Varlığın Nedeni Kimdir/Nedir?

ÜstünKişi

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
21 Ocak 2018
Mesajlar
645
Tepkime puanı
46
Puanları
28
Varlığı yaratıcı(1) mı var eder, yoksa varlığı algılayan kişi mi?

Varlığın gerçekte var olması ile insan zihninde duyular aracılığıyla bir imge olması arasında fark var mıdır?

Gelecekte insanın duyu organlarından beyne iletilen tüm iletiler simüle edilebilse ve bu simülasyon ile tüm duyumlar beyine gerçeğe özdeş şekilde verilse kişinin...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

Nejdet Evren

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,681
Tepkime puanı
65
Puanları
48
Yaş
56
süreç içinde oluşumunu sürdüren her şey/varlık ne yaratıya ne de algıya gereksinim duymaz; tüm canlılar tarafından değişik şekillerde de olsa algılanırlar, bu algı insanlaşma sürecindeki canlı için öznel bir algıyı oluşturacaktır ve bu dahi onun varlık nedeni sayılamaz. öznenin gerçekleşmesi biyolojik, tarihsel, sosyal-ekonomik-politik...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Ben'im dışımda dış dünya var mı? biçiminde sormuşsunuz soruyu özetle.

Her şeyin varlığı benim varlığıma bağlıdır, ben var olmazsam hiçbir şey var olmaz.
-Üstün Kişi-

Bu cümlenizden bu şekilde algıladım sorunuzu.

Buradaki ben vurgusu üzerine eğilmek gerekir. Siz ben derken, A kişisi olmayı, yaşantılarınızı, belleğinizi, kısaca egonuzu kast...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

ÜstünKişi

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
21 Ocak 2018
Mesajlar
645
Tepkime puanı
46
Puanları
28
Ben'im dışımda dış dünya var mı? biçiminde sormuşsunuz soruyu özetle.

Her şeyin varlığı benim varlığıma bağlıdır, ben var olmazsam hiçbir şey var olmaz.
-Üstün Kişi-

Bu cümlenizden bu şekilde algıladım sorunuzu.

Buradaki ben vurgusu üzerine eğilmek gerekir. Siz ben derken, A kişisi olmayı...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Teleoloji (amaçlılık) bağlamında almışsınız konuyu ontololoji (varoluş) bağlamında değil. Algılayan, anlamdıran, kurgulayan, deneyimleyen ve en önemlisi tanık olan bir ben var ki Evren kümesinin her bir elemanı bir tür anlamlılık ve değerlilik niteliği taşıyor.

Öte yandan, diyelim ki Evren'in yaşı 14 milyar ve yeryüzü üzerinde bilinçli ve...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

ls2

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
2,970
Tepkime puanı
74
Puanları
48
bilime göre cosmos sapına kadar gerçektir başka deyişle madde gerçektir ve sürekli dönüşüm halindedir. benim buradan anladığım madde ve dönüşümü tek mutlak gerçek olmuş oluyor. bu dönüşümün neler yaratacağı veya anti/karşıt maddeyle neleri yok edeceği belli değil veya öngörülemez..

bu maddenin nereden geldiği veya ezeli mi olduğu,cosmosun...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

"ictenlik"

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
3,793
Tepkime puanı
69
Puanları
48
nedenin nedeni varlıksa? neden kavramı varlık içinde belirdi ve saptandı.. Bunlar başlamaya dayalı tahayyülün ürünü...

varlık varedilmiyor, yokta...var. .sadece var...
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
...dır. ...dir türünden kesin yargı belirten cümleler felsefenin işi değildir. Bu tür yargılar bilimin işidir. Arkadaşlar genellikle bir şeye kesin eminlermiş gibi konuşuyorlar. Felsefe bu şekilde şu şudur bu budur biçiminde cümleler kurularak yapılmaz. Benim kanımca bunun şu biçimde olması olanaklıdır türünden cümleler kurmak gereklidir.
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Hele hele arkadaşımızın ortaya koyduğu sorun Varlık, nedensellik gibi metafizik bağlamında ise insan hiçbir yargı cümlesi kurmamalı. Kant bu türden sorgulamalara Spekülatif Aklın doğaüstü olana, aşkın olana merakla yönelmesi diyor. Yine Kant bu tür sorgulamalardan inanmalar, sanmalar ve antinomiler (çatışkılar) dışında bir şey üretilemez diye...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

"ictenlik"

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
7 Ara 2013
Mesajlar
3,793
Tepkime puanı
69
Puanları
48

NuriKara

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ara 2018
Mesajlar
308
Tepkime puanı
34
Puanları
28
Varlığı yaratıcı(1) mı var eder, yoksa varlığı algılayan kişi mi?

Varlığın gerçekte var olması ile insan zihninde duyular aracılığıyla bir imge olması arasında fark var mıdır?

Gelecekte insanın duyu organlarından beyne iletilen tüm iletiler simüle edilebilse ve bu simülasyon ile tüm duyumlar...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

NuriKara

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ara 2018
Mesajlar
308
Tepkime puanı
34
Puanları
28
...dır. ...dir türünden kesin yargı belirten cümleler felsefenin işi değildir. Bu tür yargılar bilimin işidir. Arkadaşlar genellikle bir şeye kesin eminlermiş gibi konuşuyorlar. Felsefe bu şekilde şu şudur bu budur biçiminde cümleler kurularak yapılmaz. Benim kanımca bunun şu biçimde olması...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Görüngüler Dünyası’nda gözlemlediğimiz ve elde ettiğimize inandığımız bir nedensellik ilkesi, özünde bambaşka bir gerekçe ile temellenmiş olabilir. Bir olayın sürekli biçimde tekrarının gözlenmesi ve hatta bu olayın çoğu insan için de bu şekilde gözlenmesi, olayın nedeni ile sonucunu ilişkilendirmek için çabalayan aklı çoğu kez yanılgıya...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Ortalama insan belirli bir aralıktaki dalga boylarına sahip ışık ve sesi algılayabiliyor. Bu kotalı algılayışı ile de görüngüler veya duyular dünyası ile ilgili yargılar ve yasalar inşa etmeye çabalıyor. Öte yandan, titiz çalışmalar sonucunda, introspektion (içe bakış) ve meditasyon teknikleriyle bu algılamanın sınırları alabildiğince...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

ls2

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
2,970
Tepkime puanı
74
Puanları
48
Görüngüler Dünyası’nda gözlemlediğimiz ve elde ettiğimize inandığımız bir nedensellik ilkesi, özünde bambaşka bir gerekçe ile temellenmiş olabilir. Bir olayın sürekli biçimde tekrarının gözlenmesi ve hatta bu olayın çoğu insan için de bu şekilde gözlenmesi, olayın nedeni ile sonucunu...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

NuriKara

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ara 2018
Mesajlar
308
Tepkime puanı
34
Puanları
28
Görüngüler Dünyası’nda gözlemlediğimiz ve elde ettiğimize inandığımız bir nedensellik ilkesi, özünde bambaşka bir gerekçe ile temellenmiş olabilir. Bir olayın sürekli biçimde tekrarının gözlenmesi ve hatta bu olayın çoğu insan için de bu şekilde gözlenmesi, olayın nedeni ile sonucunu...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

ls2

Tanınmış üye
Kayıtlı Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
2,970
Tepkime puanı
74
Puanları
48
Çözüm elinden gelenin en iyisini yapmak, akıl yanılcak ya, yapçak birşey yok. Bize en mantıklı gelen gerçektir.
gerçek diye aradığımız, umursadığımız şey aslında gerçek değilde, bir kurtuluş,bir tekrar varolma ümidi olabilir mi Nurican?

gerçek niye bu kadar umrumuzdaki değil mi...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

NuriKara

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ara 2018
Mesajlar
308
Tepkime puanı
34
Puanları
28
gerçek diye aradığımız, umursadığımız şey aslında gerçek değilde, bir kurtuluş,bir tekrar varolma ümidi olabilir mi Nurican?

gerçek niye bu kadar umrumuzdaki değil mi?

açıkçası büyuk oranda kabullenmiş olsamda , özellikle sevdiklerimi düşündüğümde ve duygusala bağladığımda yokoluş ve anlamsızlıkla...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 
  • Beğen
Tepkiler: ls2

suphistike

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
18 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
6
Puanları
3
Konum
Bursa
Üniversite Bölümü
ODTÜ Felsefe Yüksek Lisans
Kant Saf Aklın Eleştirisi adlı eserinin girişinde "Kuşku olamaz ki tüm bilgimiz deneyimle başlar." diyor. Demek ki bilme yetimizin anahtar kavramı deneyim. Akılsal varlık, kendi verilmişliğinin o an ona sunduğu olanaklar çerçevesinde duyumsadığı izlenimleri anlama, anlamlandırma, kavramlaştırma, ilişki ve bağlantılar üretme gibi bir takım...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.
 

NuriKara

Aktif üye
Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ara 2018
Mesajlar
308
Tepkime puanı
34
Puanları
28
Kant Saf Aklın Eleştirisi adlı eserinin girişinde "Kuşku olamaz ki tüm bilgimiz deneyimle başlar." diyor. Demek ki bilme yetimizin anahtar kavramı deneyim. Akılsal varlık, kendi verilmişliğinin o an ona sunduğu olanaklar çerçevesinde duyumsadığı izlenimleri anlama, anlamlandırma, kavramlaştırma...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapınız.