David Hume – Nedensellik – Neden Nedir

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefe Makaleleri kategorisinde faust tarafından oluşturulan David Hume – Nedensellik – Neden Nedir başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 7,146 kez görüntülenmiş, 7 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefe Makaleleri
Konu Başlığı David Hume – Nedensellik – Neden Nedir
Konbuyu başlatan faust
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan glsezinrs
F

faust

Ziyaretçi
Tanrı’nın varlığı, olgusal bir sorundur: Ya vardır ya da yoktur. Olgusal sorunlar veya varoluşla ilgili sorunlar da ancak gözlemle çözümlenebilir. Tanrı’yı kim gözlemlemiş? Tanrı’nın var olduğuna dair gözleme dayanan ciddi kanıtların bulunmadığını söylüyor Hume. Gözleme dayanan kanıtlar olduğu iddia edilen şeylerin, çıkarımsal, dolaylı ve bulanık olduklarını hiç zorluk çekmeden gösterir. Bu yönde, olsa olsa evrenin gösterdiği düzenin, muhtemelen uzaktan düzenleyici bir zekaya benzeyen bir şeyin dışavurumu olabileceği iddia edilebilir Huma’a göre. Fakat bu (ister Hıristiyan ister Yahudilerin olsun) bir kişi olarak Tanrı’nın varlığını ispatlamaktan çok uzaktır. Kesinlikle ilgili duygular da bilgi değildir. Hem Tanrı hem de benlik konusunda Hume’un kanıtlamaları aynı temel biçimi gösterir. Bu şeylerin var olduklarını haklı olarak iddia edebilmek için gözleme dayanan deneylerle onun varlığıyla ilgili kanıtları gösterebilmemiz gerekir. Hume, bu temel kanıtlama biçimini, en etkili şekilde, bütün neden ve etki ilişkilerinde, yani nedensellikte kullanmıştır.

Felsefeyle ilk kez tanışan için, filozofların nedenselliğe neden bu denli önem verdikleri kolayca anlaşılamayabilir.
Geçerken belirtelim, nedensellik bilimadamlarının da temel ilgi konularındandır. Bunun nedeni, nedenselliğin bilinen dünyanın bütününü birbirine bağlayan şey gibi görünmesidir: Evrenin, tamamen bir kaostan ibaret olmamasının nedeni işte budur.
Bir olay başka bir olayın nedenidir ya da tersi. Olan bitenlerin çoğunda şaşmaz düzenlilikler vardır; öyle ki farklı durumlar, bizim anlama yetimiz tarafından kavranabilecek biçimde birbiriyle bağlantılıdır; bu sayede çevremizde olup bitenlere anlam verebiliriz. Nedensel bağlantı gibi bir şey olmasaydı, deneylerimiz anlaşılabilirlikten yoksun olurdu; bu durumda (daha alt düzeydeki hayvanların yaşamından farklı olarak) insan hayatı olanaksız olurdu. Sağduyu, nedensel bağlantıyı doğal kabul ederken, bilimadamı, o zamana kadar bilinmeyen nedensel bağlantıları ortaya çıkarmaya çalışır. Filozof ise tam da nedenselliğin kendisinin doğasını soruşturur ve “o olmasaydı dünyanın anlaşılabilir olmaktan çıkacağı bu şaşırtıcı görüngü, nedensellik nedir?” diye sorar. Başka bir deyişle, filozofun görevi, gerçekliği en genel özellikleriyle anlamak olduğundan, nedenselliği anlamanın başlıca uğraşlarından biri olması gerektiğini düşünür.
Hume, nedensel bağlantının (tıpkı benlik ve Tanrı gibi) gözlemlenemeyeceğini ileri sürdü. B olayının nedeninin A olayı olduğunu söyleyebiliriz ama gerçekte bütün gözlemlediğimiz şey, önce A olayının geldiği, onu B olayının izlediğidir. Üçüncü bir şey, yani bu ikisini birbirine bağlayan nedensel bir bağlantı gözlemlemeyiz. Fakat, A’nın B’nin nedeni olduğunu söylemek, önce A, sonra B oldu demekle aynı değildir; A, B’yi meydana getirdi, yani A olduğu için B oldu demektir. Dolayısıyla bütün gözlemlediğimiz, olayların bir sıra izlemesi, ardışık olmasıdır. Oysa nedensel ilişki zorunlu bir bağlantıdır. Olsa olsa şunu söyleyebilirsiniz: “Evet ama bu örnekte A, B’nin nedeniydi; çünkü, A türünde bir olayı her zaman kaçınılmaz olarak B türünde bir olayın izlediğini söyleyebilirim. Nedensel ilişkinin, yalnızca olayların aynı zamanda ortaya çıkmalarından ibaret olmadığını kabul ederim. Fakat, olaylarda sürekli ve değişmez bir biraradalık gördüğünüzde, nedensel bağlantının iş başında olduğunu bilirsiniz”. Fakat bu da yeterli değildir. Var olduğundan beri gündüzü hep bir gece izlemiştir; ancak gündüz, gecenin nedeni değildir; gündüz ve gecenin her ikisinin de nedeni başkadır, yani dünyanın güneşin etrafında dönerken kendi ekseni etrafında dönmesi. Dolayısıyla, iki şey arasındaki bağlantı, hiçbirinin birbirinin nedeni olmadığı değişmez bir bağlantı olabilir.
Durum buyken, bütün gözlemleyebildiğimiz eğer olayların sürekli bir birliktelik gösteriyor olmasıysa, bağlantının nedensel olduğu örneklerle nedensel olmadığı örnekleri birbirinden nasıl ayırt edeceğiz?
Bryan Magge – Felsefenin Öyküsü
 

Nejdet Evren

Kahin
Yeni Üye
Katılım
19 Ağu 2008
Mesajlar
3,589
Tepkime puanı
179
Puanları
63
Yaş
60
Nedenselliğin vardığı/varacağı nokta determinizmdir; kaderciliğin/fatalizmin diğer yüzü sayılabilir. Salman Rushdie bu konuda güzel bir tesbite bulunmaktadır, diyor ki; “... Şayet rastlantı diye bir şey yoksa tabii; rastlantı yoksa,...o zaman ya –iyimserlikle- keyiften dört köşe olacağız çünkü her şey önceden planlanmışsa hepimizin bir anlamı var demektir ve kendimizin rastlantı eseri, niçinsiz olduğunu bilme dehşetinden kurtuluruz; ya da –kötümserlikle- düşünce karar eylem üçlüsünün beyhudeliğini anlayarak anında pes edeceğiz çünkü düşündüklerimiz hiçbir şeyi değiştirmeyecek; her şey olduğu gibi kalacak. Peki iyimserlik nerede? Kederde mi kaosta mı?...” Yaratmaların çoğu –belki de hepsi- birer rastlantılar sonucunda keşfedilmiş olabilirler ancak yaratmak her koşulda/durumda bir rastlantı değildir. Yaratmak için atılan her adım, her girişim, her deneme, her düşünce onu rastlantı olmaktan çıkaracaktır. Rastlantı her yer/zamanda ortaya çıkabilir, bilincin/belleğin olduğu yer/zamanda da olacaktır ve fakat rastlantıyı yok eden olgunun tek belirleyeni de bilinç/bellek olacaktır.
 

iuflsfozkn

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
8 Ocak 2011
Mesajlar
641
Tepkime puanı
0
Puanları
16
Yaş
38
Durum buyken, bütün gözlemleyebildiğimiz eğer olayların sürekli bir birliktelik gösteriyor olmasıysa, bağlantının nedensel olduğu örneklerle nedensel olmadığı örnekleri birbirinden nasıl ayırt edeceğiz?


Yazıyı okumayı bitirmeden bu ustteki soruyu kendime sorup cevap arıyordum ve yazının sonunda bu soruyu görünce cevabı bulma istegim daha da arttı
Somut olaylardan başlayalım . Kırmızı topu yuvarladim önünde duran siyah topa çarptı siyah top hareket etti bir sure ve durdu. Biz siyah topun hareket nedenini kırmızı top ile açıklarsak hata ederiz hatta bir adım öteye gidelim kırmızı topun çarpması da hareket eden bir siyah top nedeni değil ! Neden mı? Hume un elinde oyuncak olmuş fizik yasalar gereği açıklamada yanılgı ortaya çıkıyor ve diyor ki siyah topun hareket nedeni kırmızının ona çarpmasıdir . Evet görünen bu ! Fakat gercek farklı ! Aristo nun ilk hareket ettiricisini düşünelim Aristo neden ilk hareket ettiriciye ihtiyac duydu ? Çünkü hareket kanunlarına belli ölçüde vakıf oldu ve hareket icin kuvvete ihtiyac vardı . Topun hareket nedeni siyah topa uygulanan kuvvetin sürtünme kuvveti ve kütlenin doğurduğu tepki -eylemsizlik istegi- den daha büyük bir kuvvet olmasıdır ,topun yaptıgı kanunlara uygun hareket etmek
Bakınız hume bizi alışkanlıkların kurbanı olmakla suçluyor . Biz güneşi hep doğudan doğarken gördük diye 1000 yıl sonra aynı kanun devam edecek diyemez misiz.! Hume burda kendine kaçamak alanı oluşturuyor evet gelecegi bilemeyiz fakat gecmis , gelecegin teminatidir . Gecmiste elektrik keşfedilmese de elektrik kanunları vardı ve işlevsel durumdaydı biz bir fabrika gibi düzenli çalışan bir dünyaya sahibiz kanunlardan herhangi birinin değişmesi fabrikanın bozulmasiyla sonuçlanır ! Bir düğmede bir iplik kaçması tümden düğmenin kopmasına neden olabildiği gibi dünya ve evrenin ilk hareket ettiricisinin koyduğu kanunlar gorulmesede islevseldir ve kanunlardan birinin değişmesi tüm kanunları etkileyecektir !!!
Makalede gecen geceden sonra gündüzün gelmesi bize gündüzün nedeni gecedir deme hakkını vermez kısmı kesinlikle doğru . Ama dikkat ederseniz hume açıklamayı dunya ve gezegenlerin tabi olduğu kanunla açıklar ve kendine göre paçayı yırtar
Yalnız top orneginde bizle dalga gecer !! İluzyona bas vurur kanunları hiçe sayar hareket kanunlarından bahsediyorum !!!!
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Ataşa oturtulmuş tenceredeki suyu kaynatanın ateş olduğunu biliriz ve gözlemleyebiliriz der Hume.Peki ateşin niçin yakıcı olduğuna cevap verebilir miyiz diye sorar ardından...Nedenini açıklayamadığımız olgulara rastlayınca Hume, determinizm zincirini koparır hemen.Hume un zekice sorgulamaları çok güzel de nedensellik ilkesinin toptan reddine katılmıyorum.
 

iuflsfozkn

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
8 Ocak 2011
Mesajlar
641
Tepkime puanı
0
Puanları
16
Yaş
38
Ataşa oturtulmuş tenceredeki suyu kaynatanın ateş olduğunu biliriz ve gözlemleyebiliriz der Hume.Peki ateşin niçin yakıcı olduğuna cevap verebilir miyiz diye sorar ardından...Nedenini açıklayamadığımız olgulara rastlayınca Hume, determinizm zincirini koparır hemen.Hume un zekice sorgulamaları çok güzel de nedensellik ilkesinin toptan reddine katılmıyorum.
Ben yazdıklarım okunduğunda nasıl anlaşıldığından emin değilim
Fakat ben evrende nedenselliği kesinlikle savunuyorum . Her varlık bir nedene dayanır . Metafizik de zaten nedeni fizik ile aciklanamayan nedenleri arar değil mı

Ataşa oturtulmuş tenceredeki suyu kaynatanın ateş olduğunu biliriz ve gözlemleyebiliriz der Hume.Peki ateşin niçin yakıcı olduğuna cevap verebilir miyiz diye sorar ardından...Nedenini açıklayamadığımız olgulara rastlayınca Hume, determinizm zincirini koparır hemen.Hume un zekice sorgulamaları çok güzel de nedensellik ilkesinin toptan reddine katılmıyorum.
Yazımın dışardan okunduğunda nasıl anlaşıldığını kestiremiyorum Fakat evren tumuyle nedenler üzerine kurulmuştur. İnsan onları çozdukce gelişme kaydetmistir. Fizik ile aciklanamayan nedenler de vardır bunun la da metafizik uğraşır. Metafizik salt bir ruh bilim calışması değil fizik nedenlerin yetmediği yerde devreye giren bir cozum yontemidir....
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
. Metafizik salt bir ruh bilim calışması değil fizik nedenlerin yetmediği yerde devreye giren bir cozum yontemidir....

Hume konusunda hemfikiriz zaten.Yalnız, metafizik sorulara verilen cevaplar, "yorum" dur bana göre... çözüm yöntemi değil...Yorumlarda yöntem değil, öznellik ağır basar.
 

iuflsfozkn

Düşünür Üye
Yeni Üye
Katılım
8 Ocak 2011
Mesajlar
641
Tepkime puanı
0
Puanları
16
Yaş
38
Hume konusunda hemfikiriz zaten.Yalnız, metafizik sorulara verilen cevaplar, "yorum" dur bana göre... çözüm yöntemi değil...Yorumlarda yöntem değil, öznellik ağır basar.

Neden yorum olsun ki? Yani bilim adamları eşyayı inceleyip(fizik nesneyi kastettim) onun hakkında tecrubelere dayalı bir yöntemle bir sonuc bir hüküm ortaya koyar. Yerçekimi kanunu, eylemsizlik kanunu vs . Bu kanunların kesinliği bile şartlar değiştiğinde ortadan kalkıyor . Mesela geometride oklid ve arsimed farklı seyler söyler fakat biz ikisine de bilim deriz ki ikisi de farklı Yorum dur bu durumda. Sorun oznellik değil o halde şartlar, ve önermelerin gerçekle uygunluğu . Metafizik yorum değil bilimdir . Bilimden kastım hakkında bilgi sahibi olunmaya çalışılan bir alan üzre calismadir. Metafizik ruh bilimini içerdiği gibi fizik ile cozum bulunamayan durumları da inceler ( ornekler daha sonra verilecek) oznellik icin bir başka ornek Tesla ve Edison . Onlar da bilim adamı fakat aynı konuda farklı yorumlar ortaya koydular bu bilim değil diyemem.
Daha önce katıldığım bir konferansta bir arkadas konuşmacıya itirazda bulundu " neden bazı olayları ille metafizikle açıklama gereği hissediliyor" bu aslında zorunluluktur
Düşen uçaktan kurtulan tek bir bebek duşunun? Fizik açıklama getirelim ??? Rüyanın gercek dünyada karsına aynen çıkması ??? Fizik Açıklama var mı?
Metafizik bir yorumdur deyip küçümsemek bize neler kaybettirir??? Neler kazandırır?? Siz küçümsediniz demek istemiş oldum niyetim konferanstaki arkadasın itirazını burda paylasmakti
İyi çalısmalar
 

glsezinrs

Kahin
Yeni Üye
Katılım
12 Ara 2010
Mesajlar
1,358
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
62
Metafizik bir yorumdur deyip küçümsemek bize neler kaybettirir??? Neler kazandırır?? Siz küçümsediniz demek istemiş oldum niyetim konferanstaki arkadasın itirazını burda paylasmakti
İyi çalısmalar
Metafizik biliminde yolunuz açık olsun diyor başarılar diliyorum.
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç
Üst