Iyilik ne için yapılır?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefi Tartışmalar kategorisinde mukeat tarafından oluşturulan Iyilik ne için yapılır? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 7,273 kez görüntülenmiş, 34 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefi Tartışmalar
Konu Başlığı Iyilik ne için yapılır?
Konbuyu başlatan mukeat
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan "ictenlik"

mukeat

Yeni üye
Yeni Üye
Katılım
5 Ağu 2009
Mesajlar
55
Tepkime puanı
0
Puanları
6
Yaş
2023
İyilik denen olgu nedir? Ne için yapılır? Ahiret korkusuyla iyilik iyilik midir?
 
M

monaliza

Ziyaretçi
İyilik hiç bir karşılık beklemeksizin, çıkar gözetmeksizin, başka/larının yararına doğru işler yapmak,
bizde olan güzellikleri çıkarımsız paylaşmaktır.

Karşılık beklenerek yapılan hiç bir faaliyet iyilik olarak nitelenemez. O çıkar ilişkisidir. Ticarettir.
Hangi alanda olursa olsun.

İyiliğin tek taktir mercii; Allah' tır.
Allah rızası için yapılmayan her hareket (iyilik anlamında) bu dünya ile sınırlıdır.
Korkuyla yapılan hiç bir şey iyilik olamaz.
Korkuyla ancak belki;görevler yapılabilir. Önemli ve güzel olan da; görevleri korku ile değil ,sevgi ile yapmaktır.

Allah rızası için yapılan iyilikler ;(ki "Allah iyiliği ve doğruluğu dilediği ve sevdiği için iyi ve doğru olmaya çalışırız")
"karşılığı Allah'tan beklendiği için iyilik olmaktan çıkar" demek bana göre büyük yanılgıdır.
Allah'ın rızasına kavuşabilme arzusu insana en güzel eylemleri yaptırır. Zira insanın yaratılışı iyiliğe meyillidir.
Nefsi ve şeytan kötüye sevk eder. Kulunu en iyi tanıyan yaratıcı da o yüzden; gönülden geçen iyilikte bulunma niyetine
dahi rızası ve şevkati ile baktığını beyan etmiştir.

Örneğin;zekat vermek görevdir, sadaka vermek iyiliktir,sevabtır. Sevabın en büyük anlamı Allah'ın rızasıdır.
Allah rızası için yapılmayan iyilikler de ise; riya yada çıkar beklentisi olması fazlası ile muhtemeldir.
 

Süreyya Önal

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
16 Nis 2010
Mesajlar
469
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Selam,


Bir yaşam harcanacak denli dallı-budaklı bir konu bu.. tek! tanımım yok(daralırım) anlayışımı geliştirme çabam/gayretim var.

bana göre... kişinin, kendisine/çevresine yönelik konsantrasyonu ile başlayan sürecde senkronize bir olgunun, giderek her alana dalga dalga yayılan hali, iyilik!

ahiret korkusundan mı ? diye de eklenmiş soruya..

benim anladığım ahir zaman? an'ın sonrasına dair tüm zamanı kapsamakta bu açıdan da bakınca aklımca düşün/tedbir anlayışım kiminin, anlamı kısır/dar! korku anlayışına takılabilir.

Bunun gibi çeşitli tanımların; kafa sayısınca aklın, kendi duygularınca -a karşılık- yol alması vs.sürekli izlenemeyen, çoğunluk kopan bazen iyi !! halden hüküm giyebildiğiniz : ) ..ve sair konunun UZunnnnnnn içiçe geçtiği bir şey

yine de -son tahlilde- herşeye rağmen!!! varlığı (insanı/çevresini) hayata düğüm düğüm bağlayan- sirayet eden adı gibi bir ŞEY de, iyilik!

karışık oldu :confused: ..galiba enn İYİsi iyiliğe fazla takılmamak : )))
 

Aksiyom

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
4 Tem 2009
Mesajlar
569
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
32
İyilik denen olgu nedir? Ne için yapılır? Ahiret korkusuyla iyilik iyilik midir?
İyilik denen olgu kimliksel seçimlerimizle vardır.Müslüman dininde kesilen kurban acı çektirilmeden kurban edilirken Afrika kabilelerinde canlının çektiği acı kurbanın yerine ulaşımını gösterir.Burada ki asıl sorunsal ben neyi ne için yapıyorum?Yere düşen birini kaldırırken cennete gidiş bonuslarımı artırmak için mi kaldırıyorum? Ya da etrafındaki insanın senin kimliğine iyi insan olgusunu eklemesi için mi?
Kendi içinim tamamen SEVGİ durumudur.Karşı ne kadar kötü olursa olsun hepimizdeki ortak kesre odaklanıyorum sevgi sevgi! Tabi ki bu durum sevgi nedir/ne olmalıdır konusuna giriyor,herkese göre değişkenliğiyle kalsın.
Ahiret korkusu da neyin nesi? Hala insanlar ateşte yanacaklarını mı düşünüyor? Yoksa saç teli inceliğindeki köprüden geçeceklerini? Önce arınmalı insan tüm geçmişin yükünden! Şimdilik...
Saygılar.
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Bu başlık altında;
İnsanlar ve toplumlar arası ilişkilerde yitirilmemesi gereken temel olgu olarak
genel kabul gören İYİLİK yapma, İYİLİKTE bulunma' nın temel koşullarını irdelemek
bence daha yararlı olacaktır.

İyiliği yapan açısından "karşılık beklememek" kıstas iken, iyilik yapılan/ların koşul ve
görevleri ne/ler olmalıdır? Toplumda öyle insanlar var ki; kendisi rahat ve atıl yaşayacak,
çalışıp,çırpınan/lar ona yardım edecek... Bu zihniyeti kabul etmiyorum.
İyilik çaba gösterdiği halde başarıya ulaşamayanlara yapılması gereken karşılıksız, koşulsuz,
beklentisiz katılım ve paylaşım olmalıdır.

Derin hoşgörü ve empati güzel bir özellik olmasına ve iyilik yapma duygusunu desteklemesine
karşın, bazılarını üretime katılmaktan men'e ve anlamsız beklentilere itiyorsa; ne yapılmış olursa olsun
bu iyilik değildir. Sevgi de içermez, şevkat de içermez.

"Veren el, alan elden üstündür..." hadis-i Şerifi vermeyi(yani iyilik yapmayı) desteklerken,
yaşam içinde aktif olmayı da desteklemiştir. Ayrıca bu konu çerçevesinde; "iyiylikten maraz doğurtmamaya" da
önemli özeni göstermek gerektiği inancındayım...

Güzel ve önemli bir konu. Katılımın fazla olmasını bekliyorum.
 

Aksiyom

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
4 Tem 2009
Mesajlar
569
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
32
Ahiret ya da herhangi bir çıkar uğruna uygulanan eylemin tamamen ego ve bencillik ürünü olduğunu düşünüyorum.
Bu yüzden iyiliği herhangi bir doktrinsel temelin üzerine oturtmadan tartışmak daha mantıklıdır.
Sevgili monaliza,kendimde yaşadıklarımı ve/veya iyilik adına bulunduğum eylemi saf anlatmam için önümdeki genel geçer-temel koşulları olan- iyilik anlayışını yıkmam gerekiyor böylesi bir uğraşıda eylemi kalıplamak yerine yıkımı yıkımdan arta kalanlardan temizleyip yapıma geçirmek en anlamlı diye düşünüyorum.
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Ahiret için eylemde bulunmak çıkar değil,görevdir sevgili aksiyom.
Allah'ın rızasını kazanmak ümidiyle eylemde bulunmak da iyiliği asla
bir doktrin üzerine inşa etmek anlamını taşımaz.
 

Aksiyom

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
4 Tem 2009
Mesajlar
569
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
32
Ahiret için eylemde bulunmak çıkar değil,görevdir sevgili aksiyom.
Allah'ın rızasını kazanmak ümidiyle eylemde bulunmak da iyiliği asla
bir doktrin üzerine inşa etmek anlamını taşımaz.
Görev ne için yapılır? Allahın rızasını kazanmak amacıyla yapılan eylem tamamen ondan gelecek ödül için değil midir? Ben'i tanımlamadan biz olmak hakikat mi?
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Yaşamın amacı zaten Allah'a kulluk etmek ve O'nun rızasını gütmek değil midir?
Her nimet O'ndan gelirken ,nimete şükür gerekmeyecek midir?

Ben'i tanımlamadan biz olmak hakikat mi? Bunu şu anki yazış amacınızla ,açabilir misiniz?
 

Aksiyom

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
4 Tem 2009
Mesajlar
569
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
32
Neden kul olmaya bu kadar meraklıyız? Hallac gibi en'el HAK dersem beni nasıl öldürecekler? Ben kulluğa ya da insanı Tanrı karşısında küçük düşüren hiç bir dine inanmıyorum,bir ben var ki herşeyden ve herkesten öte... Nimete şükrü ben bağdaştıramadım affınıza sığınıyorum?

Ben olmadan biz olmaktan kastım, insanların kendilerini tanımadan bilmeden ilk Tanrının dinsel isimlerini öğrenmeleri ilk Tanrının sözde kurallarını bilmelerinden bahsediyorum.Birey bilinci olmadan ulaştığımız mutlaklıkta kendimizi nasıl ifade edeceğiz?Kulluk ederek mi şükrederek mi?Peki ya ötesi,öte bilinç,aşkın bilinç?
Önemli ve hakiki olan Tanrı inancına sahip olmak değil,varlığının bilincine varmak olduğunu savunuyorum..
 

ekrem07-

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
28 Ağu 2010
Mesajlar
6
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
bana göre karşılıksız iyilik yoktur her iyiliğin bir karşılığı oldugu kesındır..yani karşılık alınamıcak iyiliklerde vardır tabi ama yıne insanın kendini mutlu etme çabası değilmidir iyilik...ya karşılık beklendıği için iyilik yapılır yada kendini mutlu etmek için.ahiret korkusu da iyilik yaparken etken olabilir ama ahiret varmıdır önce bunun sonucuna varsak?
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Karşılıksız iyilik nasıl olmaz anlayamıyorum. Ayrıca Allah Rızası için yapılan bir eylem nasıl oluyor da iyilik sayılmıyor. Bunu da anlayamıyorum. İyiliği emreden/öneren Allah olduğuna göre bunun tartışılmasını da anlayamıyorum.

Geçen gün evimin penceresinden dışarı bakarken bir kedi miyavlayarak pencereye doğru geldi. Kedinin aç olduğunu düşündüm ve yiyecek bir şeyler alarak kediye götürdüm, gerçekten öylesine açmış ki, o yiyeceği götürdüğüm için sevinç duydum. Ancak, kediye yiyecek götürürken aklımdan kedinin aç olabileceğinden ve doyurmaktan başka hiç bir şey geçmemişti. Kediyi doyurduktan sonra mutlu oldum. Davranışım çok güzeldi... Hiç bir beklentim yoktu. Ama ben kediyi besledikten sonra üzüntüyle karışık, buruk bir mutluluk duymuştum.

Demek oluyor ki; karşılıksız iyilik vardır. Ve izah edemediğimiz pek çok olgu da vardır. Her şeyi felsefe yada mantık yolu ile açıklamak olanaksızdır.
 

aslı melis

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
18 Ağu 2010
Mesajlar
9
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Karşılıksız iyilik nasıl olmaz anlayamıyorum. Ayrıca Allah Rızası için yapılan bir eylem nasıl oluyor da iyilik sayılmıyor. Bunu da anlayamıyorum. İyiliği emreden/öneren Allah olduğuna göre bunun tartışılmasını da anlayamıyorum.

Geçen gün evimin penceresinden dışarı bakarken bir kedi miyavlayarak pencereye doğru geldi. Kedinin aç olduğunu düşündüm ve yiyecek bir şeyler alarak kediye götürdüm, gerçekten öylesine açmış ki, o yiyeceği götürdüğüm için sevinç duydum. Ancak, kediye yiyecek götürürken aklımdan kedinin aç olabileceğinden ve doyurmaktan başka hiç bir şey geçmemişti. Kediyi doyurduktan sonra mutlu oldum. Davranışım çok güzeldi... Hiç bir beklentim yoktu. Ama ben kediyi besledikten sonra üzüntüyle karışık, buruk bir mutluluk duymuştum.

Demek oluyor ki; karşılıksız iyilik vardır. Ve izah edemediğimiz pek çok olgu da vardır. Her şeyi felsefe yada mantık yolu ile açıklamak olanaksızdır.

ınsanoglu kendı hazzı için ıyılık yapar.mesela kedıyı besledıkten sonra mutluluk duyulması...
 

Süreyya Önal

Sorgucu Üye
Yeni Üye
Katılım
16 Nis 2010
Mesajlar
469
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
nefes tüketmek nefse galib gelmek içindir.Akl'edip-gayret gösterip,başı boş isyandan uzak,Hakka inanıp -yüzünü- halka dönmektir.Birbirine de hakkı tavsiye edip yararlı işde yardımlaşabilmektir. O zaman hayat mücadele değil yardımlaşmadan ibaret olur.

Özü-sözü bir,riyakarlık-münafıklık yapmayan,iradesine sahip, çıkar dalkavukluğu yapmayıp,düşmanlık yolunda yardımlaşmayan, Aklını-gönlüyle bir edip inandığına -yine de- haddi gözeterek gayret eyleyen RIZA ÇEMBERİNDEDİR. İyilik bir haldir. O' halde -iyilik, yapmak için neden aranmaz- neden biz olmalıyız.
 

ekrem07-

Felsefe.net
Yeni Üye
Katılım
28 Ağu 2010
Mesajlar
6
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
kediyi beslemek karşılıksız bi iyilik midir sence..kediyi beslemek seni mutlu etti ve bu konuya kediyi beslediğini anlatarak cevap verdiğin için kediyi besleyerek yaptığın iyiliğin karşılığını çoktan aldın....
 
M

monaliza

Ziyaretçi
kediyi beslemek karşılıksız bi iyilik midir sence..kediyi beslemek seni mutlu etti ve bu konuya kediyi beslediğini anlatarak cevap verdiğin için kediyi besleyerek yaptığın iyiliğin karşılığını çoktan aldın....

O halde hiç ağzımızı açmayalım,hatta nefes bile almayalım,içimizde dursun. Hiç bir şeyi paylaşmayalım, konuşmayalım...Ne dersiniz??? Böylece karşılıksız iyilik yapmış olabiliriz belki...
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
İyi ve kötü zıt olgulardır ve iç-içe bulunurlar. İyi ile “iyilik” bir-aynı olgular değillerdir. Kötünün karşısında iyi olmanın etik-estetik-toplumsal değeri ve karşılığı vardır. Ancak, iyilik olarak tanımlanan edimin böylesi bir içeriği yoktur. Başka bir kişiye ya da bir başka canlıya iyilik yaptığını söylemek onu minnet duygusu altına bırakarak kendini yüceltme çabasından başka bir davranış sayılamaz. Yaralanan birine ilk yardımı yapmak “iyilik” değil, insan/canlı olmanın bir gereğidir/sorumluluğudur; tersine yapmamak ise, etik dışı davranmak/egoya yenik düşmektir. İlk-yardımı yapan kişinin bundan dolayı övünmeye hakkı yoktur. Olguları tanımlarken kişilerin psiko-sosyal durumlarını olgunun dışında tutmaları gerekir; yoksa olgu ile kişi gerçeği çakışırlar ve olgu gerçek olarak algılanamaz, değerlendirilemez. “iyilik” bir küçümsemedir.
 

ayşenur

Üye
Yeni Üye
Katılım
25 Ağu 2010
Mesajlar
236
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
müslüman dini değil islam dini. bu dini kabul eden kişiye müslüman ya da muhammedi denir.
 
M

monaliza

Ziyaretçi
Okumadan anlamak,düşünmeden hissetmek mümkün müdür?
ya da havanda su dövmek daha mı kolay...
Herkes istediğini anlar...
Ve ne yazık ki,ortaya saçmasapan manzaralar çıkar.
İyilik budur bence...Hiç bir şey hissetmez insan en azından.
 

endlesslive

Üye
Yeni Üye
Katılım
23 Haz 2010
Mesajlar
155
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
iyilik iyilere mi özeldir
kötüler de iyilik yapabilir mi
iyiler kötülük yapabiliyorsa
kötüler de iyilik yapabilir elbet
bir köpeğe su verdiği için pirü pak olan
bir eşkiyanın meselini dinlemiştim çocukken
iyilik kendini iyi hissettirirse
kötülük kötü mü hissettirir
"iyilik yap at denize
balık bilmezse halik bilir" demişler
bir insan keyifle oturuo dururken
birdenbire fırlayıp
"tutmayın beni iyilik yapacam.."
der mi
hay Allah iyiliğimi versin
emi
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst