Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Mitoloji Nedir kategorisinde fides tarafından oluşturulan Mitoloji Nedir? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 13,816 kez görüntülenmiş, 58 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Mitoloji Nedir
Konu Başlığı Mitoloji Nedir?
Konbuyu başlatan fides
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan evrensel-insan

fides

Kahin
Yeni Üye
Katılım
15 Şub 2008
Mesajlar
1,694
Tepkime puanı
5
Puanları
38
MİTOLOJi NEDiR?

Mitoloji kelimesi, yunanca mythos ( masal - hikaye ) ve logos ( söz ) kelimesinden yapılmıştır. Mitoloji; çok ski zamanlarda gelmiş ve yaşamış olan ulusların inandıkları tanrıların, kahramanların, devlerin ve perilerin hayat ve bahseden hikayelerdir. Her toplumun kendine özgü bir mitoloji maceraları vardır. Ve temsil ettiği topluluğun aynası gibidir. Mitolojiler toplumdan topluma farklılık gösterdiği gibi ortak yanlarda çok bulunmaktadır. Mitolojide geçen öykülerin hepsi hayal ürünü değildir. Birçok mitolojide geçen tufan olayı, yapılan kazı ve araştırmalar sonuçu gerçek olduğu ispatlanmıştır.
Mitolojilerin en güzeli olarak olarak kabul edilen klasik mitoloji ( Greek mitoloji ) deki öykülerin tamamına yakın bir bölümü ya Anadolu da geçmektedir, yada anadolu ile ilintilidir.

Mitoloji Tanımı İçin Söylenenler:

Carl Gustave Jung’a göre, “Kendi içsel görümüze göre ne olduğumuz ancak mitos aracılığıyla ifade edilebilir. Mitos bilimden daha bireyseldir ve yaşamı ondan daha kesin biçimde ifade eder

Murry Hope’ye göre, Gerçekte tüm mitler gerçeğin bir parçasını içerirler. Kimi yetkelerin salt mitolojisi saydığı Oera Linda Kitabı, Tufan öncesi ve sonrasındaki kadim Frisya halklarının tarihini aktarmaktadır. (Atlantis Efsane mi Yoksa Gerçek mi? sf. 38,39)

Brockhaus adlı Alman ansiklopedisine göre, “Tarihde adı geçmeyen, artık unutulmuş büyük kahramanlara ait efsaneler, mitolojinin kadrosuna girer" (Prof. Dr. B. Ögel. Türk Mitolojisi Cilt 1. sf. 5 ).

E. A. Gardner’e göre, Mitoloji, ”Tabiat varlıkları ile olaylarına, kişilik verme sureti ile anlatma şeklidir (Prof. Dr. B. Ögel. Türk Mitolojisi Cilt 1. sf. 5 ).

Prof. Dr. B. Ögel’e göre, “Efsanelerin kendilerine Mythus veya Mythe denir. Mitoloji ise bu efsaneleri inceleyen bir ilim koludur. Mitoloji araştırmaları, din tarihi incelemeleri ile de yakından ilgilidir. Fakat mitoloji, yalnızca bir din tarihi de değildir.

Mitoloji, insanlığın ruh aleminin sembollerle ifade edilmiş bir aynasıdır. (Prof. Dr. B. Ögel. Türk Mitolojisi Cilt 1. sf. 5,6 ve19)

Ayça Akgüner’e göre Mitoloji, “Efsane Bilimi”dir. Yani ilkel insanların ve insanüstü varlıkların başından geçen masalsı olayların incelenip anlatılmasıdır. Eski çağlarda yaşamış olan insanların doğa olaylarına, sosyal ilişkilerine, dini inançlarına bakış açılarının yorumlanmasıdır. Her ulusun, her ülkenin tarihi; çeşitli efsaneleri, destanları, kahramanlık öykülerini, inanç sistemini tanrılarını, insanlarını, masallarını, söylencelerini barındırır.”
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
mitoloji, ham felsefedir; o, yaşayan ögenin kendi dışından kendinin yeniden yorumudur; şimşek ve yıldırımın korkulan ateşi gibi; ateş denetlendiğinde yerini klasik felsefeye bırakır.
 

sahipsizgolge

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
30 Ocak 2010
Mesajlar
13
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
yorum yapmak için erken mitolojiyi birazdaha acıklayıcı ve saglam temeller üstüne oturtursanız fikirlerini acıklamaya calışanlar da .getiricekleri deillerde ona göre saglam olur..
 

mavi su

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
18
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
70
Fakültede Mitoloji dersimiz vardı. Çok sevdiğim derslerden biriydi. Yunanca uydurulmuş söz anlamındaki mythos deyiminden türetilmiştir.Ölçülü söz anlamındaki epos ve gerçeği dile getiren söz anlamındaki logos’a karşı mit ya da mitos, olağanüstü kahramanlıkları ve doğaüstü güçleri anlatan hayal ürünü sözdür. İnanç alanı kapsamı içindedir. Bilgi öncesi ve dışıdır. Bilgisiz insanlığın dünyayı açıklama ihtiyacından çıkmış ve insanlığa çok uzun süre yetmiştir.
Farklı ülkelerin mitleri arasındaki benzerlikler şaşırtıcıdır.
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Farklı ülkelerin mitleri arasındaki benzerlikler şaşırtıcıdır.

Bu beni de çok şaşırtmıştır..Mitoloji kahramanlarının ve anlatılan efsanelerin doğu/batı/orta Amerika/uzakdoğu/Hindistan varyasyonları var.Olaylar, insanlar ,coğrafi şartlara/dillere göre farklılaşmışsa da, tema ve öz aynı.Bu da mitlerin muhtemelen tek kaynaktan(tek orijinden) dünyaya yayıldığını düşündürtüyor ister istemez..
 

mavi su

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
18
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
70
Ben de tüm kütlürlerin ne denli karmaşık ve farklı görünürlerse görünsünler tek bir kaynaktan çıktıklarını ve bir bütün olarak değerlendirilmeleri gerektiğini düşünüyorum. :)
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Ben de tüm kütlürlerin ne denli karmaşık ve farklı görünürlerse görünsünler tek bir kaynaktan çıktıklarını ve bir bütün olarak değerlendirilmeleri gerektiğini düşünüyorum. :)

Bu tarihsel olarak ayni ya da yakin cografya ve toplumlar icin gecerli olabilir. Yalniz, dunyanin farkli cografya ve toplumlari tarihsel olarak goxz onune alindiginda ve aralarindaki her turlu yasam ve iliski duzen/sistem farki goz onune alindiginda; farkliliklar gozukur.

Belki arandiginda ortak akilci bir nokta bulunabilir. Mesela tanrilastirma uzerine, kahramanlik uzerine v.s.

Bu temelde orneklersek, cennet/cehennem, Adem/Havva uc ibrahimi dinin ortak mitolojisidir. Ama baska cografyalardaki tanrisal/dinsel mitoloji farkli bir akilciliga dayanir.
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Bu temelde orneklersek, cennet/cehennem, Adem/Havva uc ibrahimi dinin ortak mitolojisidir. Ama baska cografyalardaki tanrisal/dinsel mitoloji farkli bir akilciliga dayanir.

Adem-Havva-şeytan kavramları tüm mitlerde (tek tanrılı dinlerden de çok önceleri) mevcut..Bunlar evrensel motifler..Yaradılış/varoluş sorgulaması düşünen ilk türdeş(ler)imizle başlamış..Mitlerin ilk ortaya çıkışları belki de "mit" değildi...Kuşaktan kuşağa sembolize edilerek aktarılırken "bilgi"sel özünü yitirdi..*:)
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Yukaridaki cumleni aciklar misin?, yani "mit degildi" derken, "bekli de olmus olaydi" mi demek istedin?

Neden olmasın? Bütün coğrafyalarda bir "tufan" miti var..Sümer yazılarında, tek Tanrı'lı dinlerde...Belki de buzul çağının sona ermesiyle değişen iklimler bütün dünyayı ve üzerinde yaşayanları etkileyecek sonuçlar doğurdu..Bu doğal olgu, efsaneleşerek kuşaktan kuşağa aktarıldı..Çok mu akıldışı?
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Neden olmasın? Bütün coğrafyalarda bir "tufan" miti var..Sümer yazılarında, tek Tanrı'lı dinlerde...Belki de buzul çağının sona ermesiyle değişen iklimler bütün dünyayı ve üzerinde yaşayanları etkileyecek sonuçlar doğurdu..Bu doğal olgu, efsaneleşerek kuşaktan kuşağa aktarıldı..Çok mu akıldışı?

Mitoloji ile tarihi bir olay farki nedir?, biri tarihte olmus, yasanmis olandir; digeri aklin uydurmasi ve yaratimidir.

Sen simdi ilk insanoglunun olusumunu Adem ve Havva'ya mi bagliyorsun?

Ya da yasam sonrasi bir cennet/cehennem varligindan mi soz ediyorsun?

Ya da bir seytan,melek, peri, cin varligindan mi?

Benim dusuncem bilimsellik uzerinedir ve gozleme dayanir.

Senin, dusuncen inanc ve ideolojiye dayaniyorsa bilemem.

Cunku mitolojinin birak olmuslugunu, bilimsel bir icerigi bile yoktur.

Eger var diyorsan, buyur; goster.

Dolayisiyle konu, akildisilik degil; gozlemdisiliktir.

Aksine gayette akilcidir.
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Mitoloji ile tarihi bir olay farki nedir?, biri tarihte olmus, yasanmis olandir; digeri aklin uydurmasi ve yaratimidir.

Sen simdi ilk insanoglunun olusumunu Adem ve Havva'ya mi bagliyorsun?

Ya da yasam sonrasi bir cennet/cehennem varligindan mi soz ediyorsun?

Ya da bir seytan,melek, peri, cin varligindan mi?

Benim dusuncem bilimsellik uzerinedir ve gozleme dayanir.

Senin, dusuncen inanc ve ideolojiye dayaniyorsa bilemem.

Cunku mitolojinin birak olmuslugunu, bilimsel bir icerigi bile yoktur.

Eger var diyorsan, buyur; goster.

Dolayisiyle konu, akildisilik degil; gozlemdisiliktir.

Aksine gayette akilcidir.

Doğal bir iklimsel olgudan, bu olguya ilişkin neden-sonuç analizi yapamayan (henüz bilgi seviyesi yeterli olmadığı için) ilkçağ insanının algısından ve bunu paylaşımından sözetmek istedim sadece..
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Doğal bir iklimsel olgudan, bu olguya ilişkin neden-sonuç analizi yapamayan (henüz bilgi seviyesi yeterli olmadığı için) ilkçağ insanının algısından ve bunu paylaşımından sözetmek istedim sadece..

Anladim. Yalniz unutmamak gerekirki, tarihin hangi doneminde nasil bir olay olmussa, onun bugun degozlem verebilmesi gerekir.

Mesela, insanoglunun olusumu; diger iki farkli insanoglu cinsiyetinin cinsel birlesimi ile mumkundur. Bu tarihin donemine gore degismez.

Dogal olarak bugun de dunyada tufanlar olabilmektedir, ama onemli olan bu tufan ile ilgili dile gelenlerin,bilimsel olabilirligidir.

Olum, genel bir olgu olmasinin yaninda, ozel bir olgudur. Yani bir kisi, ancak yasiyorsa olumu algilayabilir, bu da kisinin kendi olumu degil, baskasinin olumudur.

Kisi kendi olumunu yasayamaz ve "oldum" diyemez. Cunku olum, olen olarak yasaminin sonudur. Baska yasamlara, dogal zincir olarak acilabilir, ama; bu acilim da onun artik mustakil var olan bolunmezbutunlugu kalmamistir.

Bu temelde de, yasam sonrasi hic bir acidan bilimsel degildir, tamamen inancsaldir.

Tabi neyin mitoloji,neyin tarihte yasanmislik oldugunu, degerlendirecek olanlar yasam surenlerdir.

Bu da tarihte ne oldugunu anlatan acisindan,kendi subjektifini anlatima katmasidir. Tarihe ait, her turlu abartilar, kahramanliklar, efsaneler ve mitolojiler; insanoglunun tarihi ovmek ve tarihi renkli hale getirmek icin yaptigi akilci eklemelerdir.

Iste burada konu olan, bu subjektif eklemelerin, olabilirliginin olup olmadigidir. Cunku o olabilirlik, gozlem verir.
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
... Yalniz unutmamak gerekirki, tarihin hangi doneminde nasil bir olay olmussa, onun bugun degozlem verebilmesi gerekir.

Gözlem verebilmesi, uzun , pahalı araştırmaları ve sabırlı/inatçı/önyargısız araştırmacıları da elzem kılar.Schilimann (umarım doğru yazmışımdır) Truva efsanesinin peşinde koşarken dünya O'na gülüyordu..Türkiye'den tonla buluntu ve altınla kaçtığında da O gülüyordu...
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Gözlem verebilmesi, uzun , pahalı araştırmaları ve sabırlı/inatçı/önyargısız araştırmacıları da elzem kılar.Schilimann (umarım doğru yazmışımdır) Truva efsanesinin peşinde koşarken dünya O'na gülüyordu..Türkiye'den tonla buluntu ve altınla kaçtığında da O gülüyordu...

Birseyin gozlem verebilmesi icin, onun olabilirligi soz konusudur. Zaten boyle bir gecerlilik varsa, denemekten kacinilmaz.

Sence Truva neden bir efsanedir de, tarihte olabilirligigecerli bir olay degildir?
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Birseyin gozlem verebilmesi icin, onun olabilirligi soz konusudur. Zaten boyle bir gecerlilik varsa, denemekten kacinilmaz.

Sence Truva neden bir efsanedir de, tarihte olabilirligigecerli bir olay degildir?

Çünkü kaleme alan Homeros'dir.Bir tarihçi olarak değil, destan yazarı olarak kabul görmüştür.Ayrıca Aşil'in yenilmezliği, O'na atfedilen insan-üstü güçler vb pek çok motif içerir her efsanede olduğu gibi..Yazar, abartılı anlatımıyla ,bilerek de efsaneleştirmeyi seçmiş olabilir....Efsanenin doğaüstü süslemelerini atıp baktığınızda, pekala tarihi bir realiteden sözettiğini/edebileceğini görebilirsiniz.
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Çünkü kaleme alan Homeros'dir.Bir tarihçi olarak değil, destan yazarı olarak kabul görmüştür.Ayrıca Aşil'in yenilmezliği, O'na atfedilen insan-üstü güçler vb pek çok motif içerir her efsanede olduğu gibi..Yazar, abartılı anlatımıyla ,bilerek de efsaneleştirmeyi seçmiş olabilir....Efsanenin doğaüstü süslemelerini atıp baktığınızda, pekala tarihi bir realiteden sözettiğini/edebileceğini görebilirsiniz.

Sence, nedir bu tarihi realite?, kime neye gore realitedir. Hangi temelin realitesidir?

Realiteyi gerceklik olarak aldim. Eger baska anlamda kullandiysan belirt.

Gerceklik, neyin gercek oldugunun ve gercekte var olanin ideolojik ve inancsal ortaya koyumudur.

Bilimsellikte ise, gercek degil; fact yani olgu vardir. Bu olgulasrdan, gozlem ile yanlislanabilene kadar insanoglundan ve tartismasindan bagimsiz evrensel onay almis bilimsel bilgilerdir. Teorileri de test edilmistir ve edilebilmektedir.
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Sence, nedir bu tarihi realite?, kime neye gore realitedir. Hangi temelin realitesidir?

Realiteyi gerceklik olarak aldim. Eger baska anlamda kullandiysan belirt.

Gerceklik, neyin gercek oldugunun ve gercekte var olanin ideolojik ve inancsal ortaya koyumudur.

Bilimsellikte ise, gercek degil; fact yani olgu vardir. Bu olgulasrdan, gozlem ile yanlislanabilene kadar insanoglundan ve tartismasindan bagimsiz evrensel onay almis bilimsel bilgilerdir. Teorileri de test edilmistir ve edilebilmektedir.

Savaşın kendisi bir realitedir.Savaşı betimleyen anlatıcının realitesi ise, öznel olmakla birlikte, anlatıcının tarafında olanlar için zamanla nesnel bir kimlik kazanır.
Savaş olgusuna ölü/yaralı/silah adedi vb dışında bilimsel bakamazsınız.Savaş nedenleri ile ilgili nesnel veriler, dayanaklar bulabilirsiniz..Ama "savaşan insan" için dışardan/yukarıdan bakmak onu bir silaha indirgemek olur..
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Savaşın kendisi bir realitedir.Savaşı betimleyen anlatıcının realitesi ise, öznel olmakla birlikte, anlatıcının tarafında olanlar için zamanla nesnel bir kimlik kazanır.
Savaş olgusuna ölü/yaralı/silah adedi vb dışında bilimsel bakamazsınız.Savaş nedenleri ile ilgili nesnel veriler, dayanaklar bulabilirsiniz..Ama "savaşan insan" için dışardan/yukarıdan bakmak onu bir silaha indirgemek olur..

Senin burada algiladigin realiteyi, ben bir olay olarak adlandiriyorum. "Ama..." ile baslayan son cumleni, aciklar misin?

Bir materyalistin gozunde, insanoglu nedir; sence?
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Senin burada algiladigin realiteyi, ben bir olay olarak adlandiriyorum. "Ama..." ile baslayan son cumleni, aciklar misin?

Bir materyalistin gozunde, insanoglu nedir; sence?

Bir idealistin, bir nihilistin, bir faşistin, pozitivistin .vs gözünde ne ise odur...İnsan ideolojik görüşlere göre tanımlanamaz.
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst