- Konbuyu başlatan
- #1
E
evrensel-insan
Ziyaretçi
Benim iddiam ,numen fenomen ayrımını yapıyor iseniz KAÇINILMAZ olarak METAFİZİK düşünceye gidersiniz...Kişinin kalıcı olarak bilgisinin ötesinde birşeylerin var olduğunu ve nesnel bilginin mümkün olmadığını söylemek demek METAFİZİKTİR diyorum.-Alinti-
Metafizik farkli bir konudur, o yuzden metafizigi dusunce ve bilgi olarak paylasmak adina buraya yeni bir baslik aciyorum.
Metafizik, felsefenin varlik ile ilgili her turlu varliksal ideolojisinin, inancinin dusuncesinin ve tartismasinin yapildigi dalidir.
Metafizigin bir diger klasik anlami da; fizik otesi olarak algilanan; her turlu numenal yeti akil yaratiminin fiziksel ve bilimselk olmayan dalidir. Inanclar, doga ustu, dunya otesi ideolojiler, yasam sonrasi yaratilis uzerine mitolojiler, efsaneler, masallar, mistisizm ve her turlu bunlarin yarattigi karakterler bu konuya girer. Kisaca fenoimen olarak gozlem vermeyen ve bilimsel olarak ortaya konamayan ve bilimsellik disi akilcilik yaratimlari ve kurumsal, kurullasmasal, sistemsel, duzensel somut hale getirilmesidir.
Metafizik varlik konusunda iki ana farkta islenir.
Substential existance, yani mustakil var olan varlik
Relal existance, yani gercek varlik.
Bu konuda felsefi literaturde kendi dali bunyesinde tartisan bakis acilari, ideolojik inanclar da soyledir.
Materyalizm-madde
Idealizm-dusunce
Pozitivizm-yok. Yani pozitivizm mustakil var olan varligi yok olarak algilamaktadir.
Gercek varlik olarakj ta;
Objektivizm-nesne
Subjektivizm-ozne
Isimcilik-yok. Yani isimcilik gercek varligi yok olarak algilamaktadir.
Butun bunlar temelinde gercekligin aklin ideolojik/inancsal dogrulama paralelleri varlik olarak soyledir.
Materyalizm-nesnel olan madde gercektir.
Idealizm-oznel olan dusunce gercektir.
Pozitivizm-pozitif ve isimcilik olarak gerceklik yoktur.
Simdi bu kisa ve oz metafizigin felsefi literaturde ne oldugunu ortaya koyduktan sonra; sizin alintinizi yanitlayalim.
Birincisi ben arim yapmiyor farklarin birligini ortaya koyuyorum.
"Kişinin kalıcı olarak bilgisinin ötesinde birşeylerin var olduğunu ve nesnel bilginin mümkün olmadığını "-Alinti-
Birincisi bilgi metafizigin degil; epistemolojinin konusudur. O yuzden bilgi metafizik bakis acisi ile degerlendirilemez.
Ikincisi nesnel bilgi, epistemolojinin; nesnel varlik, metafizigin konusudur. Ikisi elma armut gibi birbiri ile mukayese edilemez.
Oyuzden metafizik bilgiyi degil; varligi tartisan felsefenin dalidir.
Bilgi konusu ise epistemolojiktir.
Bu acidan benim metafizige epistemolojik olarak bakis acim; yapilandirmaci epistemolojidir. Yani gerceklik insanoglu yapilandirilmisligidir. O yuzden ontoilojik gerceklik yerine yapilandirilmis gerceklik soz konusudur.
Ikincisi bilimsel olarak epistemolojik yani bilimsel felsefe bakis acisi; varligi degil; sadece bilgisini kavramsal olarak ortaya koyar. Bu da varligin hangi temelde ve hangi gerceklik ile ortaya konursa konsun, bilimsel olmadigi konusudur.
Son olarak metafizik, varliksal temelde ne ontolojik ne de teolojik (tanrinin varligi tartismasi) tartisma ve indirgemeli determinist ortaya koyma adina bilimsel degildir.
Benim her seye bakis acim ise bilgisel, bilimsel, bilissel ve kavramsaldir.
Buradaki kavramsali metafizigin subjektivizmi ile karistirmamak gerekir.
Eger varligi degilde bilgiyi yazisacaksak o zamanda tartisma alanimizin metafizik degil; epistemolojidir.
O yuzden bilgiden yola cikarak bir seyin metafizik oldugu ortaya konamaz. Cunku metafizik varligin konusudur, bilginin degil.
Bu acidan ve sizin alintiniz varlik degil; bilgi icerdiginden konu metafizigin degil; epistemolojinin konusudur.
Eger varligi tartisacaksak yeri burasidir.
Simdi buyrun bilimsel olarak alinan ve gozlem veren bilimsel taban olan fenomeni varliksal olarak burada degerlendirin.
Bilimsel olan fenomen degil; onun gozlemidir, yani bilgidir. Eger bunu degerlendirmek istiyorsaniz, bu baslik onun yeri degil.
http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...igin-metafizik-ontolojik-quotcikmaziquot.html
Mesajlar 1 ve 12
Eger bilgiyi ve bilimsel felsefeyi tartismak istiyorsaniz; o da bu baslikta. Burada da bir den fazla mesaj var ve her bir mesaj epistemolkojinin farkli alanlarini degerlendiriyor.
http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...vist-epistemoloji-yapilandirmaci-bilgi-3.html
Metafizik farkli bir konudur, o yuzden metafizigi dusunce ve bilgi olarak paylasmak adina buraya yeni bir baslik aciyorum.
Metafizik, felsefenin varlik ile ilgili her turlu varliksal ideolojisinin, inancinin dusuncesinin ve tartismasinin yapildigi dalidir.
Metafizigin bir diger klasik anlami da; fizik otesi olarak algilanan; her turlu numenal yeti akil yaratiminin fiziksel ve bilimselk olmayan dalidir. Inanclar, doga ustu, dunya otesi ideolojiler, yasam sonrasi yaratilis uzerine mitolojiler, efsaneler, masallar, mistisizm ve her turlu bunlarin yarattigi karakterler bu konuya girer. Kisaca fenoimen olarak gozlem vermeyen ve bilimsel olarak ortaya konamayan ve bilimsellik disi akilcilik yaratimlari ve kurumsal, kurullasmasal, sistemsel, duzensel somut hale getirilmesidir.
Metafizik varlik konusunda iki ana farkta islenir.
Substential existance, yani mustakil var olan varlik
Relal existance, yani gercek varlik.
Bu konuda felsefi literaturde kendi dali bunyesinde tartisan bakis acilari, ideolojik inanclar da soyledir.
Materyalizm-madde
Idealizm-dusunce
Pozitivizm-yok. Yani pozitivizm mustakil var olan varligi yok olarak algilamaktadir.
Gercek varlik olarakj ta;
Objektivizm-nesne
Subjektivizm-ozne
Isimcilik-yok. Yani isimcilik gercek varligi yok olarak algilamaktadir.
Butun bunlar temelinde gercekligin aklin ideolojik/inancsal dogrulama paralelleri varlik olarak soyledir.
Materyalizm-nesnel olan madde gercektir.
Idealizm-oznel olan dusunce gercektir.
Pozitivizm-pozitif ve isimcilik olarak gerceklik yoktur.
Simdi bu kisa ve oz metafizigin felsefi literaturde ne oldugunu ortaya koyduktan sonra; sizin alintinizi yanitlayalim.
Birincisi ben arim yapmiyor farklarin birligini ortaya koyuyorum.
"Kişinin kalıcı olarak bilgisinin ötesinde birşeylerin var olduğunu ve nesnel bilginin mümkün olmadığını "-Alinti-
Birincisi bilgi metafizigin degil; epistemolojinin konusudur. O yuzden bilgi metafizik bakis acisi ile degerlendirilemez.
Ikincisi nesnel bilgi, epistemolojinin; nesnel varlik, metafizigin konusudur. Ikisi elma armut gibi birbiri ile mukayese edilemez.
Oyuzden metafizik bilgiyi degil; varligi tartisan felsefenin dalidir.
Bilgi konusu ise epistemolojiktir.
Bu acidan benim metafizige epistemolojik olarak bakis acim; yapilandirmaci epistemolojidir. Yani gerceklik insanoglu yapilandirilmisligidir. O yuzden ontoilojik gerceklik yerine yapilandirilmis gerceklik soz konusudur.
Ikincisi bilimsel olarak epistemolojik yani bilimsel felsefe bakis acisi; varligi degil; sadece bilgisini kavramsal olarak ortaya koyar. Bu da varligin hangi temelde ve hangi gerceklik ile ortaya konursa konsun, bilimsel olmadigi konusudur.
Son olarak metafizik, varliksal temelde ne ontolojik ne de teolojik (tanrinin varligi tartismasi) tartisma ve indirgemeli determinist ortaya koyma adina bilimsel degildir.
Benim her seye bakis acim ise bilgisel, bilimsel, bilissel ve kavramsaldir.
Buradaki kavramsali metafizigin subjektivizmi ile karistirmamak gerekir.
Eger varligi degilde bilgiyi yazisacaksak o zamanda tartisma alanimizin metafizik degil; epistemolojidir.
O yuzden bilgiden yola cikarak bir seyin metafizik oldugu ortaya konamaz. Cunku metafizik varligin konusudur, bilginin degil.
Bu acidan ve sizin alintiniz varlik degil; bilgi icerdiginden konu metafizigin degil; epistemolojinin konusudur.
Eger varligi tartisacaksak yeri burasidir.
Simdi buyrun bilimsel olarak alinan ve gozlem veren bilimsel taban olan fenomeni varliksal olarak burada degerlendirin.
Bilimsel olan fenomen degil; onun gozlemidir, yani bilgidir. Eger bunu degerlendirmek istiyorsaniz, bu baslik onun yeri degil.
http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...igin-metafizik-ontolojik-quotcikmaziquot.html
Mesajlar 1 ve 12
Eger bilgiyi ve bilimsel felsefeyi tartismak istiyorsaniz; o da bu baslikta. Burada da bir den fazla mesaj var ve her bir mesaj epistemolkojinin farkli alanlarini degerlendiriyor.
http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...vist-epistemoloji-yapilandirmaci-bilgi-3.html