- Konbuyu başlatan
- #101
- Katılım
- 19 Ağu 2008
- Mesajlar
- 3,589
- Tepkime puanı
- 179
- Puanları
- 63
- Yaş
- 60
insan tür olarak söylediğiniz doğallığı aşmış bulunmaktadır. ya da öyle olması gerekir.
insan tür olarak söylediğiniz doğallığı aşmış bulunmaktadır. ya da öyle olması gerekir.
Zaten asmadigi donemde siddet diye bir terim yoktu. Biz bunu kendimiz uydurduk.
afrika-daki de şiddet uyguluyor. bunu görmediğimi nereden/hangi tanımımdan çıkardınız?
Ayrica sunu soylemek isterim etigin insanliga sundugu siddet kavrami ile inanclarin insanliga sundugu siddet kavrami cok cok farklidir.
Senin gormediginden degil, genel gorunmemeden bahsetmis. Yani "gorulmezken" demis. Bu da bunu yapan kabilenin bu yaptigini kendisi siddet gormuyor demektir.
Ayni bir babanin evladini/esini v.s. doverken, onu siddet gormedigi gibi. Maksana "Babanin vurdugu yerde gul bitiyor."
Aslinda buradan onemli bir konu cikiyor, o da benim her zaman vurguladigim neyin ne oldugu bir algi, bilgi, bilinc konusu.
Etigin tum yaptirim ve yonlendirimleri inancsal ve ideolojik dogrulara dayanir. Bu acidan etigin evrensel onay almis bir siddet tanimi anlam/icerigi v.s. olamaz. Bu algiya, bilgiye, bilince cografi ve toplumsal, tarihsel duruma gore gorecelidir.
Sokakta gordugumuz kedi kopek dalasini ayirmamiza sebep olan ilgi bilgi algi ve bilinc konusunun temelinde siddet yok mudur?
Evrensellik kelimenizde etigin bir urunu. Yani sunu demem gerekirse inanclarin evrensellik anlayisi ile sizin suan kurdugunuz cumlede gecen evrensellik arasinda da daglar kadar fark var.
Kimisi seyreder, kimisi umursamaz, kimisi de mudahele eder. Eger mudahele eden de siddet uygularsa, tabiki siddet vardir. Ama mudahele eden onlari ayirmak yani bu dovuse bir son vermek adina da mudahele edebilir. Buradaki "kedi kopek dalasi" hayvanlar adina mi, yoksa insanoglu kavgasinin bir icerigi mi? Bazi kisiler sence neden hayvanlara zarar verirler? Sadizm bilinci sadiste neden mutluluk verir? Ya da bir iskenceci yaptigi iskenceden nasil "zevk alir" Bunlar hayvani dogallik mi, yoksa insanoglu dogal zihniyetinin birer urunleri midir?
Ben evrenselligi bir kavramlar icin iki, en genis mekan anlaminda kullanirim. Dolayisiyle inanc kavram olarak evrenseldir, ama; inancin ne oldugunun, anlam ve iceriginin v.s. evrensel onay almis ortak bir tanimi yoktur.
Nejdet abi hayvanlarin birbirine dalasinda siddet unsurunu gormedi. Ben de bunu kedi kopek dalasini ayiran insanin hangi durtu ile bunu yaptigini sordum size. Yani hayvanlarinda kendi aralarinda siddet uyguladiklari gorulur demeye getiriyorum.
Bazi fena gelismis insan turleri var mesela. Birbirlerine iskence yapmaktan zevk aliyorlar. Simdi bunlarin siddet kavrami cok farkli ve bizim bunu siddet olarak gormemizin yegane sebebi bu tabir ettigimiz evrensel tanimi (etigin) uyesi olmamiz. Sonuc olarak dunya uzerinde bu insan turu fazla olsaydi bizde suan iskence dedigimiz eylemleri siddet olarak gormeyecektik. Ya ben mi cok ucuk dusunuyorum uykum mu geldi sacmaliyor muyum anlayamadim acikcasi.
Umarim anlasiliyorumdur
insanlara yakın evcil hayvan davranışları ile vahşi denilen doğal ortamında yaşayan hayvan davranışları arasında farklar gözlemlenmektedir. biraz daha farklılaştırmam gerekecek. bir aslanın kükremesi bir gösteridir, bir şiddettir. ama aynı aslanın yaşamak zorunluluğundan dolayı yukarıda söylediğim nedenlere bağlı olarak başka canlıyı parçalayıp yemesi şiddet değidlir. eylemin etkin olması onun şiddet olması ile eş-değildir. bilinçsiz olduğu var-sayılan doğal besin zinciri şiddet içermez; etkindir...bunun dışında kalan edimler şiddet içerebilirler.
şiddet algısının kişisel ve toplumsal farklılaşması onu özünde değiştirmez. bu durum nicel bir fark yaratır. mutluluk ve şiddt yan yana gelemiyorlar.
siz birey merkezli baktığınızdan olsa gerek mutluluğu bireydeki yansıma olarak değerlendiriyorsunuz. sadits bir kişinin başka bir canlya uyguladığı eza/verdiği acıdan dolayı mutlu olabileceğini düşünüyorsunuz. oysa hiç de öyle değildir. ilk olarak mutluluk sosyal olarak yaşanır ve paylaşılır, birey eksenli değildir, ikinci olarak sadist birinin ruhsal sapması onun mutluluğuna değil, ruhundaki kırılmaların acı veren yansımasına işaret eder, o mutlu değil acı çekendir;bunu örtülemek için sadistçe davranır. sadece mutlu görünür...