlıyım efendim)))
Ben de keyifle takip etmekteyim aslında, renkliliği, çeşitliliği severim, monotonluğa karşıyım zira))))))
 

endlesslive

Üye
Yeni Üye
Katılım
23 Haz 2010
Mesajlar
155
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
pek de haklı doğru sözler etmiş atalar
dersine bakmalı nesi varmış ki batalar
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
tüm katılımcılara teşekkür ediyorum. ve fakat yetersiz kalanların kendilerini gizleme çabalarını anlamakla birlikte saldırgan tutumlarını esefle karşıladığımı iletmek istiyorum. toplumla barışık olmak demek sosyal/tarihsel doku içerisinde anlam ifade ede yoksa ezberci yaklaşımlarla yanlışa sadece sür-gir onay verilmiş olunur, bu da geri kalmak demektir. geri kalmak isteyten olabilir, bu aslında salt kendini ilgilendiriyor görünse de bu kadar basit olmadığı kanısındayım. düşünceler karşı tez ile çürütülemiyorsa diğer sözler karalamaya çalışmaktan öteye gitmez ve değeri de yoktur.
 

Süreyya Önal

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
16 Nis 2010
Mesajlar
469
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Değerli Nejdet,

Ata sözlerinin, hangi olgunluktan süzülüp/ yorumlandığındadır tüm kerameti : )

mesela şu söz 'Acıkan ne olsa yer, acıyan ne olsa söyler' her anlayıştan yoruma / o yorum çapında da en az! : )) 360° farklı açıda değerlendirmeye açıktır.

***
sizi (kendi adıma) dikkatle takip ediyor,değerli yorumlarınızdan faydalanmaya çalışıyorum.

Saygılar,Teşekkürler
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
sevgili Fer,

düşüncelerinize katılıyorum ve teşekkür ediyorum. örneğin ana/atalar derler ki; " anlayana sivrisinek saz, anlamayana davul-zurna az" diye. bu sözü eleştiri dışında tutuyorum ve katılıyorum da... önemli olan sözlerin kişiler üzerindeki etkilenimleri olduğuna göre bu konu üzerinde durmaya/düşünmeye/irdelemeye değer oldukları kanısındayım. yukarıda verdiğiniz örnekte irdelenecek husular var sanırsam. açımlayayım; "acıkan her şeyi yemez ve acıyan susmasını da bilir." şeklinde bir açılım da getirilebilir. açlıkla insanın terbiye eilmeleri ne denli yanlış ise, açlığın insan üzerindeki etkilerini kişinin var-oluş tarzına göre genellemek yanlış değerlendirmelere neden olabilir. ana/ata sözleri önemli süzgeçlerdir ve bu nedenle irdelenmeye değerdirler. bu irdelemeyi yapmak onları önemsemektir ve zenginleştirerek farklıyı göstermektir. farklılığın ne olduğu konusu tartışmaya açık bir konudur. zaten bunu tartışma olarak değerlendirdiğimizde aynı sonuca varacağızdır. düşüncelerimizi açıklar iken karşı düşünceye önem vermek yanında kırıcı olmamak adına gerçek düşüncemizi oto-sansüre tabi tutar isek o zaman yaratıcı/yapıcı değil yanıltıcı oluruz. bu nedenle yukarıdaki örneğinizi eleştiri süzgecinden geçirdiğimde bu dengeyi korumaya çalıştım. ne denli başarılı olduğumu bilemiyorum. çoğu konuda ayrık olanın/istisnanın kuralı bozmadığı düşüncesi egemendir; oysa ki, ayrık olan var-olduğu için kural ortaya çıkmaktadır/genellenebilmektedir. dolayısı ile, istisnalar çok önemli olgulardır. teşekkürümle
 

Süreyya Önal

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
16 Nis 2010
Mesajlar
469
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Selam,

Fark!!...Misal; Ana/ata …-ata, bana soyu.. soy da, ana unsuru hatırlattığı için ayrıca ana demeye gerek duymuyorum ve bu şekilde (ana/ata ) denilince Anadolu'da bazı 3 çocuğum 2 de kızım var şeklindeki anlayış geliyor aklıma, uygun da bulmuyorum. Ama sizin, tam da bu yaygın! sebepten,bu kanıyı kırmak adına- kadını/anayı, belirtme ihtiyacı duyduğunuzu anlayabiliyorum.

''anlayana sivrisinek saz, anlamayana davul-zurna az" hangi yönden katıldığınızı eleştiri dışı tuttuğunuzu, tahmin etmekle birlikte bana göre , gerçekte- eleştiriye çokça açık. Anlayanlar anlamayanlara anlatsın mealinde bir ukalalık barındırmakta bünyesinde.ve yine ' neyi anladın ? …etme/eyleme bize de anlat bi yol ' demek olası :) (genel değerlendirme, sözüm meclisimizden dışarı)

'Acıkan ne olsa yer, acıyan ne olsa söyler' konuya, farz-ı misal verilmişti.Düz-mecaz her anlamda değerlendirilebilir.

Yanıltıcı!? olmaya gelince..esas pay, yanılma payı.Yanılma payının hakkını saklı tutarak konuşmak işin özü,
çünkü her duyumsama/algılama.. sosyo/kültürel,biyolojik-psikolojik vs.kişiye özeldir . Ve tam da bu sebepten kişiler arası iletişimi kurarken bir miktar oto-sansüre ihtiyaç vardır bu her anlamda yapıcı (merak/uyaran) hem de, sizin de belirttiğiniz dengeyi sağlamaya yarayan ölçüdür.Şirazeyi gözeterek her konu tartışmaya açıktır. Gözetmeliyiz..çünkü neyi/nasıl anlatırsak anlatalım, anlattığımız karşıdakinin anladığı kadardır.

Sağlıcakla
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
eleştirinizi gördüm; sizin açınızdan...öyle ise bir önrim olacak; eleştirinize göre "anlayana sivrisinek saz, anlamayana davul-zurna az" sözünü değiştirmeyi denemek ister misiniz?
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst