Felsefe.NET - Düşünce Eleştiri ve Paylaşım Platformu

Go Back   Felsefe.NET - Düşünce Eleştiri ve Paylaşım Platformu > Bilgi ve Tartışma > Felsefe.NET Felsefe Kulübü

Etiketlenen üyelerin listesi

Like Tree1Likes

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 13.08.2018, 03:21   #1
 ihaveanidea - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2017
Nereden:
Mesajlar: 853
Standart Ahlakın öznesi kimdir?

Soruyu biraz daha açarsak ahlak, birey için midir toplum için midir?



Ahlak,uyulması gereken ve bu yönde teşviklendirilen kurallardır.

O halde ahlaki kuralların temeli doğrulara dayanır.

Bu doğrular,insan(lar)ın birikimidir.

Kişinin kendini ya da toplumun kişiyi ahlaklı kabul etmesi onun doğru olduğunu gösterir ki bunda haklılık payı vardır.



Fakat bu doğrular nedir? Toplumun istisnasız kenetlenip "Bu doğrudur." dediği şey geçmişte ya da gelecekte de aynı noktada mıdır?

Tabii ki değildir.

Yani insanın doğru dediği de aslında doğru olmak zorunda değil.

Ortada var olan ahlakın o an için doğruların toplamı olması yeterlidir.



Buradan anlaşılır ki öznesi belli olmayan ahlakın nesnesi var olan doğrulardır.

Şu andaki doğru(lar).



Ve buna eşittir ki nesnesi artık belli olan ahlakın öznesi insandır.

Şu andaki insan(lar).


_______________________
Sadece bir kez yaşarsın.O halde her gün Toblerone ye!

Konu ihaveanidea tarafından (13.08.2018 Saat 03:24 ) değiştirilmiştir.
ihaveanidea isimli Üye şuanda  online konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 13.08.2018, 10:40   #2
 M3CSL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2016
Nereden:
Mesajlar: 204
Standart

Birey ve toplum birbirinden bağımsız olmadığı için bireyin doğrusu toplumun doğrusu olur normalde, ama herkes aynı tekâmül seviyesinde olmadığı için genelde ileri seviyede olanlar ile toplumun doğruları çatışıyor maalesef.


M3CSL isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 13.08.2018, 13:56   #3
 ihaveanidea - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2017
Nereden:
Mesajlar: 853
Standart

M3CSL Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Birey ve toplum birbirinden bağımsız olmadığı için bireyin doğrusu toplumun doğrusu olur normalde, ama herkes aynı tekâmül seviyesinde olmadığı için genelde ileri seviyede olanlar ile toplumun doğruları çatışıyor maalesef.


Dediğiniz ileri seviye-toplum çatışması varsayılırsa akabinde toplumun geri seviye olduğunu anlıyoruz.

İleriyle çatışan geridir.



Bundan ziyade toplumun seviye skalasından hariç bir pota olduğunu düşünürsek geri seviyelere ve ileri seviyelere toplumla çatışabilme olanağı veririz ki mantıklıdır.

Günümüzde köydeki Maho Ağa da şehirdeki Berkcan da hep bir şeylerden şikayetçi.



Katılıyorum.Birey ve toplum bağımsız değildir.Fakat alt başlıkta da toplum bireylerden mi oluşur toplumdan bireyler mi oluşur buna bakmalıyız.

İlk varsayımda dediğiniz geçerli iken bireylerin toplumlardan oluştuğunu varsaydığımızda elde edilecek veri matematik mantık kurallarından toplumun doğrusu bireyin doğrusu olur diyeceğiz.

Fakat bu da teoride mümkün gözükse de toplum kurallarını içselleştirememiş anomik vakalar görmekteyiz.


_______________________
Sadece bir kez yaşarsın.O halde her gün Toblerone ye!
ihaveanidea isimli Üye şuanda  online konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 14.08.2018, 11:01   #4
 M3CSL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2016
Nereden:
Mesajlar: 204
Standart

Kuran bu konuda maruf terimini kullanıyor,ortak doğru akıl anlamında,tüm toplumların ortak doğruları vardır, aklın yolu birdir diye boşuna denmemiş tabi burada seviye olarak benzer toplumlar yada kişiler baz alınmalı


M3CSL isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 18:22   #5
 NuriKara - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Dec 2018
Nereden:
Mesajlar: 137
Standart

Tanrının rızası veya cennet için ahlaklı olunuyorsa ahlaklı olan kişi öznedir, kendisi için yapıyordur. Bu dünyadaki sonuçları için ahlaklı oluyorsa, ne için yapıyorsa özne odur. Üçünü birden isteyebilir, o zaman birden fazla özne olur. Bu üçü çelişmez ve çelişmeyen şeyler aynı anda istenilebilir. Güzel bir söz var: Muhakkak ki allah, adaleti, iyiliği, akrabaya yardım etmeyi emreder, çirkin işleri, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O düşünüp tutasınız diye size böyle öğüt veriyor.


NuriKara isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 18:29   #6
 kahin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2018
Nereden:
Mesajlar: 1.196
Standart

ahlak konusu aslında oldukça ağır bir konudur, tıpkı özgür irade gibi, sorgulanması ve sonuçlanması
zorunluluktur, bence sorulara girmeden önce ahlakı değerleri oluşturan insanmıdır? yoksa tanrımıdır? diyelim ve konuya giriş yapalım..

şimdi örnekliyelim ahlak kavramı tanrısal bakıldıgında ahlak kavramı cennet ve cehennem için isteniyorsa bu bireysel bir ahlaktır. ahlakı degerlerin anlamı anlık değerlerdir. olaylar müspet sonuçlanmadan olayların bütünü alındıgında sonuç muglak olucaktır..

ahlakı değerleri belirliyen, nedir? onu bulabildikmi? henüz bulamadıgımızı düşünüyorum, ,,

kimileri insan icadı der, kimileride? teizmın katı kurallarıyla özdeşleştirir. aam sonuç her zaman
ortak bir terım olarak lanse edilmez sonuç yine muglaktır.

ahlaki degerler tabiki bana göre çok iyi hemde çok kötüdür ahlaki değerler dediğimizde
genel olarak kavram karmaşası oluşmaktadır, kimilerine göre ahlaki değerler sadece iyile özdeşleştirilir. kimilerine? görede ahlak ideğerlerin iyi oldugu kadar kötü değerleride vardır.

örnegin:
afrikadaki açlar için bağış yapmak iyi ahlaklı insanları:
bir cocuga tecavüz eden sapıkta kötü ahlakıyla özdeşleşmiştir.

o zaman ahlaki değerlerimize sadece iyi olarak bakılmak subjektif bir düşünce yapısı
oluşturucaktır. ahlaki değerlerimize genel olarak tarafsız ve objektif olarak bakılması
pragmatik olarak herkesin iyiliği için olucaktır.



Konu kahin tarafından (07.12.2018 Saat 18:45 ) değiştirilmiştir.
kahin isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 18:48   #7
 kahin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2018
Nereden:
Mesajlar: 1.196
Standart

bu yüzden ortak bir ahlaki değerlerimizin olması bir zorunluluktur,.
ahlaki değerlerin kişisel değerlerle özdeşleştirmek egoistliktir.
ahlak değerlerin nasıl? kişiden kişiye göre değişkenlık gösterdiği aşikardır.
beraber yaşadığımz topluluklarda, bireysel idolojıler gruplaşmış ve
,ayrılmıştır, örnegın bir takım zihinsel düşünceler
Hümanizm: İnsancıllık
Materyalizm: Maddecilik
Nominalizm: Adcılık
Spiritüalizm: Ruhçulugu benımserken ahlakı değerleride bu olgulara göre benimserler.
bir takımda zıhınsel olarak ahlaki degerleri.
İşrakizm: Işıkçılık
Voluntarizm: İstenççilik
Mistisizm: Gizemcilik
Paradigma: Görüş açısı
Monizm: Bircilik
İdealizm: Fikircilik oplarak benımser bu yüzden ahlak ıdegerler teizm dışında oldukça farklıdır.



Konu kahin tarafından (07.12.2018 Saat 18:51 ) değiştirilmiştir.
kahin isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 18:53   #8
 kahin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2018
Nereden:
Mesajlar: 1.196
Standart

çok basit bir terimle ahlaki degerler aslında kötü ve iyinin ortak paydalarıdır diyebiliriz. net bir terım

ortaya çıkıcaktır.
teizmin ahlaki değerleri tanrıcılık ve sınavcılık mantıgıyla özdeşleştiği için olsa gerek
sonuç anlamında , bir ödül ve ceza kavramlarıda ahlaka göre tanımlanır, ahlaki değerler
teizme anlam üstüne anlam katmaktadır, teizmin olmazsa olmazıdır bu değerler.

ite nedir? bu degerler kısaca bagdaştırırsak:
,Erdem: Kişinin iyiye yönelmeside bir çeşit ahlakı degerlerın temelındekı alt yapının kuramını oluşturur.
Görecelilik: Bir fikrin kişiden kişiye değişme durumu
teizmle bagdaşmaz ..

dediğim gibi bu konuda Ütopya yaparsak , daha mantıklı olucaktır. sebep ve sonuç.



Konu kahin tarafından (07.12.2018 Saat 18:59 ) değiştirilmiştir.
kahin isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 19:20   #9
 NuriKara - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Dec 2018
Nereden:
Mesajlar: 137
Standart

kahin Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
ahlak konusu aslında oldukça ağır bir konudur, tıpkı özgür irade gibi, sorgulanması ve sonuçlanması
zorunluluktur, bence sorulara girmeden önce ahlakı değerleri oluşturan insanmıdır? yoksa tanrımıdır? diyelim ve konuya giriş yapalım..
İnsanın hoşuna giden durumlar olmasaydı, hiç kimse ona iyilik yapamazdı. İyilik, iyi sonuçlardan kaynaklanır. Ahlaklı insan, iyi sonuçları isteyen insandır. Özellikle iyi işler yapan insanlar demiyorum. Çünkü: İyi işler kötü sebeplerden dolayı da yapılabilir(gösteriş gibi...).

Tanrı dünyayı ve insanı dolaylı olarak yarattı. Yoktan var ettiği maddeye bu potansiyeli yükledi. Canlılar evrimleşti ve insan oluştu. Yani iyi ve kötü sonuçları tanrı yaratmıştır. (Ahlaki değerleri tanrı oluşturmuştur.)

Tanrı bizden iyi olanı yapmamızı ister.


NuriKara isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Alt 07.12.2018, 19:24   #10
 kahin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Aug 2018
Nereden:
Mesajlar: 1.196
Standart

NuriKara Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
İnsanın hoşuna giden durumlar olmasaydı, hiç kimse ona iyilik yapamazdı. İyilik, iyi sonuçlardan kaynaklanır. Ahlaklı insan, iyi sonuçları isteyen insandır. Özellikle iyi işler yapan insanlar demiyorum. Çünkü: İyi işler kötü sebeplerden dolayı da yapılabilir(gösteriş gibi...).

Tanrı dünyayı ve insanı dolaylı olarak yarattı. Yoktan var ettiği maddeye bu potansiyeli yükledi. Canlılar evrimleşti ve insan oluştu. Yani iyi ve kötü sonuçları tanrı yaratmıştır. (Ahlaki değerleri tanrı oluşturmuştur.)

Tanrı bizden iyi olanı yapmamızı ister.
bir sapıgın bir cocuga tecavüz etmeside o sapıgın ahlak anlayışıdır, öyle değilmi?
o sapıga göre sapıklık eylemı ona göre ahlaki değerlerinin belirleyen eylemdır dersek
burda bir paradigma oluşmazmı? o sapık ahlakı değerlerini iyi olarak düşünür ve uygular buda onun ahlakı değerleridir.

demekki osapıgın hoşuna giden durumlar onun kötü ahlakınımı? yoksa iyi ahlakınımı? gösterir. bana göre kötü ahlakını gösterır . öyle değilmi?
senın tabırınle o sapıgın hoşuna giden bu eylem ona görede iyi ahlaktır diyebilirz.
burdakı paradoxu çözebildinmi? insanın ne hoşuna gidiyorsa insan odur daha fazlası değildir.

tanrıyla ilgili diğer yorumuna katılıyorum oldukça mantıklı tebrik ederim.
sadece 1 kısmına katılmıyorum tanrının bizden ne istediği? belli değildir. iyi ve kötüyü aynı anda istemış olabilir. bu mantık senın mantıgından bile daha mantıklıdır. çünkü bu benım mantıgım.



Konu kahin tarafından (07.12.2018 Saat 19:31 ) değiştirilmiştir.
kahin isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
ahlakin, kimdir, oznesi


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 22:17.

Forum Yasal Uyarı
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2019 DragonByte Technologies Ltd. Runs best on HiVelocity Hosting.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Webcrawler by Felsefe.Net
Felsefe.Net Her Hakkı Saklıdır

Sitemiz Bir Paylasim Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi info Adresine yollayabilir veya Buradaki Formu Doldurarak bize iletebilirsiniz