Bilimdeki Postmodernizm Goreci/Supheci-Relativist/Skeptik

Konu İstatistikleri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Felsefe'ye Giriş kategorisinde evrensel-insan tarafından oluşturulan Bilimdeki Postmodernizm Goreci\/Supheci-Relativist\/Skeptik başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 2,725 kez görüntülenmiş, 7 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Felsefe'ye Giriş
Konu Başlığı Bilimdeki Postmodernizm Goreci\/Supheci-Relativist\/Skeptik
Konbuyu başlatan evrensel-insan
Başlangıç tarihi
Cevaplar

Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan UpBot
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Bilindigi gibi postmodernizm, serbest dusunceye kapi acan ve her konu ve kavramdaki, her daldaki her turlu dogmayi, otoriteyi, biasi, alisilagelmisligi, oturmuslugu, yerlesmisligi, monotonlugu v.s. her turlu sorgulama ile alt ust eden ve bozan bir akimdir.

Insanoglu bilgisinin hic bir bransinin kacip kurtulamadigi bu kokenci ve curutucu akimdan, bilim ve mantikta herseyin bir yapilandirilmislik ve bunun da sadece ve sadece insanoglu yapilandirmisligi olmak ve bilim ve mantigin kisaca tecrubenin tercumesi oldugu "suclamasiyla" nasibini almistir.

Zamansiz ve evrensel gerceklik yoktur ve bu olmayan gercekligin ne oldugunun ve neyin gercek oldugunun da kesin bir bilgisi yoktur.

Iste postmodernizmin bu "cikisi" bilim kisilerini gercegin ne oldugu konusunda bir sorgulamaya itmistir. Cunku bilim kisileri, bilimsel bilginin her zaman gecici oldugunun farkindadirlar.

Cogu, artik objektif insanoglu bilim kisilerinin buldugu ve degismez olarak ortaya konan doganin degismez, mutlak ve sabit kanunlarina inanmadiklarini soylemektedir.

Einstein'in izafiyet teorisi, Bohr'un Quantum mekanigi, Heisenberg'in Kesinsizlik prensipleri, Popper'in yanlislanabilirlik ilkesi, Feyerabend'in metod karsitligi ve bunlarin hepsi bilimsel bilginin gozleminin merkezinde rol oynamaktadir.

Eger Kuhn (Bilimin paradigmalari) "dogru" ise bilim kisileri notr ve disaridan bakis acisi (Qua felsefesi) olan arastirmacilar ve gozlemciler yerine; bir cesit dini(burada kastedilen her turlu akilciligin ideolojisi, inancsallari, dogrulari, sabitleri, degismezleri, savunulanlari,on kabulleri, degerleri,verileri, teorileri, kanunlari v.s.) inanirlardir.

Bilim kisilerinin bilimi, kendi toplumlari tarafindan cok nadirce sorgulanan merkezi paradigmalariyla (axiom, maxim, postulat, belgit v.s. temelli on kabuller ve onlarin sorgulanmaz rehberligi) yoneltilmektedir.

Bu postmodern goreci bakis acisidir. Bu postmodernist supheciliktir. Sosyal yapilandirilmisliktir ve her turlu akilci realizm karsitidir.
 

faşist

Meraklı Üye
Yeni Üye
Katılım
25 Kas 2011
Mesajlar
286
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Postmodernizmin günümüz dünyasına genel şüpheci yaklaşımı,geneli reddedişi,birey biricikliğinin kaçınılmaz sonudur.Daha çok Platon'dan sonra ortaya çıkan ve dinlerle birliktede büyük gelişim gösteren 'genelleştirme yaklaşımı' günümüzde sıkışma,duraksama,geriye gidiş yaratmış,bu geriye gidiş bireylerin hapsolmasına birey hapsoluşunun sonucunda da toplumların gelişememesi ve gereksiz değerlere boyun eğişine neden olmuştur.Felsefede bu genelleştirme batağına batmış ve her zaman genel iyi,genel kötü,genel ahlak gibi bireylere aykırı yaklaşımlar da bulunmuştur.İşte bugünün çıkmazı hala bu genelleştirmelerdir.Postmodernizm bu çıkmazı yok etmeye çalışan ama farkında olmadan kendisi de bir modernite yaratan akımdır.

Yaşamının devamı için toplum içinde yaşamak zorunda olan bireylerin tümünün kendisine göre algısı/aklı/dünyaya bakışı vardır.Her birey kendi için yeryüzünde var olur ve kendisi için en iyiye ulaşmak için savaşır.Topluluk içinde yaşayan bireylerin bu savaşımı değerler çatışması,bu değerler çatışması da bilinen genel ideale ulaşamamayı sağlar.Örnek vermek gerekirse,ekonomi bilimi günümüze kadar salt ekonomi olarak adlandırılırken yaşadığı krizler,çıkmazlar,sıkışmalardan dolayı yine kendi yasası olan parçalanmaya gitmiştir.Bugün ekonomi daha yüksek verim ve bu verimin sonuncunda ideale ulaşmak için maliye,işletme,iktisat,ekonometri gibi parçalara ayrılmış bu parçalara ayrılışla birlikte alanda uzmanlaşma hedeflenmiştir.Fakat yine hedef genel ideal ekonomiye ulaşmak olduğundan çıkmaza girmiştir.Bu çıkmazın nedeni de yeryüzünde yaşayan bireylerin genel ideal için değil kendi idealleri için yaşıyor olmasıdır.

Postmodernizmin bilime şüpheci bakışının nedeni bilimin son yıllarda keskin bir gelişim gösterememesidir.Modernizmin kabul gördüğü yüzyıllardan günümüze kadar bilim çok keskin gelişim göstermiş böylelikle bilim sorgulanamaz olmuştur.Sorgulanamayışın nedeni bilimin bireylere vaad ettikleridir.Ama 2O.yy sonu ve 21 yy başlarını incelediğimizde bilimin keskin bir gelişim gösterememesi,değerleri sorgulayan bireylerin aynı zamanda bilimi de sorgulamasına neden olmuştur.Bilim bugünlerde paralel evrenler yada Cern'de yapılan çalışmalarla çırpınmaktadır.Eğer önceyi kapsayıcı yeni bir gelişim ortaya koyamazsa bireyler tarafından tıpkı değerler gibi çok sert bir şekilde sorgulanacak yada yıkılacaktır.

Dünyada oluşan ve bütün her alanı kapsayan krizin tek bir çözümü vardır.Bireylerin kendilerine dönüşü ve güçlenmesi.Kendine dönen birey kendi istemlerini yaratacak ve güçlenecek.Bu dönüşle güçlenen bireylerin savaşımı güçlü toplumu oluşturacak ve güçlü toplum gelişecek.Gelişen bu toplum geneli,tabuları yıkmış, ilerleyen ve oluşan her krizi aşacaktır.Bunun aksinde ki her genel,belli bir süre yaşayacak ve yok olacaktır.
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Iste tamda bu nedenlerden, bilimden ziyade bilimsellik; akilci realizmden ve her turlu inancsal/ideolojik dogrudan ozel ya da genel farkini ortaya koyup, bilincli bir sekilde yoluna devam etmelidir. Aksi bilimin bilimselliginin sadece genelde degil, akilciligin her turlu bireyciliginde ve emperyalist zihniyetin merkezi genelliginde kaybolur gider.

Burada da ilk yok hem suphecilikten hem de kesinlikten itina gostermek ve sadece olgusunun ve de yanlislanabilirliginin uzerinde durmaktir. Ayrica olgunun bilimsel yanlislanabilirligine dikkat etmelidir.

Bir onemli nokta da akli yerine gozlemini oned cikarmali, aklin yarattigini ortaya koyma yerine, gozlemin verdigini teoriye tasimalidir.

http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...nlikten-quotarinmisquot-bilimsel-yanasim.html
 

faşist

Meraklı Üye
Yeni Üye
Katılım
25 Kas 2011
Mesajlar
286
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Benim açımdan bilimin ve metodu sorunu yoktur.Bilim ve metodu bellidir.Postmodernizm akımının gereksiz şüpheci yaklaşımı yada bilimin son zamanlarda ki keskin gelişim gösterememesi sonucu bugün bilime ve metoduna yapılan saldırılar zamanla bilim tarafından ezilecektir.Ama bilimsel bir metodla inceleyemeyeceğimiz insan,insan değerleri ve faydanın,iyinin,kötünün ne olduğu.Bunlara karar verirken postmodern yaklaşımda bir genele ulaşıyor.Bende buna karşılık şunu belirtiyorum;bilimsel bir yaklaşım yapamayacağımız bu unsurlar her birey tarafından kendisine dönerek değerlendirilmeli.Bu değerlendirme yapılmazsa 'genelleştirme' bataklığında debeleneceğiz ve dahada batacağız.
 
E

evrensel-insan

Ziyaretçi
Benim açımdan bilimin ve metodu sorunu yoktur.Bilim ve metodu bellidir.Postmodernizm akımının gereksiz şüpheci yaklaşımı yada bilimin son zamanlarda ki keskin gelişim gösterememesi sonucu bugün bilime ve metoduna yapılan saldırılar zamanla bilim tarafından ezilecektir.Ama bilimsel bir metodla inceleyemeyeceğimiz insan,insan değerleri ve faydanın,iyinin,kötünün ne olduğu.Bunlara karar verirken postmodern yaklaşımda bir genele ulaşıyor.Bende buna karşılık şunu belirtiyorum;bilimsel bir yaklaşım yapamayacağımız bu unsurlar her birey tarafından kendisine dönerek değerlendirilmeli.Bu değerlendirme yapılmazsa 'genelleştirme' bataklığında debeleneceğiz ve dahada batacağız.

Bilimin kendini koruma/savujnma adina boyle bir akilci harekete kendini sokmasi, bilincsizlikten kaynaklanir. Bu da ister istemez, bir suru epistemoloji ustu ve spekulatif teoriler ortaya atilmasina neden olur. Bilim bilimsel olarak bu tur oyunlara gelmemelidir. Konu etik "iyi/kotu, dogru/yanlis" degildir. Konu bilginin, olgulugu, bulgulugu, kuramligi, gecerliligi, yanlislanabilirligi, degiskenligi, gelisimi ve yenilenimidir. Iste bilimin bilimselliginin farki budur. Bu farki bilim korudukca da ne aklin realist oyunlarina ne de inancin bilimsel yanasim masallarina, ne de ideoloji/teorinin bilimsel olmayan gecersizligine pabuc birakmayacaktir.

Bilim gucunu bilgiden, algidan, olgudan, bulgudan, gozlemden, deneyden, olcumden, kuramdan alir. Bilimin disinda insanoglunun elinde bunlari saglayacak baska bir alan yoktur.
 

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Iste tamda bu nedenlerden, bilimden ziyade bilimsellik; akilci realizmden ve her turlu inancsal/ideolojik dogrudan ozel ya da genel farkini ortaya koyup, bilincli bir sekilde yoluna devam etmelidir. Aksi bilimin bilimselliginin sadece genelde degil, akilciligin her turlu bireyciliginde ve emperyalist zihniyetin merkezi genelliginde kaybolur gider.

Burada da ilk yok hem suphecilikten hem de kesinlikten itina gostermek ve sadece olgusunun ve de yanlislanabilirliginin uzerinde durmaktir. Ayrica olgunun bilimsel yanlislanabilirligine dikkat etmelidir.

Bir onemli nokta da akli yerine gozlemini oned cikarmali, aklin yarattigini ortaya koyma yerine, gozlemin verdigini teoriye tasimalidir.

http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...nlikten-quotarinmisquot-bilimsel-yanasim.html

Yukaridaki linke tiklandiginda, yukaridaki linmkteki baslik yerine baska bir baslik cikiyor.

Guzel olan su ki, o basligi sitede buldum ve linkini yeniden veriyorum.

http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...nlikten-quotarinmisquot-bilimsel-yanasim.html
 

evrensel-insan

Kahin
Yeni Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
3,434
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
68
Iste tamda bu nedenlerden, bilimden ziyade bilimsellik; akilci realizmden ve her turlu inancsal/ideolojik dogrudan ozel ya da genel farkini ortaya koyup, bilincli bir sekilde yoluna devam etmelidir. Aksi bilimin bilimselliginin sadece genelde degil, akilciligin her turlu bireyciliginde ve emperyalist zihniyetin merkezi genelliginde kaybolur gider.

Burada da ilk yok hem suphecilikten hem de kesinlikten itina gostermek ve sadece olgusunun ve de yanlislanabilirliginin uzerinde durmaktir. Ayrica olgunun bilimsel yanlislanabilirligine dikkat etmelidir.

Bir onemli nokta da akli yerine gozlemini oned cikarmali, aklin yarattigini ortaya koyma yerine, gozlemin verdigini teoriye tasimalidir.

http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...nlikten-quotarinmisquot-bilimsel-yanasim.html

Verilen link;

http://www.felsefe.net/bilimsel-mak...nlikten-quotarinmisquot-bilimsel-yanasim.html
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Sidebar Kapat/Aç
Üst