Kuran'i "Okumak/Anlamak" Uygulamak

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Din Bilimleri kategorisinde evrensel-insan tarafından oluşturulan Kuran'i \"Okumak\/Anlamak\" Uygulamak başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 1,394 kez görüntülenmiş, 4 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Din Bilimleri
Konu Başlığı Kuran'i \"Okumak\/Anlamak\" Uygulamak
Konbuyu başlatan evrensel-insan
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan evrensel-insan

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Kronolojik olarak Kur'an'ın ilk yazılan ayetin Alak suresinin birinci ayeti olduğuna inanılır: "Oku O yaratan Rabbinin adıyla!"

Evet Kuran bu ayete gore, "Allah adiyle" okunacak.

Iyide okumak yeterli degil ki!

Nasil anlanacak ve uygulanacak?

Sonucta yazan bir seyi her okuyan kendi beyin duzeyinin ya da kendisine dogumdan verilen degerlerin temelinde okur ve dolayisi ile her bir okuyan, ayni seyi okudugu halde de farkli algilar.

Iste bu temelde "kuran'i anla ve uygula" degisim gosterir.

Kur'an ayetlerinin ne şekilde anlaşılması ve yorumlanması gerektiği ile ilgili mezheplerin değişik görüşleri olmuştur.

Kur'an ayetlerinin yorumlanmasına karşı çıkan ve sadece anlaşıldığı üzere ve dış şekliyle tatbik edilmesi görüşü; Selefilik ve zahirilik,

Ayetlerde derin anlam ve işaretlerin bulunduğu ve asıl anlamlarının bunlar olduğu görüşü; Batıni-tasavvufi ve hurufi görüşler,

Ayetlerin akıl ile yorumlanması, Akılcılar (mutezile),

Ayetlerin akıl ve nakil ile birlikte yorumlanması; Hanefiler

Ayetlerin nakil ile yorumlanması; Nakilciler, hadis ve sünnetçi (sünni)ler,

Nakli reddeden ve sadece Kur'anı kaynak kabul eden Kur'ancılar.


Bunlardan hangisi Anadolu tarihinin ve toplumumunun inanclilarinin "kuran'i anlamasi ve uygulamasi?"

Burada ilginc olan "Benim her turlu rehberim, Kuran'dir" diyenlerin; aslinda soylendigi gibi Islam dininin en nicelikli toplumu olan sunniler olmadigi.

Kur'ancılık (Arapça: قرآنيون‎ Qurʾāniyūn) ya da Kur'an Müslümanlığı sadece Kur'anı İslam'ın ana kaynağı olarak kabul edip diğer İslami kaynakları (Hadis, İcma, Kıyas, vb.) reddeden düşünce sistemi.

Kur'ancılar genel manada Kur'anın herhangi bir açıklamaya ihtiyaç olmaksızın anlaşılabileceğini, bunun yanında hadislerin korunmadığını, korunan kitabın ve sözün yalnız Kur'an olduğunu ve sağlam kabul edilen hadislerin dahi şüphe taşıdığını ve şüphe taşıyan hiçbir metnin dini kaynak olamayacağını iddia ederler. Kur'ancılar bu düşüncüleriyle İslam'ın iki ana mezhebi olan Sünnilik ve Şiilik'ten ayrılırlar

Turklerin musluman oluslari ve Anadolu'ya gelisleri temelinde tarihi olarak Anadolu topraklarindaki yaygin islam anlayisinin (bugunku araplastirma politikasini hesaba katmadan) en son Osmanli dahil, hangi temeldeki "Kuran'i anla ve uygula"oldugunu ortaya koyabilecek olan var mi?

Evet, Kuran'i oku da; nasil ve neye gore anlayacak ve uygulayacaksin?

Bu konuda, Muhammed, yukaridaki "anla ve uygula" lardan hangisini temsil ediyor, ya da etmiyorsa; bu konudaki onerisi nedir?

Bu tarihte ilk defa ne zaman ve neden degismistir?

Yani "kuran'i anlama ve uygulama" farklilik tartismasi ne zaman ve neden baslamistir?

Burada "anlama ve uygulama" disinda acikca "Allah Adina ol ve oldur" dendiginde bu ayetin ya da surenin cesitli nedenler ile "es gecilmesi" ne zaman ve neden baslamistir?
 

meyelan

Filozof
Yeni Üye
Katılım
25 Ağu 2013
Mesajlar
785
Tepkime puanı
26
Puanları
28
Bu başlık sorusu eminiz ki ilk kez sorgulanan bir konu değil,bu sebeblede bahsettiğiniz guruplanmalar oluşmuş.Yani siz cevapların yorum farkından kaynaklı çeşitliliğini anlatmışsınız zaten;
O zaman siz din bilimci olmayan bizlerden kronolojik ve neden sonuç ilişkisi içeren bir cevap mı bekliyorsunuz?
Eğer kendi yorumumuzu istiyorsanız bu ,senin düşüncen ,benim yada onun düşüncesi çerçevesinde kalır,paylaşımı hedefe ulaştırmaz.
Ama benim düşüncem kıymeti olmasada;daha öncede bir sebeple sizinle mütala ettiğimiz gibi,insanın üstün varlığa inanma ihtiyacıyla bağlantılı.Şöyle ki;ayetleri gerçek kastıyla anlamaya kalksanız Kur an ı mucize kılan,tüm zamanlara hakimiyet konusu es geçmiş olur.Eski açıklamalar üzerinden gidilse günümüze denk gelmez,ulemaya da pek güvenilmez.Bahsettiğiniz vur kır öldür ayetleri sosyal düzenini Kur an la kurmuş insanlar içindir.Tam bir islam deveti olsaydık;kimseyi hırsızlık yapacak duruma düşürmezdik,kimseyide çarprazlama kesmezdk.
 

alpi

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
29 May 2014
Mesajlar
416
Tepkime puanı
1
Puanları
18
Yaş
47
Yüce Allah'ın ilk inzal ettiği ayetler
1- Oku Yaratan Rabbinin adıyla!
2- O, insanı bir alekadan (embriyodan) yarattı.
3- Oku! Rabbin sonsuz kerem sahibidir.
4- O Rab ki kalemle yazmayı öğretti.
5- İnsana bilmediği şeyleri öğretti.

İlk inzal olan ayette iki emir ve bir de vurgu vardır birincisi "OKU" ikincisi "RABBİNİN ADIYLA" dır. Vurgu ise "YARATAN RABBİN"dir.

Bu ayetin muhatabı Sevgili Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselatu vesselamdır(Okuma yazma bilmeyen bir peygambere emir geldiği hatırdan çıkarılmamalıdır.) ve O'nun şahsında biz insanlardır.

Sevgili Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselatu vesselam okuma yazma bilmezdi, dolayısı ile buradaki oku emri metin okumak anlamında değildir. Eğer metin okumak anlamında olsaydı o andan itibaren Sevgili Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselatu vesselam emri yerine getirebilmek için okuma öğrenmeye çalışacaktı ve iş burada bitecekti. Ancak O hayatı boyunca okuma yazma öğrenmedi. Buradaki oku emri Kuran metnini oku da değildir, çünkü daha ortada bir kitap yoktur. Olmayan bir şeyin okunmasını emretmek abes olacaktır. Zaten Sevgili Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselatu vesselamın okuma bilmiyor olması bu seçeneği de ortadan kaldırmış oluyor.

O halde okumanın başka bir anlamı olmalı. Buna günlük hayatta rastlamak mümkün. Mesela Sayın … doların yükselişini nasıl okumalıyız. Amerika’nın Irak'a saldırmasını nasıl okumalıyız? Bir aslanın yavrusuna olan merhametini nasıl okumalıyız? Tabi okumak bununla da sınırlı değil. Mesela; Senin ne düşündüğünü gözlerinden okuyorum yada tabiatı okuyarak Allah’a ulaşılabilir. Anneler çocuklarının bir sıkıntısı olduğunu hemen anlarlar. Burada da bir okuma söz konusudur Örnekleri çoğaltabiliriz.

Ancak "OKU" kelimesinde takılı kalırda devam etmezsek böyle bir emrin gelmesi anlamsız olacaktır ki herkes zaten bir şeyler okuyor, bu durumda emrin gelmesine ne gerek vardı ki?

Ayetin devamında Yüce Allah "Yaratan Rabbinin adıyla" diyor. Dikkat edin Rabbinin adıyla değil Yaratan Rabbinin adıyla. Peki, ne fark var? Eğer sadece Rabbinin adıyla olsaydı "Bismillah(Allah’ın Adıyla)" der okurduk. Ama okumayı Yaratan Rabbin adıyla yapınca işler değişiyor. Evet, şimdi okumaya başla ne okuyacaksın gökyüzünü mü? Gökyüzünü, onu Yaratan Rabbinin adıyla oku. Hayvanları mı okuyacaksın. O halde o hayvanı yaratanı göz önünde bulundurmadan okursan yanlış okursun. O nu yaratanın Allah olduğu bilincindeyken oku. Fizik mi okuyacaksın? Yerçekimini umursamadan nasıl ki fizik uzmanı olamazsan, o yerçekimini yaratanı hesaba katmadan asla hakikate ulaşamazsın.

Bu ayet tek başına inzal olmamıştır. Alak Suresinin ilk beş ayeti ile birlikte inzal olmuştur. Bu ayetle birlikte diğer ayetler bir bütün olarak ele alınıp değerlendirilirse daha doğru olacaktır. Çünkü birlikte inzal olan ayetler birbirleriyle ilişkilidir.
 

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Burada uc farkli eylem var.

Okumak

Anlamak

Uygulamak.

Fark okumaktan degil, yani her bir musluman sadece kuran'i okuyor.

Fark okundugunda ne anlandigi ve okunmanin getirdigi uygulama da basliyor.

Iste o yuzden islam dininde mezhepler var.

Bu acidan; kuran tek rehber kaynak olsa bile, onu okuyan ve anliyan ve de uygulayan farki ortaya cikiyor.

Bu oyle bir fark ki, iki kendine musluman diyenin bir birini suclamasi ve katletmesine kadar gidiyor.

O yuzden burada iki farkli algi ortaya cikiyor.

Kurani, aynen yazdigi gibi anlamak ve uygulamak

Kuranda yazani akil ile yorumlamak ve oyle uygulamak.

Birinciye gore ikinci "Allah'a sirk kosmak" olarak degerlendirilir.

Ikinci ise, akli kullanmanin kuran'in daha acik yorumlanacagini savunur.

Yani akil, Kuran'da yazanlar verildigi gibi algilansin diye kullanilir.

Bunlardan hangisinin dogru oldugu ise, anlamsizdir.

Cunku her bir mezhep kendi inandigi dogrusunca hareket eder ve hic bir mezhep te digerine kendi dogrusunu dayatamaz.
 

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Burada uc farkli eylem var.

Okumak

Anlamak

Uygulamak.

Fark okumaktan degil, yani her bir musluman sadece kuran'i okuyor.

Fark okundugunda ne anlandigi ve okunmanin getirdigi uygulama da basliyor.

Iste o yuzden islam dininde mezhepler var.

Bu acidan; kuran tek rehber kaynak olsa bile, onu okuyan ve anliyan ve de uygulayan farki ortaya cikiyor.

Bu oyle bir fark ki, iki kendine musluman diyenin bir birini suclamasi ve katletmesine kadar gidiyor.

O yuzden burada iki farkli algi ortaya cikiyor.

Kurani, aynen yazdigi gibi anlamak ve uygulamak

Kuranda yazani akil ile yorumlamak ve oyle uygulamak.

Birinciye gore ikinci "Allah'a sirk kosmak" olarak degerlendirilir.

Ikinci ise, akli kullanmanin kuran'in daha acik yorumlanacagini savunur.

Yani akil, Kuran'da yazanlar verildigi gibi algilansin diye kullanilir.

Bunlardan hangisinin dogru oldugu ise, anlamsizdir.

Cunku her bir mezhep kendi inandigi dogrusunca hareket eder ve hic bir mezhep te digerine kendi dogrusunu dayatamaz.
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst