Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Doğru yol gergin bir ip boyunca gider; yükseğe değil de, hemen yerin üzerine gerilmiştir bu ip. Üzerinde yürünmek değil de insanı çelmelemek içindir sanki.
Bu dünya karmakarışık.Hep de böyle gidecek.Düzeltmeye kalkan biraz daha bozuyor!Öyle değil mi? Bir yenilmişlik duygusuyla baktı çevresine.Görmeden bakıyordu.İçine çökmüş kara toz bulutu ardındaki biçimsiz nesnelerin,geçmiş yıllar boyu yüreğine çekilmiş kalın perdenin aralanmasıyla,yöresine üşüşüp eb gizli yanlarını ele geçirmelerinden ürküyor gibiydi.Bu umacılara baş eğiyor,bizi gönüllerince sürüklenelerine izin veriyoruz sonunda.Vardığımız nokta bu!Hep birileri var bizim dışımızda bizden güçlü.Ne kazanabiliyoruz başkaldırmakla?Önünde sonunda oturup içimize eziyorlar bizi.Ezenler değişiyor belki.Bu mu değişmek? Kimsenin değiştiği yok aslında.Bir aldatmaca olup biten.Mutluluk değişmek belki de!Onun için mutluluk yok.Tam ele geçirdiğinde bir bakıyorsun kaçıp gitmiş,tersine dönüvermiş her şe.Ölüm de pusuda;yörende dolanıp durur.Tutunabildiğimiz tek güzellik sanat;onun da mutluluk umrunda değil!Mutluluk bizim kurumtumuz!..Bütün çabamız acılardan kaçmak.Kaçtıkça batıyoruz.Bir yanılsama içinde şaşkın dolanıp duruyoruz işte.
Tek Kişilk Ölüm-Vedat Türkali
Evrendeki bütün gelişim, en üst yetkinliğe doğru bir gelişimdir.
Çünkü Yaratacı evrene, yetkin olana, yani kendisine dönme ereği (Telos) zerk etmiştir. Her varlığın içinde olan bu erek, varlığı süresince yetkin biçimlere ulaşmaya yöneltir. Devinimin nedeni de zaten bu erektir.
Varlıkların özündeki bu erek, aynı zamanda olayların da kaynağıdır.
Demek ki olayları iyi anlamak için, maddi nedenlere değil ereksel nedenleri göz önüne almak gerekir.
Varlıklar özlerinin tohumlarını taşırlar. - Aristoteles
Her şeyi öğrenmelisin, hem inandırıcı gerçekliğin yalpalamayan yüreğini,
Hem de ölümlülerin hiçbir güven içermeyen sanılarını.’’
Parmenides; -- --
"hiçbir Varlık yoktur ki onda Varlıktan yoksun olsun. Tüm olan eksiksiz olduğu için, tüm yerlerde belirlenimlerinde kendisi gibidir."
ve burada daha çok, orada daha az olmak üzere, Onun aynıya ulaşmasını engelleyecek bir yokluk yoktur;
Varlığın en son sınırı eksiksiz olduğuna göre, özekten tüm yönlerde eşik olarak genişleyen ve her yanında yusyuvarlak bir küreye benzer, çünkü şu ya da bu parçasında daha büyük ya da daha küçük olamaz. Simplikios (Arist. Fizik üzerine) --
"Düşünülen ve kendisi nedeniyle düşünülen aynıdırlar. Çünkü Düşünceyi kendini onda anlattığı varlığın dışında bulamayacaksın, çünkü var olanın dışında hiçbirşey yoktur ve olmayacaktır." Parmenides -- Çünkü olmayanı anlayamazsın (çünkü yapılmayacaktır) Ne de sözünü edebilirsin. (Proklus, Timaeus Üzerine Yorum,) Çünkü aynı şeyler düşünülebilir ve olabilir. (Plotinus, Enneadlar,) --
el şimdi, düşünülebilecek biricik araştırma yollarını söyleyeceğim (ve sen sözümü işittiğinde onu saklayacaksın).
Biri, "Vardır ve olmaması olamaz,"
Bu İnanç yoludur (çünkü ona Gerçeklik eşlik eder);
İkincisi, "Yoktur, ve zorunlu olarak olmamalıdır,"
Bu, dinle beni, tüm Gerçeklikten yoksun bir yoldur, çünkü olmayanı bilemezsin — bu olanaksızdır —, ne de bildirebilirsin, çünkü düşünülebilen ve olabilen aynı şeydir.
Proklus, Simplikios, Fiz.
--
"Ama gerçeklik yalnızca 'olan'dır. Bu ne başka birşeyden doğar, ne de geçicidir; bütündür, kendi sınıfında tek, devimsiz ve sonsuzdur. Ne vardı, ne de olacaktır, ama aynı zamanda herşeydir. Çünkü onun için nasıl bir doğuş arayacaksın? Nasıl ve nereden artacaktır?
Olmayandan olacağını ne söylemene ne de düşünmene izin vereceğim, çünkü 'olan'ın olmadığı ne söylenebilir ne de düşünülebilir.
Hangi zorunluk onu daha sonra ya da daha önce yokluktan başlatmış olabilir? Öyleyse baştan sona ya olmalı ya da olmamalıdır. Ne de herhangi bir kanı gücü başka birşeyin olmayandan doğmasını sağlayacaktır. Böylece doğuş yitmiştir, ve yitiş inanılamazdır.
Varlık ayırılabilir değildir, çünkü bütünüyle kendisi gibidir. Hiçbir yerde daha çok değildir, çünkü yoksa bir arada durmayacaktır, ne de daha azdır, çünkü herşey Varlık doludur. Herşey (Evren) tek bir birleşik bütündür, çünkü Varlık Varlık ile birliğe akar. Değişmezdir ve güvenle kendi içinde dingindir. Zorunluğun gücü onu sınırın bağları içersinde tutar. Bu yüzden eksik olduğu söylenemez, çünkü eksiksizdir, oysa yokluk herşeyden yoksundur."
Bu aralar okuduğum bir kitapta denk geldimde. bu Seneca felsefesiyle tam çelişik bir biçimde yaşamış. hasta denebilecek ölçüde zorba bir roma kralının danışmanı ,yalakasıymış. lüks ve servet içinde yüzmüş,imkanlarını kaybetmemek için masum insanların öldürülmesine hiç ses etmemiş..80 yaşındayken hasta kralı kendisine ihanet ettiği gerekçesi ile intihar etmesini istemiş..o da bileklerini keserek intihar etmiş..
madem bu aforizmayı buraya ben yazdım dip notuda düşeyim dedim adam ölçü ve kanaat felsefesi yapsa da hiçte öyle yaşamamış bilesiniz