Daniel Schleiermacher Kimdir?

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Filozoflar kategorisinde Felsefe Bot tarafından oluşturulan Daniel Schleiermacher Kimdir? başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 371 kez görüntülenmiş, 0 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Filozoflar
Konu Başlığı Daniel Schleiermacher Kimdir?
Konbuyu başlatan Felsefe Bot
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan Felsefe Bot

Felsefe Bot

Felsefe.net
FS Sistem Botu
Katılım
24 Eki 2016
Mesajlar
24
Tepkime puanı
3
Puanları
3
Daniel Schleiermacher Kimdir?







Friedrich Schleiermacher (21 Kasım, 1768 , Breslau, Silezya- 12 Şubat 1834 Berlin), Alman teolog, vaiz ve klasik filologtur. Genellikle modern Protestan teolojisinin kurucusu olarak kabul edilir. Başlıca eseri Hristiyan İnancı (1821-22; 2. Baskı. 1831), Hristiyan dogmatiklerinin sistematik bir yorumudur.

Schleiermacher, Gottlieb ve Katharina-Maria (née Stubenrauch) Schleiermacher’in oğluydu. Reformlu (Kalvinist) bir askeri papaz olan babası ve annesi hem din adamları ailelerindendi. Bir ablası Charlotte ve küçük bir kardeşi Carl vardı.

1783-1785 yılları arasında, Niesky’de etkili bir Pietistic grubu olan Moravyalı Kardeşler (Herrnhuters) okuluna katıldı. Bu ortamda bireyselleştirilmiş çalışma, kurtuluş sevincine dayanan bir dindarlıkla ve üzüntü ve tövbe hissetme mücadelesi yerine (Halle’de merkezlenmiş Pietism’de olduğu gibi), İsa ile Kurtarıcı olarak canlı bir biçimde yaratıcı bir ilişki oluşturdu. Burada Schleiermacher, Yunan ve Latin klasiğine olan yaşam boyu ilgisini ve kendine özgü dini yaşam anlayışını geliştirdi. Daha sonra kendisini “daha yüksek dereceli” bir Herrnhuter olarak adlandırdı.

Yine de 1785-1787 arasında katıldığı Barby’deki Moravya seminerinin cansız ve dogmatik darlığı giderek artan eleştirel ve sorgulayıcı ruhuyla çelişiyordu. 1787 yılında, ilk başta dünyası için sert bir şekilde azarlayan ve onu ikiyüzlülükle suçlayan babasının gönülsüz izniyle ayrıldı ve Paskalya’da Halle Üniversitesi’ne girdi. Orada, annesi olan amcası, huzursuzluğunu ve şüpheciliğini anlayabilen bir teoloji profesörü olan Samuel Stubenrauch ile yaşadı.

Sonraki yıllarda yaptığı aktiviteler çok ve çeşitliydi. Teoloji ve felsefe dersleri verdi; Dreifaltigkeitskirche’de neredeyse her pazar hayatının sonuna kadar vaaz verdi; (1800’den itibaren) bir üyesi ve Berlin Bilimler Akademisi’nin daimi sekreteriydi; geniş bir yazışma yürüttü; Ve Lutheran ve Calvinist kiliselerini tek bir gövdeye getiren Prusya Birliği’nin tanıtımında aktif olarak çalıştı. Bu dönemdeki en önemli yayınları, ilahiyatın kiliseyi dini bir topluluk olarak biçimlendirmek ve yönlendirmek için bir müfredat ve Kur Christliche Glaube’u içeren bir müfredat sunan Teoloji Çalışmasının Kısa Taslakları (1811) idi.

Napolyon’un Prusya istilası, Schleiermacher’ı 1807’de Halle’den terketmeye zorladı. Kendi başına konferanslar vererek ve ulusal direnişi teşvik etmek üzere seyahat etmek üzere Berlin’e taşındı; Ayrıca Wilhelm von Humboldt’a Berlin’de kurulacak yeni üniversitenin planlarını hazırlamada yardımcı oldu. 1809’da yakın bir arkadaşının dul eşi Henriette von Willich ile evlendi. Aynı yıl Berlin’de Dreifaltigkeitskirche’nin (Trinity Kilisesi) papazı ve 1810’da yeni üniversitede teoloji profesörü oldu. bu ikinci pozisyon hayatının sonuna kadar korudu.

Prusya kralıyla olan ilişkileri, kısmen Prusya anayasası ve kilise ile devlet arasındaki ilişki ve kısmen kişisel rakiplerinin ustalıklarından dolayı farklılıklar nedeniyle 1831 yılına kadar gergindi. Bir aşamada, kendisine karşı bir yasak ihlali çıkarıldı, ancak gerçekleştirilmedi.

Son vaazını 2 Şubat’ta vaaz etti ve 6 Şubat 1834’te son dersini verdi. Birkaç gün sonra akciğer iltihabı nedeniyle öldü. Ölümü tüm şehrin nüfusunu karıştırdı; Ünlü bir tarihçi olan Leopold von Ranke, Berlin sokaklarında gerçekleşen uzun cenaze töreninde 20.000’den 30.000’e kadar insan olduğunu tahmin ediyor. Dreifaltigkeitskirche mezarlığına gömüldü.

Schleiermacher’in düşüncesi 19. yüzyıl boyunca ve 20. yüzyılın başlarında teolojiyi etkilemeye devam etti. Yaklaşık 1925 ve 1955 arasında neoorthod teolojisinin takipçileri (Karl Barth ve Emil Brunner tarafından kurulan), müjdeden insan kültürüne dayalı bir dine doğru önderlik ederken şiddetli bir saldırı altındaydı. Ancak o zamandan beri, Schleiermacher’ın katkılarının yenilenmiş bir çalışması ve katılımı, kısmen eleştirinin tek taraflı olduğu ve kısmen de 19. yüzyıl teolojisine olan yeni ilgiden dolayı oldu.

 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç

Yeni Mesajlar

Üst