Cicero - De Natura Deorum

SenexIratus

Yeni üye
Kayıtlı Üye
Katılım
14 Kas 2009
Mesajlar
138
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
74
CICERO

DE NATVRA DEORVM

(Tanrilarin Dogasi Hakkinda)

LIBER I

[1] Cum multae res in philosophia nequaquam satis adhuc explicatae sint, tum perdifficilis, Brute, quod tu minime ignoras, et perobscura quaestio est de natura deorum, quae et ad cognitionem animi pulcherrima est et ad moderandam religionem necessaria. De qua tam variae sunt doctissimorum hominum tamque discrepantes sunt sententiae ut magno argumento esse debeat causam et principium philosophiae esse scientiam, prudenterque Academicos a rebus incertis adsensionem cohibuisse. Quid est enim temeritate turpius aut quid tam temerarium tamque indignum sapientis gravitate atque constantia quam aut falsum sentire aut, quod non satis explorate perceptum sit et cognitum, sine ulla dubitatione defendere?

Kaynak: Loeb Classical Library, Cicero-On the Nature of the Gods, cev. H.Rackham, 1933 baskisi temel alinmistir.
---------------------------------------------------------------------

[1] Seninde cok iyi bildigin gibi Brutus, yalniz felsefede simdiye kadar aydinlanmamis bircok konu yoktur, fakat ayni zamanda Tanrilarin dogasiyla ilgili, hem ruh kavrami icin hem de dini yukumlulugun duzenlenmesi icin, gerekli olan arastirma cok zordur ve belirsizdir.

Bu konu hakkinda en buyuk dusunurlerin fikirleri oylesine cesitli ve oylesine farklidir ki, baslangicta felsefenin sebebinin cahillik oldugunun ve Akademiacilarin belirsiz konularda duyulur alginin gercekligini kabul etmeyi akillica men ettiklerinin buyuk bir kanitidir:

Zira temelsiz dusunce kadar yuz kizartici birsey var midir? Veya akilli bir adamin yanlis bir fikri desteklemesinden daha dusuncesizce ve butunuyle kavranmamis, anlasilmamis seyleri tereddutsuz savunmasi kadar sayginligina ve sabrina bu denli yakismayan birsey var midir?

Latince aslindan ceviri: SenexIratus