Neler yeni

Ahlak

mavimor

Yeni üye
Katılım
15 Şub 2008
Mesajlar
1,585
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.tekiner.org
Ahlak
Ahlak cemiyetin temelidir. De Chateaaubriand
Ahlak da sanatta olduğu gibi hiç konuşulmaz, ancak yaşanır. Ernest Renan
Ahlak kanunlarını çiğnemeye hiç gelmez, hemen öçlerini alırlar. Tolstoy
Ahlak olmayan yerde kanun bir şey yapamaz. Napolyon
Ahlakın çoğaldığı yerde devletin masrafı azalır. Corci Zeydan
Allah'ım, senden sabır, afiyet ve güzel ahlak isterim. Hadis-i Şerif
Asıl yetimler anadan babadan değil ilim ve ahlaktan yoksun olanlardır. Hz.Ali r.a.
Ben ahlaki güzellikleri tamamlamak için gönderildim.Hadis-i Şerif
Bir milletin ahlakı dişleri gibidir. Çürüğdü nisbette acısını hisseder. Bernard Shaw
Din ve ahlak duygularının zayıflaması, zekanın zayıflaması kadar tehlikelidir. Alexis Carel
Güneşin, buz eritmesi gibi, güzel ahlak da günahları eritir. Hadis-i Şerif
Güzel ahlak; cömertlik, bağışlayıcılık, sabır ve tahammüldür. Hasan-ı Basri
Her binanın bir temeli var. İslam binasının temeli de güzel ahlaktır. Abdullah bin Abbas
İnsanlara verilen şeylerin en hayırlısı güzel ahlaktır. Hadis-i Şerif
Memleketler parasızlıktan değil, ahlaksızlıktan çökerler. Çiçero
Sirke balı bozduğu gibi, kötü ahlak da ameli bozar.Hadis-i Şerif
Siz, mallarınızla herkesi memnun edemezsiniz, onları güler yüz ve güzel ahlak ile memnun etmeye çalışın. Hadis-i Şerif
Sizin en hayırlınız, ahlakı en güzel olandır. Hadis-i Şerif
 
Katılım
25 Ocak 2017
Mesajlar
887
Puanları
18
Ahlak,temellendirmesi tek yolla mümkün olur.



Bir ubermensch düşünelim ve bu kişi harbi harbi uber olsun ve''insani'' olabilecek tüm güçlere sahip olsun.

Bu arkadaş örneğin insanların öldürülmesini kötü,insanlarla bir şeyler paylaşmanın iyi olduğuna dayanan bir sistem önersin ve buna tüm insanların uymasını beklesin.

Eğer şu an için bunların zaten iyi ya da kötü olduğunu bilmediğimizi farz edersek bu ahlak sistemi bir noktadan sonra çöker.

Çünkü Ali-Veli çıkar ve der ki ''Banane?''



Bir başka olasılığı düşünelim ve ahlak sistemimizin zevk-acı eksenli bir temeli olsun.

Buna göre zevk veren şeyler iyi ve acı veren şeyler kötü olsun.

Ben Mercedes'e binince belli bir zevk alıyorum.Arkadaşım ise BMW'ye binince belli bir zevk alıyor.

İkimiz de aynı anda ahlaklı olabilir miyiz?



Bir başka olasılığı düşünelim ve bu sefer ahlak sistematiğimiz niyetçi etiğe dayansın.

Buna göre bir davranışı sergilerken niyetin iyiyse ahlaklısın,niyetin kötüyse ahlaksızsın.

Tamam da sen zevklerimi ve acılarımı nasıl göz ardı edersin?

Ben aç birine çorba yardımı yapsam ve çıkarım mutlu olmak,zevk almak olsa kime zararım var ve bu benim en doğal hakkım değil mi?

Sonuçta aç adam doyuyor mu doyuyor.

Buradan da anlıyoruz ki ahlak,niyetle de temellenmez.



Yani sözün özü ahlak,salt bir yol ile temellenir.

Tanrı ile.



Çünkü Tanrı en büyüktür ve en yücedir.

Bundan dolayı yanlışlarımdan dolayı cehenneme beni atabilir ya da tam tersi doğrularımdan dolayı beni cennete koyabilir.

Bu Tanrının her şeye gücü yeten vasfından gelir.

E ben de cennete girmek için Tanrı'nın iyi dediklerini yapmak ve kötü dediklerini yapmamak zorunda kalırım.

Tanrı'nın dedikleri de ''tamamıyla iyi-tamamıyla kötü'' olmak zorundadır;çünkü Tanrı yanılmaz.

O halde ben Tanrı'nın dediklerini yaparsam hem iyi hem ahlaklı;yapmazsam hem kötü hem ahlaksız olurum.




Bu kadar basit ve sağlam temelli bir ahlak kurulabilir ve kurulmuştur da.
 

kahin

Yeni üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,196
Puanları
0
Yaş
52
her gün tableron yiyecek param olsaydı sadece bir kez değil ölünceye dek yaşardım.
:D
 

vicodin94

Yeni üye
Katılım
27 Haz 2018
Mesajlar
27
Puanları
0
Ben ahlakın tam olarak iyisi ya da tam olarak kötüsünün olabileceğini düşünmüyorum. Ahlak dediğimiz olgu aslında bir seçim sürecidir. Hayatımız boyunca anlık veya düşünerek yaptığımız tüm eylemler toplumun geneli tarafından bizi ahlaklı ya da ahlaksız olarak gösterir. Çoğunluğun inandığı bir şey ahlaklı olmak zorunda değildir. Mesela 1900'lerde ırkçılık her yerdeyken zengin beyazlar kendi cemiyetleri arasında ahlaklı olarak algılanıyordu ama siyahiler ahlaksız ve vahşi olarak görülüyorlardı. Şu an bununla ilgili şaka yapmak dahi ahlaksızlık olarak değerlendiriliyor. Zaman kavramı ile değişen bir olgunun tüm zamanlar boyu aynı olduğunu kabul etmek bana mantıklı gelmiyor.

Bunun dışında insanlar çocuklukta çevrelerinde ne görürlerse bunu kopyalama eğilimine girerler. Kötü bir ortamda doğmuş bir çocuk ile oldukça iyi bir ortam da doğmuş çocuk arasında nasıl bir ahlak eşitliği olmasından bahsedebiliriz?
 

kahin

Yeni üye
Katılım
1 Ağu 2018
Mesajlar
1,196
Puanları
0
Yaş
52
ahlak anlayışındaki en temel problem, ahlakın sabit bir anlayış olmamasıdır. iyi ahlakta ahlaktır. kötü ahlakta ahlaktır, peki doğru ahlak nedir?
kime göre? veya neye göre? ahlak tanımını doğru kabul edebiliriz.
kimi? kabilelerde ahlak kavramı yok iken gelişmiş medeniyetlerde neden? ön plandadır.
çünkü ahlakın tanımını yaparken dikkat! etmemiz gerekenler vardır.
1: ahlakı tanım zamana ve coğrafi koşullara göre oluşmuş ise tanrıya göre ahlak tanımı yoktur. çünkü ahlakı tanım insan aklıdır.
2: yok eğer ahlak ilk insanın varoluşundan itibaren var ise;
işte o zaman ahlak tanrısal bir akıldır. veya olgudur..


eğer ahlak tanrısal değil ise; benim için bir anlam ifade etmez herkes içinde etmemesi gerekir.
yok eğer ahlakı tanrısal bir akıl olarak düşünürsek ;
ilk insanlardaki ahlak anlayışının olmamasını nasıl
? tanımlamamız gerekir!


buradan alınan sonuç! ahlak tanımını netleştirir!
kısaca ve oldukça net! bir tabirle ahlak insan icadıdır.

peki? ahlak insan icadıysa;kötü ahlak veya iyi ahlak tanımıda aynı tanımdır, tek fark
birinin insan aklında iy iolduğu düşünülür ;diğerininde akılda kötü olarak lanse edilir. ama aslında geldiği kaynak itibariyle ahlak tek tanımdır. çeşitlere ayrılmaz.

kıssadan hisse;
dinlerden önceki ahlaki değerler yoktur. ahlaki değerleri değermiş gibi lanse edilmesi
dinlerin icadıyla başlamıştır.
 
Son düzenleme:
Katılım
25 Ocak 2017
Mesajlar
887
Puanları
18
Ahlak,temellendirmesi tek yolla mümkün olur.



Bir ubermensch düşünelim ve bu kişi harbi harbi uber olsun ve''insani'' olabilecek tüm güçlere sahip olsun.

Bu arkadaş örneğin insanların öldürülmesini kötü,insanlarla bir şeyler paylaşmanın iyi olduğuna dayanan bir sistem önersin ve buna tüm insanların uymasını beklesin.

Eğer şu an için bunların zaten iyi ya da kötü olduğunu bilmediğimizi farz edersek bu ahlak sistemi bir noktadan sonra çöker.

Çünkü Ali-Veli çıkar ve der ki ''Banane?''



Bir başka olasılığı düşünelim ve ahlak sistemimizin zevk-acı eksenli bir temeli olsun.

Buna göre zevk veren şeyler iyi ve acı veren şeyler kötü olsun.

Ben Mercedes'e binince belli bir zevk alıyorum.Arkadaşım ise BMW'ye binince belli bir zevk alıyor.

İkimiz de aynı anda ahlaklı olabilir miyiz?



Bir başka olasılığı düşünelim ve bu sefer ahlak sistematiğimiz niyetçi etiğe dayansın.

Buna göre bir davranışı sergilerken niyetin iyiyse ahlaklısın,niyetin kötüyse ahlaksızsın.

Tamam da sen zevklerimi ve acılarımı nasıl göz ardı edersin?

Ben aç birine çorba yardımı yapsam ve çıkarım mutlu olmak,zevk almak olsa kime zararım var ve bu benim en doğal hakkım değil mi?

Sonuçta aç adam doyuyor mu doyuyor.

Buradan da anlıyoruz ki ahlak,niyetle de temellenmez.



Yani sözün özü ahlak,salt bir yol ile temellenir.

Tanrı ile.



Çünkü Tanrı en büyüktür ve en yücedir.

Bundan dolayı yanlışlarımdan dolayı cehenneme beni atabilir ya da tam tersi doğrularımdan dolayı beni cennete koyabilir.

Bu Tanrının her şeye gücü yeten vasfından gelir.

E ben de cennete girmek için Tanrı'nın iyi dediklerini yapmak ve kötü dediklerini yapmamak zorunda kalırım.

Tanrı'nın dedikleri de ''tamamıyla iyi-tamamıyla kötü'' olmak zorundadır;çünkü Tanrı yanılmaz.

O halde ben Tanrı'nın dediklerini yaparsam hem iyi hem ahlaklı;yapmazsam hem kötü hem ahlaksız olurum.




Bu kadar basit ve sağlam temelli bir ahlak kurulabilir ve kurulmuştur da.


Ahlakın nasıl temelleneceği ve neden sadece Tanrı ve din eksenli temelleneceği üzerine bu yazımı destekler nitelikte bir alıntı paylaşalım.



“I’m pretty much agnostic at this point in my life. But I find atheism just as hard to get my head around as I find fundamental Christianity. Because if there is no such thing as cosmic justice, what is the point of being good? That’s the one thing that no one has ever explained to me. Why shouldn’t I go rob a bank, especially if I’m smart enough to get away with it? What’s stopping me?”

-Breaking Bad senaristi Vince Gilligan