- Konbuyu başlatan
- #1
- Katılım
- 4 Şub 2017
- Mesajlar
- 46
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 41
İbn MeymÅ«n (d. Kurtuba, Endülüs 30 Mart 1135 – ö. Fustat, Mısır 13 Aralık 1204) Moses Maimonides ve Orta Çağ Latincesinde Rabbi Moyses Ægyptius) Musevî filozof, hahambaşı, yasa koyucu, Talmud bilgini ve vezaret tabibi. Musevî bilginler arasında İkinci Musa lakabı ya da rütbesiyle adının baş harflerinden oluşan RaMBaM adıyla bilinir. Orta Çağ'ın tartışmasız en önemli Yahudi düşünürüdür.
En önemlileri 14 ciltlik bir Musevi Kanun'u külliyatı Mişna Tora ve önemli bir Orta Çağ felsefe metni olan Şaşkınlar Rehberi olan muhtelif eserler vermiştir. Belki Raşi hariç hiçbir diğer Talmud sonrası hahamı, Museviliğin terakkisinde onun kadar belirleyici olmamıştır. Bu tesir, şu halk deyişinde hâlâ işitilebilir: "Musa'dan [peygamber] Musa'ya [ibn Meymun], başka Musa zuhur etmemiş" (bknz. Tesniye, XXXIV, 10). Felsefe tarihine etkisi de eş derecede önemlidir. Spinoza dahil halefi birçok Musevi düşünür ve Akinolu Thomas gibi Hıristiyan düşünürler felsefesinden yararlanmıştır.
Felsefesi
Museviliği Aristoteles felsefesiyle uyumlu hale getirmeye çalışmış olan İbn Meymun, metafiziğin en yüksek insani faaliyet türü olduğunu, fakat bunun herkese açık olmadığını söylemiştir. Tanrı'nın ve dünyanın tabiatına dair sağlam ve hakiki bir kavrayışa, yalnızca felsefenin erişebileceğini öne süren İbn Meymun, Tanrı'nın varoluşunu bütünüyle Aristoteles'in koyduğu ilkelere dayanarak ispat etmiştir. Tanrı hakkındaki görüşlerini on üç maddede sıralamıştır.
Tanrı tektir.
Tanrı ruhtur ve asla temsil edilemez.
Tanrı ölümsüzdür.
Dua sadece Tanrı'ya edilir.
İsrail peygamberlerinin bütün sözleri doğrudur.
Tanrı, dünyanın yaratıcısı ve koruyucusudur.
Musa, peygamberlerin en büyüğüdür.
Yasa ve töre tanrıca Musa'ya verilendir bunun dışında hiçbir yasa ve töre yoktur.
Bu yasa ve töre asla değiştirilemez.
Tanrı, insanların bütün düşüncelerini ve eylemlerini bilir.
Tanrı, buyruklarını yerine getirenlere armağan verir ve getirmeyenleri cezalandırır.
Tanrı, peygamberlerin bildirdiği Mesih'i gönderecektir.
Tanrı, ölüleri diriltecektir.
tr.wikipedia.org/wiki/Musa_ibn_Meymun
---------- Mesajlar Birleştirildi at 08:43 ---------- ilk Atılan Mesaj Zamani at 08:38 ----------
İbn Meymun Felsefesinde Tanrı
Atilla Arkan / DEĞİŞİM YAYINLARI
Yahudi ilim geleneğinde "İki Musa arasında Musa b. Meymun’dan daha büyüğü gelmemiştir." deyişiyle anılan filozofumuz, hiç şüphesiz Orta Çağ Yahudi Felsefesi’nin en önemli isimlerinden birisidir. İbn. Meymun’un en dikkat çekici özelliklerinden biri, Kitab-ı Mukaddes üzerine yaptığı tefsirlerin yanı sıra, İslam kelamındaki tartışmaları aktif bir şekilde Yahudi Kelamına taşımasıdır. Yahudi dini hukuk geleneğine çığır açıcı katkılarda bulunan filozof, tıp ve astronomi alanında da önemli çalışmalar yapmıştır, ancak onun en önemli katkısı, kültürel anlamda İslam Felsefe Geleneğindeki Tanrı, iyilik-kötülük ve nübüvvet gibi konuları özgün tartışmalarıyla felsefi düşüncede devam ettirmesidir. Bu çalışma, İbn Meymun’un ışığında anlamayı hedeflemektedir.
En önemlileri 14 ciltlik bir Musevi Kanun'u külliyatı Mişna Tora ve önemli bir Orta Çağ felsefe metni olan Şaşkınlar Rehberi olan muhtelif eserler vermiştir. Belki Raşi hariç hiçbir diğer Talmud sonrası hahamı, Museviliğin terakkisinde onun kadar belirleyici olmamıştır. Bu tesir, şu halk deyişinde hâlâ işitilebilir: "Musa'dan [peygamber] Musa'ya [ibn Meymun], başka Musa zuhur etmemiş" (bknz. Tesniye, XXXIV, 10). Felsefe tarihine etkisi de eş derecede önemlidir. Spinoza dahil halefi birçok Musevi düşünür ve Akinolu Thomas gibi Hıristiyan düşünürler felsefesinden yararlanmıştır.
Felsefesi
Museviliği Aristoteles felsefesiyle uyumlu hale getirmeye çalışmış olan İbn Meymun, metafiziğin en yüksek insani faaliyet türü olduğunu, fakat bunun herkese açık olmadığını söylemiştir. Tanrı'nın ve dünyanın tabiatına dair sağlam ve hakiki bir kavrayışa, yalnızca felsefenin erişebileceğini öne süren İbn Meymun, Tanrı'nın varoluşunu bütünüyle Aristoteles'in koyduğu ilkelere dayanarak ispat etmiştir. Tanrı hakkındaki görüşlerini on üç maddede sıralamıştır.
Tanrı tektir.
Tanrı ruhtur ve asla temsil edilemez.
Tanrı ölümsüzdür.
Dua sadece Tanrı'ya edilir.
İsrail peygamberlerinin bütün sözleri doğrudur.
Tanrı, dünyanın yaratıcısı ve koruyucusudur.
Musa, peygamberlerin en büyüğüdür.
Yasa ve töre tanrıca Musa'ya verilendir bunun dışında hiçbir yasa ve töre yoktur.
Bu yasa ve töre asla değiştirilemez.
Tanrı, insanların bütün düşüncelerini ve eylemlerini bilir.
Tanrı, buyruklarını yerine getirenlere armağan verir ve getirmeyenleri cezalandırır.
Tanrı, peygamberlerin bildirdiği Mesih'i gönderecektir.
Tanrı, ölüleri diriltecektir.
tr.wikipedia.org/wiki/Musa_ibn_Meymun
---------- Mesajlar Birleştirildi at 08:43 ---------- ilk Atılan Mesaj Zamani at 08:38 ----------
İbn Meymun Felsefesinde Tanrı
Atilla Arkan / DEĞİŞİM YAYINLARI
Yahudi ilim geleneğinde "İki Musa arasında Musa b. Meymun’dan daha büyüğü gelmemiştir." deyişiyle anılan filozofumuz, hiç şüphesiz Orta Çağ Yahudi Felsefesi’nin en önemli isimlerinden birisidir. İbn. Meymun’un en dikkat çekici özelliklerinden biri, Kitab-ı Mukaddes üzerine yaptığı tefsirlerin yanı sıra, İslam kelamındaki tartışmaları aktif bir şekilde Yahudi Kelamına taşımasıdır. Yahudi dini hukuk geleneğine çığır açıcı katkılarda bulunan filozof, tıp ve astronomi alanında da önemli çalışmalar yapmıştır, ancak onun en önemli katkısı, kültürel anlamda İslam Felsefe Geleneğindeki Tanrı, iyilik-kötülük ve nübüvvet gibi konuları özgün tartışmalarıyla felsefi düşüncede devam ettirmesidir. Bu çalışma, İbn Meymun’un ışığında anlamayı hedeflemektedir.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.