Akil Ile Nakil ve Aklin Beni

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Psikoloji kategorisinde evrensel-insan tarafından oluşturulan Akil Ile Nakil ve Aklin Beni başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 1,007 kez görüntülenmiş, 1 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Psikoloji
Konu Başlığı Akil Ile Nakil ve Aklin Beni
Konbuyu başlatan evrensel-insan
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan evrensel-insan

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Insanoglu tarihine baktigimizda TUM NAKLI, YANI ORTAYA KOYDUGU KAVRAM VE ONUN KAVRAMSAL BILGISI; iki farkli alanda ve her iki alanin da iki farkli temelinde gelismistir.

Iste ana olarak insanoglunu zihinsel insallastirmayan bu dogal/fenomenal zihniyetin; temeli HEM AKILDAN ZIYADE NAKLEDENI MUTLAKLASSTIRMASI HEM DE GOZLEM YERINE AKIL NAKLINE YONELMESI sorunudur.

Simdi bunlari acalim;

Akil ile nakil iki turludur;

Birincisi, AKLI ILE NAKLEDENIN, AKLI ILE NAKLETTIGINI BELIRLI IDEOLOJIK INANCSAL IZMSEL CERCEVEDE SINIRLAMASI, MUTLAKLASTIRMASI.

naklettigi uzerinde de BASKA AKILLARIN DEVREYE GIRMEMESINI SAGLAMASI.

Iste felsefe dilinde buna "dikta etmek" diyoruz.

Burada AKLI NAKLEDENIN, NAKLEDILEN AKLA HARFIYEN UYANLARDAN FARKI; AKLIN SAHIBI OLUSUDUR.

Aklin sahibinin NAKLETTIGINI SAHIPLENMEK DE; IDEOLOJI VE INANCIN TEMELIDIR.

Bu temelde nakledilen akla yapilan katki ya da harfiyen uyum tarihte NAKLEDILENLERIN DEGISIMI YA DA NESILLER BOYU AYNI KALIMINI SAGLAR.

Bu temelde, dogal zihniyette akil ben temellidir. Dolayisi ile, Sahiplenmede, hem aklin sahibi, hem de aklin naklettigini harfiyen uygulayanin sahiplenmesidir.

Iste bir inanc ve ideolojinin kitlesellesmesinin altinda yatan budur.

Boylece BIR AKLIN NAKLETTIGI HEM AYNEN KALABILIR, HEM DE ZAMANLA BASKALARI AKLI ILE BU NAKLEDILENI GELISTIREBILIR, DEGISTIREBILIR, YA DA REFORME EDEBILIR.

Iste bir inanctaki farkli mezheplerin ve ideolojilerde ki farkli fraksiyonlarin da temeli budur.

Buradan tamamen yeni ideolojiler ve inanclar da dogar.

Iste buradan TAM BIR ZITLIK VE KITLESEL SAVASLAR CIKAR.

Yani BIR AKLIN NAKLETTIGINI HARFIYEN UYGULAYANLAR ILE, BASKA BIR AKLIN BU NAKLEDILMISE KENDI AKLININ KATTIGININ GETIRDIGI FARKI BENIMSEYENLER; BIRBIRI ILE MUCDELE EDERLER.

Iste ideolojiler ayni gozukse bile ya da inanc ayni olsa bile bu faragman icerikli ve mezhep icerikli farklar; biri biri ile KENDI NAKIL DOGRULUKLARI TEMELINDE savasirlar.

Burada insanoglunu zihinsel insanlasmaktan engelliyen nokta; AKLIN MUTLAKLASTIRILMASI VE DOKUNULMAZ KILINMASI YA DA ORTADAKI NAKLE YENI AKIL KATIMININ ALTERNATIFLIGI, kisaca aklin benligidir.

Hlbuki nakleden akil, hem naklettigini serbest birakmali hem de yeni akillarin yeni nakillerine acmalidir. Iste dusuncenin akli bu benlikten kurtarmasi, ancak boyle mumkundur. Degisim yenilenim ancak boyle mumkundur.

Bu sahiplik, ya bir devamlilik kazanir ki bu bir inanctir, ya da bu akli devam ettirenlerin kendi akil katimlari nakle eklenir ki bu da ideolojidir.

Aslinda bu konu oldukca detayli bir konudur.

Simdi diger farki ele alalim.

Yani aklin nakli ile gozlemin nakli farkini.

Birincisi bu farkin algisi ve bilinci ancak; AKLIN BENLIKTEN KURTARILARAK AKLIN VE NAKLIN DEGISIMINE VE YENILENIMINE ACILIMININ FARKINDALIGI ile mumkundur.

Cunku burada NAKILLERIN NITELIGI ORTAYA CIKMAKTADIR.

Yani NAKLEDILENLERIN INANCSAL IDEOLOJIK IZMSELLIGINDEN ZIYADE; BILIMSEL BILISSEL VE BILGISELLIGI nin ortaya cikmasi.

Daha once aciklanmis olan; gozlemsel/gozlemci ALGI/ALGILAMA ILE, akilsal/akilci algi/algilama farki.

Buradaki kilit nokta, AKLIN DIREK VARLIK ILE GOZLEMIN DE DIREK BILGI ILE ORTAYA KONMASI FARKIDIR.

Akil YA GOZLEMSEL BIR VARLIKTAN YOLA CIKAR, YA DA AKIL YARATIMI BIR VARLIKTAN YOLA CIKAR; GOZLEM ISE SADECE FENOMENDEN YOLA CIKAR.

Diger kilit nokta da, AKLIN VARLIKTAN CIKTIGI YOLDA; NAKIL VARLIK ILE OZDESLESTIRILIR.

Gozlemde ise, NAKIL FENOMEN ILE DEGIL; ONDAN EDINILEN BILGISI OLARAK ORTAYA KONUR.

Kisaca NAKIL, YANI INSANOGLUNUN HER TURLU ORTAYA KOYUMU; Akilsal ya da gozlemseldir.

Akilci ya da gozlemcidir.

Akilci hem naklettigini mutlak kilar ve sahiplenir, gozlem ise bilgiyi ortaya koyar.

INSANOGLUNUN NAKLETTIGI NE OLURSA OLSUN, NASIL NAKLEDILIRSE NAKLEDILSIN; MUTLAKA BEYIN YETISI ILE SORGULANMALI YENILENMELI VE YERI GELDIGINDE DEGISMELIDIR.

Aksi NAKLIN GETIRDIGI DOGMA, INANC, IDEOLOJI VE AKLIN NAKLEDILENE EKLEDIGI DOGMA INANC VE IDEOLOJI OLARAK KENDI NAKILLERI FARKI SAVASIMIDIR.

Aklimizi nakil edileni harfiyen uygulamak, ya da nakledileni mutlaklik temelinde algilamaktan ziyade, NAKLEDILEN UZERINDE AKIL YURUTME SEKLINDE KULLANALIM.

Iste bilimsellige bilissellige bilgiye yenilige degisime cagdasliga acilan yol, budur.
 

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Aklin Naklini, Dil Ile Iletim "Sorunu"


Aslinda buradaki sorunun ana temeli, AKLIN NAKLETTIGININ, NAKLEDEN AKIL SAHIBI ile, Bu NAKLEDILENI BASKA BIR AKLIN DILE GETIRMESI sorunudur.

Buradaki sorunun temeli, AKLINDAKINI NAKLEDENIN NAKLETTIGINDE KENDI BEYIN DUZEYININ ALGISI BILGISI BILINCI VE NAKLETTIGINI NEYE DAYANARAK, NE AMACLA NAKLETMESININ, kisaca neyi naklettiginde vermek istediginin SADECE AKLI NAKLEDENE AIT OLDUGU SORUNUDUR.

Yani, diyelim baska bir akil; bir aklin naklettigini, kendi dili ile dile getirirken; BU DILE GETIRDIGININ, ILK NAKLEDENIN VERMEK ISTEDIGI ILE OZDESLESIP, UYUM SAGLAYIP, AYNI OLUP OLMADIGI sorunudur.

Burada iki nokta vardir.

Birincisi AKLIN NAKLETTIGINI OLDUGU GIBI TEKRARLAMAK.

iKINCISI aklin naklettigine KENDI OZNELLIGINI KATMAK

Bir kisi, AKLIN NAKLETTIGINI EGER KENDISI KENDI OZNESI ILE NAKLEDERSE, BU NAKLEDIS; NAKLEDEN AKLIN YERINE OLUR.

Bir, kisi AKLIN NAKLETTIGINI, ONUN ADINA ARACI OLARAK NAKLEDERSE, KENDI OZNELLIGINI NAKLETTIGINE KATMAMIS OLUR.

Bir kisi, AKLIN NAKLETTIGINI BENIMSERSE KENDI DE AYNI NAKLI YAPAR.

Bir, kisi AKLIN NAKLETTIGINI HEM KENDI AKLINA AIT BIR NAKIL OLMADIGINI HEM DE KENDININ BU NAKLI BENIMSEDIGINI ILETEBILIR.

Tum bu orneklerde, AKLIN NAKLETTIGINI HARFIYEN NAKIL VARDIR. YANI NAKLEDILEN AKLIN NAKIL TEKRARINDA NAKLEDENIN KENDI YOKTUR.

Kisaca ideoloji inanc ya da bir izmin temelini teskil eden bir akil naklinin aynen nakledildigi gibi dile gelmesi.

Diger bir yonu de, AKLIN NAKLETTIGINI; AYNEN NAKLEDENIN, YA KENDINDEN BIR SEYLER KATMASI YA DA KATMASA BILE NAKLETTIGININ BIR CESIT AKLIN NAKLETTIGI ILE AYNI OLMAMASI.

Iste buradaki "aynilik" bu akil nakillerinde cok onemlidir.

Nakleden kendini de katsa, kendini de katmasa AKLIN NAKLETTIGINI AYNI TEKRARLAYARAK SADECE BIR ARACI GOREVI GORMEKTEDIR.

Iste buradaki aklin nakli esnasinda kisi bilerek ya da bilmeyerek NAKLEDILENE KENDI OZELLIGINI KATARAK; NAKLEDILENE BIR FARK EKLEYEBILIR.

Fakat burada, AKLIN NAKLETTIGININ HARFIYEN AYNI OLMASI HALINDE BILE; O AKLIN YERINI ALMAK, YA DA O AKLI BENIMSEMEK OLUP OLMADIGI ALGILANAMAZ.

Iste o yuzden TAMAMEN KISININ BEYNININ FONKSIYONUNU ORTADAN KALDIRARAK DIL ILE AKLIN NAKLETTIGINI TEKRAR ETMESINDEKI OZNELLIK FARKI DOGAR.

Burada aslinda kurulmus bir makine ornegi verebiliriz.

Cumlede eger AKLI NAKLEDENIN KENDI OZNE OLARAK BULUNUYORSA, BURADAKI NAKIL AYNENDIR.

Cumlede eger, AKLI NAKLEDENIN KENDI OZNE OLARAK BULUNMUYOR DA; SADECE NAKLI VARSA; BURADAKI AYNEN NAKIL, NAKLEDENIN KENDISININ OZNE YERINE GECMESINI SAGLAR.

Iste o yuzden AKLIN NAKLETTIKLERI KITAPLASIR, YAZILASIR, REHBERLESIR v.s.

Bu temelde de aklin naklettigini dil ile dile getirme sorunu ancak AKLI NAKLEDEN OZNE OLMAYARAK DILE GETIRENIN KENDISINI HIC BIR SURETTE DILE GETIRDIGINE KATMAMASI ILE MUMKUNDUR.

Cunku bir akil naklini, baska birinin nakletmesindeki BEYIN YETI KULLANIMI, ISTER ISTEMEZ; ILK NAKLEDENDEN OYLE YA DA BOYLE FARKLI BIR ILETIM OLACAKTIR.

Yoksa zaten bir AKLIN NAKLETTIGINI BASKA BIR OZNE KENDINI ORTAYA KOYARAK AYNI NAKLI SAGLAYAMAZ.

O yuzden ya BIR AKLIN NAKLETTIGINI KENDI AKLINI KATMADAN AYNEN SADECE BIR ARACI OLARAK NAKLEDEBILIRSIN, YA DA KENDINI ONUN OZNESI YERINE KOYARAK AYNISINI NAKLEDEBILIRSIN.

Cunku bir aklin naklettigine dile getirme adina dile getirenin kendisini ortaya koymasi, ister istemez; ilk aklin naklettiginde vermek istediginin aynisi olamaz.

Zaten bir aklin naklettigi ile yasamak ve o nakile harfiyen uymak; sadece bir robot olmak ya da emir kulu olmak, KENDININ HIC BIR ZAMAN ORTADA OLMAMASIDIR.

Aslinda konu AKIL NAKLEDENIN OZNESI OZNELLIGI VERMEK ISTEDIGI v.s. ile NAKLEDILMIS AKLI DILE GETIRENIN, OZNESI OZNELLIGI, FARKInda ve de NAKLEDILMIS AKLI DILE GETIRENIN KENDISINI BU DILE GETIRISTE NE KADAR KATIP KATMADIGINI ALGILAMASINDA Farklilasir.

Kisaca HER TURLU EMIR VE UYGULANMASININ ISTENMESI AKLIN NAKLIDIR.

Iste burada EMRI VERENCE EMRI UYGULAYACAK OLANDAN NE ISTEYIP ISTEMEDIGININ ALGISI, EMRI UYGULAYANIN EMRI VERENI MEMNUN EDIP ETMEMESI ILE PARALELDIR.

Cunku EMRI UYGULAYAN EMRI VERENI MEMNUN ETMEZSE, ORTAYA CEZA, KORKU, BASKI, ZORLAMA, SIDDET v.s. temelli EMRE BOYUN EGDIRME UYGULAMASI GELIR.
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst