Panteist felsefede Hegel Spinoza Karşılaştırması Yardım...

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
Merhaba arkadaşlar sunum ödevi aldım sizinde yardımınıza ihtiyacım var Ödevim başlıktada belirttiğim gibi Panteist felsefede hegel ve spinozanın karşılaştırılması yardım ederseniz sevinirim...
 
F

faust

Ziyaretçi
Bu konuda yardımcı olurdum ama emeklerimin boşa gideceğini düşündüğüm için olumlu bakmıyorum,sizin gibi bir mesaj atıp/forumdan kaybolan 10larca kişi oldu yazılanlarda yanlarına kaldı,bu konuda hatta yazım var Hegel felsefesi üzerinde çokça durduğum bir konu ve Spinoza,diyorum ya bir mesaj atıp kayboluyorlar,siz ne düşünürsünüz ? aksi durum söz konusu ise notlarımı paylaşabilirim,bilgiyle
 

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
yok dostum ben bakıyorum foruma cevap gelmesini bekliyorum bildiğin bir şey varsa paylaşabilirmisin ? vize haftasıda geçti slaytı anlatmam gerekecek...
 
F

faust

Ziyaretçi
Hocam hegel ve spinoza üzerine notlar var bu dosyada (virüs vs. yoktur için rahat olabilir) şuan bilgisayarımdan giremiyorum bir kaç notta orada var,onları da daha sonra eklerim sayfaya,umarım yardımcı olur

Hegel ve Spinoza
 

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
dostum bunların boyutları neden bukadar fazla yazı değilmi
 
F

faust

Ziyaretçi
Hocam içlerinde Spinoza'nın orjinal kitapları var,bu yüzden boyutlar biraz fazla,içinde tereddüt olmasın virüs vs.olduğunu düşünme,türkçe olduğu gibi diğer dillerde de yapıtlar var içinde dosyanın
 

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
dostum hoca konuyu değiştirdi panteizm i açıkla ve spinoza hegel ve ibn arabiyi açıklayacam panteizmde bi fikir verebilirmisin sence nasıl yapim ?
 
F

faust

Ziyaretçi
Panteizm üzerine çok yazı var sayfada ama kısaca değinebilirim,panteizm,kökeni antik yunan dönemine kadar uzanır,başlangıcını ksenophanes'ten alan bu düşünce mitosları felsefi dille eleştirip insan-üstü bir tanrı modeli ortaya koymasıyla belirgin hale gelir,tahminim arabide vahdet-i vücut anlayışını bu filozoftan aldı yada etkilenmiş olabilir,arabi felsefesinde bu arada tanrı yani islam literatüründe allah her şeydir ve diğer yaratılanlar onun sayesinde vardır,her şey birbirine bağlıdır allah bu evrnde olduğu gibi vrende hemde kaplayıp onu aşan bir irade getirir ve bu irade hepimizi sorumluluk altında tutar,islam düşünürleri bazı konularda onu eleştirir mesela her şey nasıl allah olabilir yani onun sıfatını taşır,bir bardak yada çatal nasıl bir tanrı olabilir gibi saçma şeylerle onu eleştirirler,arabi bu konuda çokça eleştirilen bir düşünürdür ve hakkı fazlasıyla yeniliyor diye düşünüyorum,spinozaya gelince,panteizmi arabinin aşkın panteizmine yani vahdet-i vücuduna dayanır ama burada tanrı aşkın değilde,içkindir ve her şey bunun buyruğu altındadır,özgür irade yoktur,özgür irade kendini tanıyıp ona uygun davranmaktır,spinozada özgürlük rafa kaldırılmıiştır,hegel panteizmi ise son duraktır,yani artık tanrı bilinçlenmiştir o bilinç geistte kendini bulur ve kişi bu ruhun bu sürecinde bilinçlenir,aslında hegel üzerine pek bir şey söyleyemeyeğim kitabı var ama çok az okudum bir kaç tane makaleden edindiklerim diğer düşünürler üzerine çok durdum spinozaya özellikle takdir ettiğim bir filozoftur dini boyutu beni pek ilgilendirmez ama irade ve doğayı bir bütün halinde açıklaması gayet akla ve mantığa uygun düşüyor,tabi leibnizi da unutmamak gerek,anti bir spinozacıdır ve felsefesi küçükten büyüğe doğru yol alır her neyse hegel hakkında pek bir şey söylemeiyorum ama bir kaç yazı paylaşacağım fikir sahibi olursunuz,yüzeysel olarak panteizm düşüncesi bundan ibaret ama derinlere inince hepsi birbirinden ayrılıyor
 
F

faust

Ziyaretçi
Bu arada Plotinos'un da felsefesi panteizme dayanır,kısaca değinmiştim 2,3 yıl önce ama olayı tam kavramış sayılmam yazım şuydu : Yeni-Platonculuk;Platon'un İdealist bakış açısının üstünde konumlanan bir dinsel düşüncedir.Başlangıcını Plotinos'un panteizminden alır.Ne var ki,bu noktada gözümüze çarpan bir ayrım Platon'un idealist bakış açısını,Plotinos'un idealist dinsel öğretisinden ayırıyor.Bu ayrım ise,Platon'un idealist bakışı Tanrı'ya ulaşmada etken ve de ide'nin kendi Tanrıdır düşüncesinin oluşturması (Düşünce'nin Tanrılaştırılması),Plotinos'un panteizminde yoksanıyor.Bu ise Plotinos'un idealist bakış açısının Tanrı olamayacağı ,düşünceden çok daha öte ve kavranamaz oluşudur.Bu ayrımın göz ardı edildiği noktada Plotinos'un panteizmi Tanrı'yı herhangi bir konuma getirmeden onu bir güzellik,iyilik ve yahut düşsel bir sezinin kaynağı olarak karşımıza getiriyor.Bu bakış açısıda aşırı bir soyutlama gereksinimi getiriyor ki,Tanrı'yı zeka ile kavrayıp onu sezgi ile var olduğunu kabullenmektir.Bu bazı belirsizlik ve çelişkileride beraberinde getiriyor.Bu çelişkiler ve belirsizlikler Arabi ve Spinoza'nın panteizminden çelişkilerinde ortadan kalkması ilede Yeni-Platonculuğun yerini Teolojik Panteizme ve idealist düşünceye bırakması ile Yeni-Platonculuğun Sonu olarak düşünülebilir.


Not: Yeni-Platonculuk,düşünce bakımından bir devrim kapanık,bir devrin açılmasına kaynaklık edip,sistemde son noktaya ulaşmasınada sebep olmuştur.(Hegel diyalektiği,Öznel ve Nesnelide kendi içinde barındıran idealist bütünsellik)
 
F

faust

Ziyaretçi

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
çok teşekkür ediyorum dostum.Yani arabinin vahdeti vücuduna bakara onun panteist filozof olmadığını söyleyebiliriz değil mi ?
 
F

faust

Ziyaretçi
çok teşekkür ediyorum dostum.Yani arabinin vahdeti vücuduna bakara onun panteist filozof olmadığını söyleyebiliriz değil mi ?
Evet panteizmiden ayrılır,zaten spinozanın panteizmide arabiye dayanır ama taban tabana zıttırlar,biri aşkındır diğeri içkin
 

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
tam iyi noktaya parmak bastın :D aşkın ve içkin ne demek bende onu araştırıyordum bulamadım...
 
F

faust

Ziyaretçi
tam iyi noktaya parmak bastın :D aşkın ve içkin ne demek bende onu araştırıyordum bulamadım...
:) içkin:içinde bulunan,yani durumun kendi kendini belirlemesi,aşkın: içinde bulunup hemde bunun dışında bulunma durumu,bardağa dolan bir kolayı düşün çok dolunca içindeki karbon dioksitten dolayı taşması,örnek çok sıradan oldu ama daha önce bir hazırlığım yoktu bu konuda :)
 

secser

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
24 Eki 2012
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
Yani içkinde tanrının olmadığını olayların kendi kendine oluştuğu yani spinoza panteizmi. Aşkında ise olaylara müdahale edenin yani bi tanrının olduğunu savunanlar ibn arabi hegel gibi değilmi doğru anlamışmıyım ? :) Dostum bu arada seni çok yordum saolsın çok yardımcı oldun bana Çok teşekkürler...
 
F

faust

Ziyaretçi
Hayır hayır tanrı içkinde içindedir,yani her şey ona başlıdır,olayları kendi içinde bir zorunlulukla yapar ama vahdet-i vücud özgürdür yani allah isterse müdahale eder doğaya ister etmez ama panteizmde bu yoktur her şey düzen içindedir (vahdet-i vücutta aynıdır) sonradan bir müdahale edilemez,durağan bir tanrı düşün birde panenteizm var bu da diyalektik tanrıcılık demek,yani değişime açık panteizmdir burada gelişim vardır ama aşkın bir durum söz konusu değildir,hegelde aşkın panteizmi savunmaz onunda felsefesi içkindir panenteizmi savunur,şöyle düşün üstü örtülmemiş bir insanın yatağa yattığını burada bu durum antitezdir sonra yorgan/battaniye vs. örtülür üzerine bu da maddenin üzerine ruhun örtülmesidir yani sentez bu da hegelde geist olur,tanrı bilinçlenir yani ama spinozada tanrı bilinçli değildir sadece olayları kendi farkındalıksızlığından ötürü ilerletir,bu arada yardımcı oluyorsa felsefe.net ne mutlu bana eksik şeyler varsa yine eklemeler yaparım