- Konbuyu başlatan
- #1
- Katılım
- 1 Kas 2012
- Mesajlar
- 3,434
- Tepkime puanı
- 1
- Puanları
- 0
- Yaş
- 68
Sorgulama da yargilama da insanoglunun eylemleridir.
Yargilama kisaca bir kavrami ya da degeri sahiplenen kisinin kendisine yoneliktir.
Yargilamada yargilayanin kendidegerleri degerlendirmeleri ile, karsi tarafin deger vbe degerlendirmelerini deger ya da kavram uzerinden degil; direkkisi uzerinden yargilayana gore degerlendirmektir.
Yargilama direk bir kararin sonucudur. "sen soylesin/boylesin- yanlissin/dogrusun-iyi/kotu yaptin- bu kotudur/iyidir v.s.
Buradaki ilk sorun, yargilayanin yargiladiginin kisinin dabranisi degil; direk kendisi olmasidir.
Kisaca yargilama, yargic gibi bir karar mekanizmasinin sadece yargilayanca (yargilananca degil) ortaya konulmasidir.
Dolayisi ile yargi baglayicidir ve gerektiginde de ceza gerektirir.
Tabi burda yargi varsa; bir hakkin bir hukukun bir adaletin bir hakimin bir hukmun de ve de yargilananin savunusunun ve savunucusunun da olmasi gerekir.
Kisaca yargiya ugramis bir kisi sadece savunu yapar. Cunku yargi bir saldiridir. Suclamadir.
Yargidaki karsilikli suclama ise polemic atisma misillemedir.
Sonucta her bir saldiri savunuyu, her bir savunu da saldiriyi icerir. Iste bu da muhakeme ve mahkemedir.
Sorgulama ise cok farkli bir eylemdir. "Ne nedir, ne degildir, neden odur, o degildir, su soyle midir,boylemidir. Soyle olabilir mi, olamazmi?
Neden bunu diyeyim/yapayim ya da demiyeyim yapmiyayim? bu neden nassil ve niye denir/yapilir?,
Kisaca sorgulamas, insanoglunun beynini dusundurmesi ve bu dusunceden ve sorgulamadan bir seyleri ogrenmesi ve degerlendirmesidir.
Sorgulamayi kisi kendi icin yapar. Cunku bir seyi ogrenecektir ya da bir sey hakkinda secim yapacak ya da karar alacaktir.
Felsefedeki sorgulama, her bir sorgulama yapan bireyin bu sorgulamasini sesli yani paylasarak dile getirerek yapmasidir.
Cunku burada elde edilecek olan, ya sorgulamanin isaret ettiginden gelecektir, ya da konu ve de kavram uzerinde paylasilacak dusunce ve bilgiden gelecektir.
Kisiler genelde sorgulama yapmazlar cunku kendi varliklarinin farkinda ve bilincinde degildir, o yuzden tum yaptiklari karsiya yonelik bir yargilamadir ve sorgulama bilincleri olmadigi icin de kendilerine ters gelen bir durumda sorgulama yapani, yargilama yapiyor olarak algilarlar.
Buradaki sorgulama ile diyelim bir kisinin diyelim poliste sorgulanmasi benzesebilir.
Yalniz polis konusunda, kisi muhataptir. Normal sorgulama daise bilgi ve dusunce paylasimi muhataptir.
Sorgulamadaki her turlu yanit almak ve degerlendirmek icin soru sorulmasi felsefenin temeleylemlerinden biridir. Cunku beyin soru sorarsa dusunce ve bilgi uretir. Yanitlar sadece beyinde hazir olani kullanmaktir.
O yuzden diyelim kutsaldegerlerin sorgulanmasi ile yargilanmasi cok farklidir.
Yargilamada yargic ve yukarida sayilanlar gerekir.
Sorgulamada ise amac sorgulanan konukavram ya da degerin; daha acikliga berrakligaanlasilirliga kavusmasi icindir.
Iste kuranin da sorgulanmasi budur. Cunku burda sorgusuz/sualsiz ve kayitsiz sartsiz okunani Kabul ya da okunanas inanc degil; ne okundugunun algilanmasi onemlidir.
Zaten algilanmada bir sorun yok ise, sorgulama direk gerekmez.
Yalniz her bir seyi sorgulayan bun farkinda ve bilincinde ise, bunu daimi olarak yapar.
Cunku amac bu konu ya da kavram ile kisinin kuracagi bagin gerekliligi gereksizligi sahiplenilmesi ya da sadece kullanilip paylasilmasi vede kontrolun kavrama verilmesdi ya da kisinin kendi ustune almasi farkidir.
Sorgulama sadece felsefede degil; bilimde ve insanoglunun her bilgi dalinda o dali yenileyen gelistiren degistiren ilerleten ve cagdaslayandir.
Bu da sorgulayanin kendi bilinci farkindaligi algisi bilgisinin gelismesi degismesi yenilenmesi, ilerlemesi ve cagdaslasmasidir.
Bu temelde en zinde ve saglikli beyin, serbest dusunurlerdedir. Cunku dusuncelerini degerler sinirlamaz. Sorgulama da her bir seyin sorgulanmasidir.
Yani inancsalideolojik izmsel v.s. direk sorgusuz/sualsiz ve kayitsiz/sartsiz Kabul, biat yoktur.
Yargilama kisaca bir kavrami ya da degeri sahiplenen kisinin kendisine yoneliktir.
Yargilamada yargilayanin kendidegerleri degerlendirmeleri ile, karsi tarafin deger vbe degerlendirmelerini deger ya da kavram uzerinden degil; direkkisi uzerinden yargilayana gore degerlendirmektir.
Yargilama direk bir kararin sonucudur. "sen soylesin/boylesin- yanlissin/dogrusun-iyi/kotu yaptin- bu kotudur/iyidir v.s.
Buradaki ilk sorun, yargilayanin yargiladiginin kisinin dabranisi degil; direk kendisi olmasidir.
Kisaca yargilama, yargic gibi bir karar mekanizmasinin sadece yargilayanca (yargilananca degil) ortaya konulmasidir.
Dolayisi ile yargi baglayicidir ve gerektiginde de ceza gerektirir.
Tabi burda yargi varsa; bir hakkin bir hukukun bir adaletin bir hakimin bir hukmun de ve de yargilananin savunusunun ve savunucusunun da olmasi gerekir.
Kisaca yargiya ugramis bir kisi sadece savunu yapar. Cunku yargi bir saldiridir. Suclamadir.
Yargidaki karsilikli suclama ise polemic atisma misillemedir.
Sonucta her bir saldiri savunuyu, her bir savunu da saldiriyi icerir. Iste bu da muhakeme ve mahkemedir.
Sorgulama ise cok farkli bir eylemdir. "Ne nedir, ne degildir, neden odur, o degildir, su soyle midir,boylemidir. Soyle olabilir mi, olamazmi?
Neden bunu diyeyim/yapayim ya da demiyeyim yapmiyayim? bu neden nassil ve niye denir/yapilir?,
Kisaca sorgulamas, insanoglunun beynini dusundurmesi ve bu dusunceden ve sorgulamadan bir seyleri ogrenmesi ve degerlendirmesidir.
Sorgulamayi kisi kendi icin yapar. Cunku bir seyi ogrenecektir ya da bir sey hakkinda secim yapacak ya da karar alacaktir.
Felsefedeki sorgulama, her bir sorgulama yapan bireyin bu sorgulamasini sesli yani paylasarak dile getirerek yapmasidir.
Cunku burada elde edilecek olan, ya sorgulamanin isaret ettiginden gelecektir, ya da konu ve de kavram uzerinde paylasilacak dusunce ve bilgiden gelecektir.
Kisiler genelde sorgulama yapmazlar cunku kendi varliklarinin farkinda ve bilincinde degildir, o yuzden tum yaptiklari karsiya yonelik bir yargilamadir ve sorgulama bilincleri olmadigi icin de kendilerine ters gelen bir durumda sorgulama yapani, yargilama yapiyor olarak algilarlar.
Buradaki sorgulama ile diyelim bir kisinin diyelim poliste sorgulanmasi benzesebilir.
Yalniz polis konusunda, kisi muhataptir. Normal sorgulama daise bilgi ve dusunce paylasimi muhataptir.
Sorgulamadaki her turlu yanit almak ve degerlendirmek icin soru sorulmasi felsefenin temeleylemlerinden biridir. Cunku beyin soru sorarsa dusunce ve bilgi uretir. Yanitlar sadece beyinde hazir olani kullanmaktir.
O yuzden diyelim kutsaldegerlerin sorgulanmasi ile yargilanmasi cok farklidir.
Yargilamada yargic ve yukarida sayilanlar gerekir.
Sorgulamada ise amac sorgulanan konukavram ya da degerin; daha acikliga berrakligaanlasilirliga kavusmasi icindir.
Iste kuranin da sorgulanmasi budur. Cunku burda sorgusuz/sualsiz ve kayitsiz sartsiz okunani Kabul ya da okunanas inanc degil; ne okundugunun algilanmasi onemlidir.
Zaten algilanmada bir sorun yok ise, sorgulama direk gerekmez.
Yalniz her bir seyi sorgulayan bun farkinda ve bilincinde ise, bunu daimi olarak yapar.
Cunku amac bu konu ya da kavram ile kisinin kuracagi bagin gerekliligi gereksizligi sahiplenilmesi ya da sadece kullanilip paylasilmasi vede kontrolun kavrama verilmesdi ya da kisinin kendi ustune almasi farkidir.
Sorgulama sadece felsefede degil; bilimde ve insanoglunun her bilgi dalinda o dali yenileyen gelistiren degistiren ilerleten ve cagdaslayandir.
Bu da sorgulayanin kendi bilinci farkindaligi algisi bilgisinin gelismesi degismesi yenilenmesi, ilerlemesi ve cagdaslasmasidir.
Bu temelde en zinde ve saglikli beyin, serbest dusunurlerdedir. Cunku dusuncelerini degerler sinirlamaz. Sorgulama da her bir seyin sorgulanmasidir.
Yani inancsalideolojik izmsel v.s. direk sorgusuz/sualsiz ve kayitsiz/sartsiz Kabul, biat yoktur.